Stighudar, vilka skall man välja?

Hej,

Jag skall köpa ett par stighudar och jag undrar vilka som är bäst och varför?

Jag kommer använda skidorna i huvudsak till turåkning i kuperad terräng.

Välja stighudar

Hej.
Då du skall gå på tur skulle jag rekomendera Colltex stighudar som har bra glid och tar dig uppför med säkert grepp. Det finns andra märken som också funkar med se till att de inte är för "grova" och stela. En del helsyntetiska hudar av billigare snitt är inte bra.
Vad gäller bredd så välj helst skidans bredd - hudens = 5 till 10mm. Rena mohair(naturhår) hudar har bra glid med slits något mer än de som har en blandning av syntet och mohair
Lycka till

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?
Vad har du för skidor?

Colltex är OK men har inte så breda hudar att de är idealiska till carvingskidor. Om man skall skära till hudar så att de blir figursydda för carvingskidor så fransar många hudar men inte Black Diamond som finns i ett antal bredder och där ett specialverktyg följer med förpackningen för tillskärningen.

http://www.klatterochhogfjall.com/Friluft/Stighud.htm

http://www.globetrotter.de/de/shop/...Cstung&u_kat=Haftfelle%2C+Pflege%2C+Zubeh%F6r

Kolla även telemarkforumet för info om stighudar.

Thure

Ascension

Jag har haft Ascension Colltex, Montana och nått annat märke och klistret på Ascension är helt klart bäst. De hade nått strul med en batch men annar stycker jag den sitter bäst;-)

Glider ok och fryser inte igen om man vallar inpregnerar!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips