sthlm - fjällen express

Hej, jag och min fru skulle vilja komma ut på fjället så snart som möjligt men har inte så mkt tid. Min första ide var att ta nattåget till låkktatjåkka och gå till Abisko. Har gjord det förut och tycker det är fint vid trollsjön och måndalen. Det är bara det att det tar sån tid för tåget att det nästan inte blir nån vandring kvar! Finns det någon annan kort-tur ca tre - fyra mil som är lättillgänglig, bara att stiga av och gå? Kanske lite närmre stockholm.

Mycket tacksam för svar! Står inte ut med tanken att vänta till nästa sommar eller nästa längre ledighet för att komma ut!

/Jonas

Bilagor

• IMG_6353.jpg
    IMG_6353.jpg
    24.1 KB · Visningar: 651
Dalafjällen kan man nå till lunch från Stockholm om man går upp i ottan. Fulufjället, Grövelsjön, Städjan Nipfjället, Drevfjället, sammantaget ganska stora områden som man kan gå runt och njuta i. Inga spektakulära toppar men ett omväxlande landskap med kalfjäll, vatten och fin gammelskog.

Flyg från Arlanda till Hemavan och Vindelfjällen är kanske det allra snabbaste sättet att ta sig till fjällen. Vindelfjällets naturreservat är ett av europas största skyddade områden på c:a 5000 km2.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Om du behöver fjället snarast så åk till Fulufjället. Där är vackert och det är enkelt att ta sig dit.

Jag skulle dock rekommendera att titta på naturen kring där du bor. Den är inte lika spektakulär som fjället, men det finns både leder och övrigt friluftsliv som man kan ha till vardags. Då blir det inte lika jobbigt att vänta till nästa fjälltur. Jag har hört att Roslagsleden skall vara fin och Upplandsleden är helt okej på sina ställen.

ska själv göra detta inom några dagar för att hinna komma ut en sista gång säsongen är över, 7 timmar med bil till kläppens parkeringsplats från stockholm sen 12 km vandring så är du vid foten av sveriges högsta berg söder om polcirkeln, helags.

Hur tar ni er? Bilburna?
Åk till vålådalen och gå till kyrstenen och sen kyrstensfjället runt och förbi stensdalen

Åk till ljungdalen (kläppen) och gå österut in bland dörrarna

Hemmavid finns alltid sörmlandsleden. Men den har ju inga fjäll...

Hej, jag och min fru skulle vilja komma ut på fjället så snart som möjligt men har inte så mkt tid. Min första ide var att ta nattåget till låkktatjåkka och gå till Abisko. Har gjord det förut och tycker det är fint vid trollsjön och måndalen. Det är bara det att det tar sån tid för tåget att det nästan inte blir nån vandring kvar! Finns det någon annan kort-tur ca tre - fyra mil som är lättillgänglig, bara att stiga av och gå? Kanske lite närmre stockholm.

Mycket tacksam för svar! Står inte ut med tanken att vänta till nästa sommar eller nästa längre ledighet för att komma ut!

/Jonas

Flyg från Arlanda till Kiruna, ta en buss från Kiruna flygplats (tex mot Abisko/Narvik) och kliv av någonstans på vägen. Ni är igång och vandrar några timmar efter att ni lämnat Arlanda.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips