Stockholm - Göteborg

Har funderat på om man skulle kunna paddlar igenom landet från ena sidan till den andra. Till exempel Stockholm - Göteborg.
från Stockholm kommer man ju utan problem till Örebro, från Örebro finns det ngr små kanaler men jag har inte sett ngr på kartan som gå hela vägen till Vänern utom slutar ca 10km luftväg före Vänern. Typ till Hasslefors/Toften är det blåa sträck på kartan - skulle man kunna komma upp där mot Dergerfors på något sätt?
Från Vänern verkar det inte vara någon problem att komma till västkusten eller?

Men har någon ett tips där mitt i landet? att bära kajaken nån km är inget problem men 10-20km bli lite jobbigt och vagnen skulle jag helst vilja undviker att ta med.
 
Kul projekt! Ska du ta vägen via Mälaren-Hjälmaren så är en tänkbar färdväg att från Örebro gå uppströms Svartån till samhället Svartå. Från norra ändan av sjön Stor-Björken är det väl ungefär en halvmil på skogsbilväg över till Letälven vilket leder ner till Skagern osv. Det är dock ganska så många kraftverk och andra dämmen i Svartån vilket resulterar i ett antal lyft men det är en etablerad kanotled så stigar, markeringar, kartor osv finns ju. Hur det sen ser ut i Letälven vet jag inte, men jag tror inte det är så många dämmen innan man är nere i Skagern och sen är det ju bara Gullspång kvar innan man är nere i Vänern.
 
Utan kanotvagnen!??

Det behövs inte många eller särskilt långa lyft förrän jag saknar kanotvagnen.
Jag skulle aldrig ens paddla Göta Kanal utan den.
Du lär ju ha ganska mycket packning så bara att passera slusstrappan i Berg kommer bli trist utan vagnen.

thomas
 
tack för alla svar!

göta kanalen vore nog den "enklaste" men jag vill helst går in i landet direkt från sthlm och slipper att vara längs havet den biten neråt.

svea kanalen hade ju varit kul om den hade byggds. men vem vet, då kanske det hade blivit massvis med tunga tråkiga lastfartyg där.

jag ska kolla upp den sträckan Sarvi föreslå.


En vagn skulle såklart underlätta det hela på landet men både min kajak och utrustning som jag skulle har med mig skulle landa under 24kg ihop. det inkludera även lite mat och vatten - dock skulle jag även köper mat/vatten längs vägen och då bli ju det hela smidigare.
sen har jag väldigt små luckor på min kajak, jag kan alltså inte ens packa ned en vagn.
bli det tungt på 5km få jag helt enkelt lägger in ngr pauser men jag är rätt van med att bära min kajak även med packning - jag gillar helt enkelt att har med mig så lite som möjligt.


Jag har inte bestämd någonting för den här resan, fick bara den idéen att det vore roligt att göra.
Jag skulle till exempel göra denna resa i samband med Stockenträffen eller liknande så att en vän tar bilen dit ,har med sig vanliga kläder osv och man sedan följer med i bilen tillbaka.
På så skulle jag även kunna göra hela resan i ganska snabbt tempo pga lite vikt osv.

Idén kommer även lite från min Cykeltid.- Jag har både deltagit och med-arrangerat cykelloppen Stockholm-Göteborg. Det vore kul att få ihop en liknande sak fast på vattnet. Eventuell skulle man ju kunna starta samtidigt vid Stadshuset i Stockholm - Cyklisterna kör på maxgränsen 30timmar - paddlingen skulle kanske bli max 7dygn eller nåt sånt
 

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

20 år av diskussioner om torkad mat – och 10 tips!

I år har en av Utsidans populäraste forumtrådar, "Torka mat", varit aktiv i 20 år. Här bjuder vi på tips till dig som vill börja torka egen utemat!

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.
Beroende på hur tjockt pannben man har kan man naturligtvis forcera turen, men jag tror att sju dagar är något optimistiskt. Såväl Mälaren, Hjälmaren och inte minst Vänern är stora vatten och den förhärskande vindriktningen i Sverige är som bekant sydvästan vilket gör att du mycket väl kan ha motvind i princip hela vägen från Kgl Hufvudstaden och fram till målet. Du kommer att passera en hel del exponerade sträckor på Vänern vilket manar till viss försiktighet med tanke på sjöns storlek och själv skulle jag nog lägga in en del luft i planeringen så att man kan anpassa åtminstone Vänerpassagen till väderleken. Är det fint väder är det naturligtvis inga problem men 10-15 m/s utanför Hindens rev kan vara onödigt spännande efter en lång och tröttsam dag i kajaken.
 
7 dagar var mera ett exempel än en given tid.
jag har inte paddlat i alla de sjöar och få helt enkelt kolla/lära känna det hela lite mera. lite för det jag även startade denna tråd, för att få tips,idéer och även kritik.

jag gillar i alla fall att sitter i kajaken och färdas snabbt och länge under dagarna. med okej väder osv borde den sträckan inte vara ett problem att få till kring en vecka, kan jag tror
 
Inte en lät tur att hitta rutt för men du kan ta dig via Örebro upp till Nora och vidare till Gyttorp. Sen sjöarna Vikern och Älvlången innan det blir ren landtransport 5 km till Malmlången. Där börjar medström till Karlskoga och sen vidare Degerfors (Skagern) Gullspång och du är ute i Vänern.

Första biten uppströms kan vara besvärlig för är det dåligt med vatten (sensommar) så är det ofta grunt och kör du på våren är det så kraftig motström på långa partier att du får tåga eller bära långa bitar.

En lite vagn kan du ha på akterdäck och jag är övertygad om att du är glad för den under en sådan här resa...
 
Inte en lätt tur att hitta rutt för men du kan ta dig via Örebro upp till Nora och vidare till Gyttorp.
Njäe, inte finns det väl nån rimlig vattenväg från Örebro till Nora? Vilken väg då i så fall? Enda vägen att nå Nora är väl att ta Arbogaån upp till sjön Väringen och sedan vidare uppför Järleån till Nora, men där finns en av mellansveriges längsta forssträckor och den är nog ingen höjdare att paddla motströms.
 
Njäe, inte finns det väl nån rimlig vattenväg från Örebro till Nora? Vilken väg då i så fall? Enda vägen att nå Nora är väl att ta Arbogaån upp till sjön Väringen och sedan vidare uppför Järleån till Nora, men där finns en av mellansveriges längsta forssträckor och den är nog ingen höjdare att paddla motströms.

Förutsättningarna i frågan var alternativ vattenväg ostkust till västkust. Dessutom inga milslånga lyft och helst utan vagn. Kilsbergen ställer till vissa problem men med tågning går det att ta sig den föreslagna vägen även om jag inte skulle ge mig på det...
 
"fors" låter ingen bra då jag tänker använda en glasfiber kajak osv...
om man nu inte har nån väg/stig just där det är mest stenig/stökig. har försökt att gå igenom skogen med min kajak en gång när det just var nåt liknande och en 5,5m lång kajak gör sig inte så bra bland träden :D

annars låter sträckan som Sarvi pratade om, rätt så bra.
få ser om jag helt enkelt tar bilen till Örebro nån dag till våren och testkör den där sträckan Örebro-Vänern.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips