STF tar strid för fjällederna efter budgetslakt

Du blandar ihop begreppen. Det är inte STF som skurit ned anslaget med 40%, Det är Moderaterna i samarbeten med Sverigedemokraterna och Kristdemokraterna, allt ihop i den moderata budgeten som klubbades i höstas.
Det STF nu gör är att protestera mot denna statens nedskärning av NATURVÅRDSVERKETS budget, det kommer att drabba mer än bara vandringslederna, Nationalparker, Naturreservat mm kommer att drabbas också.

Svar nej! jag blandar inte ihop några begrepp. Har jag sagt att STF skurit ned budgeten? nej det har jag inte. STF har däremot slösat bort pengar på lyxrestauranger och flådiga hotell istället för att fixa det grundläggande - vandringsleder och billiga vandrarhem.
Det e en ideel förening men som slösar bort skattepengar på onödigheter. Dåligt skött förening tolkar jag det som.
 
Fast nu är det ju Naturvårdsverket som har ansvar för upprustning och underhåll av lederna och inte STF. Så du har blandat ihop det.

STF ansvarar för sina boendeanläggningar med sina ekonomiska medel och inget annat. Medel som kommer från verksamheten och inte via skattemedel.

Sedan har de drivit kampanjer för att bevara nattågen, hjälpa till att få utökade medel för lederna m.m.

Att en statsbudget har minskade medel för lederna kan du inte klandra STF för.....



Svar nej! jag blandar inte ihop några begrepp. Har jag sagt att STF skurit ned budgeten? nej det har jag inte. STF har däremot slösat bort pengar på lyxrestauranger och flådiga hotell istället för att fixa det grundläggande - vandringsleder och billiga vandrarhem.
Det e en ideel förening men som slösar bort skattepengar på onödigheter. Dåligt skött förening tolkar jag det som.
 
Att bevaka intressen som detta med fjälleder är en viktig uppgift för STF och en av anledningarna till att jag vill stödja organisationens arbete. Utan STF skulle vi förlora en väldigt viktig röst för friluftslivet i Sverige. Att jag sedan också har framfört viss kritik mot STF är också sant, men det är skillnad på att ha kritiska synpunkter på en organisation man i grunden stödjer och på en som man inte vill ha något att göra med. Jag har skrivit på.

Sedan kan man tycka att det inte är så väldigt mycket pengar när det nu handlar om ett jättelikt område som är av stor betydelse för landets turistnäring. I mina ögon ser det ut som att landet gärna vill marknadsföra fjällen och locka många turister dit från världens alla hörn, men sedan inte bryr sig om att ge den mest grundläggande servicen till dem (vilket främst handlar om säkerhet). Detta fattar folk ganska fort, i synnerhet när någon skadar sig på grund av den bristande säkerheten. I fjällen är exempelvis de mest hala ställena ofta de gamla och slippriga spängerna som inte bytts ut på evigheter. Den som är klok går bredvid dem i blöta områden, men tyvärr gör man sällan det förrän man gjort sin första baklängesvolt.

Tyvärr blir det alltmer man som svensk medborgare måste skämmas för inför de utländska besökarna. Tågtrafiken är en sådan sak. Fjälledernas bristande underhåll en annan. Och det finns nog mer.

Tycker Hans
 
Senast ändrad:
Och visst är det myndigheterna som ansvarar för lederna. Sedan är det olika i olika områden. I exempelvis Padjelanta är det Laponiatjuottjudus, liksom i övriga Laponiaområdet. Den som vandrat Padjelantaleden från Kvikkjokk och norrut vet att det blir en markant höjning av standarden efter nationalparksgränsen när det inte längre är länsstyrelsen utan Laponiatjuottjudus som har ansvaret. Nu kan det förstås delvis handla om olika pengapåsar. Men även vilka personer som jobbar med det och hur de prioriterar vad som behöver göras.
 
Och visst är det myndigheterna som ansvarar för lederna. Sedan är det olika i olika områden. I exempelvis Padjelanta är det Laponiatjuottjudus, liksom i övriga Laponiaområdet. Den som vandrat Padjelantaleden från Kvikkjokk och norrut vet att det blir en markant höjning av standarden efter nationalparksgränsen när det inte längre är länsstyrelsen utan Laponiatjuottjudus som har ansvaret. Nu kan det förstås delvis handla om olika pengapåsar. Men även vilka personer som jobbar med det och hur de prioriterar vad som behöver göras.

Du är inne på rätt spår. Underhåll av leder är en uppgift som lämpar sig väl för upphandling. Nästa steg är att vi brukare betalar för oss - bortsett från intäkterna det skulle ge skapar det ett sunt tryck på ansvariga och utförare - vilket saknas med renodlad skattefinansiering. "Gratis" är ett recept på förfall.
 
Att bevaka intressen som detta med fjälleder är en viktig uppgift för STF och en av anledningarna till att jag vill stödja organisationens arbete. Utan STF skulle vi förlora en väldigt viktig röst för friluftslivet i Sverige. Att jag sedan också har framfört viss kritik mot STF är också sant, men det är skillnad på att ha kritiska synpunkter på en organisation man i grunden stödjer och på en som man inte vill ha något att göra med. Jag har skrivit på.

[...]
I fjällen är exempelvis de mest hala ställena ofta de gamla och slippriga spängerna som inte bytts ut på evigheter. Den som är klok går bredvid dem i blöta områden, men tyvärr gör man sällan det förrän man gjort sin första baklängesvolt.

[...]

Helt rätt. Att ge kritik till något man i grunden är för är inte bara rimligt, det är bra.

Gällande hala spänger finns dessutom ytterligare ett syfte att halka omkring på dom, helt enkelt för att inte totalt trampa sönder marken kring lederna. På hårt belastade platser blir det snabbt rätt tråkigt att ta sig fram då. Att upprätthålla skicket på lederna gör det inte bara enklare och säkrare att ta sig fram, det sparar på naturen.
 
Du är inne på rätt spår. Underhåll av leder är en uppgift som lämpar sig väl för upphandling. Nästa steg är att vi brukare betalar för oss - bortsett från intäkterna det skulle ge skapar det ett sunt tryck på ansvariga och utförare - vilket saknas med renodlad skattefinansiering. "Gratis" är ett recept på förfall.

Är du en av de anställda som skall stå och vakta och kontrollera om de som väljer att gå över bron har betalat för sig? Resultatet skulle ju bli att många fler skulle chansa och vada även strida forsar, vilket skulle leda till fler räddningsinsatser, men det är ju pengar från en helt annan påse.
 
Finns nog massor med ungdomar som skulle kunna sommarjobba som
"bropengskontrollanter". Ungefär så som på den gamla goda tiden, som
Grindslanten visar...
;-)
 
Svar nej! jag blandar inte ihop några begrepp. Har jag sagt att STF skurit ned budgeten? nej det har jag inte. STF har däremot slösat bort pengar på lyxrestauranger och flådiga hotell istället för att fixa det grundläggande - vandringsleder och billiga vandrarhem.
Det e en ideel förening men som slösar bort skattepengar på onödigheter. Dåligt skött förening tolkar jag det som.

Man behöver inte ens gå till naturvårdsverkets hemsida eftersom följande står redan i urinlägget i denna tråd. Det är alltså inte STF som anlägger och underhåller leder.

"Om det statliga ledsystemet:
Det statliga ledsystemet i fjällen består av cirka 550 mil markerade leder och går genom Dalarnas, Jämtlands, Västerbottens och Norrbottens län. Naturvårdsverket och länsstyrelserna/Laponiatjuottjudus ansvarar för lederna som omfattar vinterleder, sommarleder, broar, rastskydd och spänger."


Talet om slöseri är svårt att försona med "De vill bedriva mer lönsam affärsverksamhet i sitt "ideella" monopolbolag och få vandrarna dit de vill. Det verkar rätt uppenbart, men de får nog kommersialisera STF helt ut för att inte trovärdigheten ska gå förlorad. Man kan inte låtsas vara en ideell medlemsförening och samtidigt vinstmaximera fjällstationer. Blir trovärdighetsproblem." (16/2 kl. 14:47)
 
Må så vara och som ett par redan påpekat, men för bara nån vecka sen så gick STF ut med att de lanserar sk signaturleder. Det tolkar jag som att det är de som ansvar för de lederna. Iom det drog jag slutsatsen att de även sköter fjällvärldens leder.
 
Må så vara och som ett par redan påpekat, men för bara nån vecka sen så gick STF ut med att de lanserar sk signaturleder. Det tolkar jag som att det är de som ansvar för de lederna. Iom det drog jag slutsatsen att de även sköter fjällvärldens leder.

De ansvarar inte för de lederna heller.
 
Du är inne på rätt spår. Underhåll av leder är en uppgift som lämpar sig väl för upphandling.

Jag är inte säker på att du och jag alls är inne på samma spår - men jag kanske missförstår dig. Laponiatjuottjudus är inget företag som är upphandlat utan det är förvaltningen för Laponia, alltså en myndighet. Sedan kan de i sin tur upphandla sådant som behöver göras, exempelvis spänger och småbroar. Men tanken är alltså att staten ytterst förvaltar och att det ska vara gratis att vistas på statlig mark. För boende i stugor osv måste man förstås betala till någon, vanligtvis.

Att friluftsvistelse ska vara gratis i vårt land är ju en god sak. Men att budgetmakare och riksdag beslutar om så lite pengar till fjällens ledsystem osv ser i mina ögon ut som en (dålig) storstadsgrej: man har helt enkelt en bristande förståelse för vad det betyder för friluftslivet i glesbygd. I flera avseenden.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...