STF och Kvikkjokk

jag har fått en del kommentarer från gäster och besökare i vår kommun, de som bla besökt Kvikkjokk av olika anledningar. Man är mycket bekymrade över STF;s anläggning i byn, den håller på att förfalla pga bristande underhåll mm.
Den anläggningen är ju en pärla i den svenska fjällvärlden och får bara inte förfalla. Tvärtom, det finns en mycket stor framtid i den anläggningen och i hela Kvikkjokk men tyvärr så verkar varken STF eller Jokkmokks kommun förstå det....
Eller är det kanske andra orsaker till att inget sker ??
 
Jag instämmer! Mina erfarenheter av ‘STF Kvikkjokk’ är att platsen saknar bra personal och att anläggningen bitvis gått ner sig. Det har varit så i drygt tio- femton år nu. De senaste åren har jag och säkert flera med mig undvikit Kvikkjokk just för att man tycker service och lokaler inte längre håller någon rimlig nivå i förhållande till priset. Upplever fler detta , tror jag det på sikt får konsekvenser för vandringar i Sarek och Padjelanta.
Förr i världen (!!) var detta en betydande fjällstation med god service, mat och fokus på aktiviteter. Idag känner sig få välkomna dit och kommer dom dit, inbjuder inte stationen till någon längre vistelse. Vilket är trist.

Jag tycker det är otroligt märkligt att man inte satsar på Kvikkjokk längre utan låter allt ‘gå i stå’ där. Sett i ett större europieiskt perspektiv borde den här Fjällstationen vara nummer ett bland landets Fjällstationer. Utrymme finns säkert för att bygga nytt och komplettera med ett ‘Naturrum’ infocenter för ‘Laponia’ och att skapa bättre tältplatser och annat. Livsmedelsaffärer och andra privata initiativ som kunde få orten att blomstra. Men just STF måste ta initiativet och rycka upp sig här. Dessutom måste staten ösa in EU pengar för att lyckas med utvecklingen.
Men för stunden tror jag ett snabbt utbyte av personal och ledning vore bäst och sedan att det blir någon form av samråd mellan Jokkmokks kommun, STF och Naturvårdsverket, eller nått för att bygga upp något helt nytt och mer givande både för Europas vandringsturister och lokala boende i området.
Helt klart är att så här kan det inte fortsätta.
 
Precis dessa åsikter

har jag hört ett antal år nu och de är också framförda till bla Jokkmokks Kommun, som tyvärr verkar ha gett upp. Kommunen tiilstyrkte istället att det skall byggas någon forma av anläggning uppe i Vietas, en av de absolut sämsta platserna för en sådan anläggning. Vattenfall har förstört hela området och det blir nog svårt få folk att besöka den anläggningen, vad den nu skall kallas, nationalparkernas hus eller nått sånt........
Märkligt att kommunen då inte marknasförde Kvikkjokk bättre, Jmk kommun sålde chansen till Gällivare kommun istället.... Bland de fulaste platserna i fjällvärlden är ju just efter vägen upp till Ritsem......uppdämningsområdet som under sommaren ser för jäkliga ut....

Ibland får man dock kännslan att Kvikkjokksborna själva inte vill ha någon mer verksamhet där uppe, man vill leva sitt eget liv trots att många av de fast boeende är mer eller mindre beroende av de pengar som turisterna lämnar ifrån sig.
Nu finns tex bara ett flygbolag kvar där sedan Norrlandsflyg bytte ägare och lämnade över fjällflyget till Kallax flyg, De lade ner direkt så nu finns väl "bara" Lapplandsflyg kvar, (inte så bara).
 
kanske det blir att bo bra och äta gott i Årrenjarka istället.
Där är det alltid trevligt,men det är ju Kvikkjokk med dess omnejd som har betydelse för både vandringar och utflykter.
Jämför med Saltoluokta,vilket ställe att komma till när man avslutat sin tur,maten och bastun inte minst.
Det är tråkigt att ryktet om Kvikkjokks STF -service,renlighet,,mat,bemötande tydligen är välkänt och stämmer...
Det andra servicehuset är ju välhållet,rent och bättre,men enbart grillkioskmat,fika och öl...nog längtar jag efter annat när jag är "i mål".
 
Hoppas ...

.. någon som har kopplingar till STF också läser detta forum. Det är inte för sent att rädda anläggningen, men tiden börjar bli knapp....Det första man borde göra är att anställa en riktig hustomte som städar upp, rätar till skyltar och snyggar till runt anläggningen. Många besökar till Linédagarna var upprörda över förfallet .
 
Tyvärr kan jag bara hålla med om det som sägs om Kvikkjokk här i tråden.
Förra sommaren tältade jag två nätter i "fårhagen" bredvid fjällstationen. Helt okej, tyckte jag, tillräckligt nära huset för att gå in på toa istället för att huka sej i buskarna. Men handduken på toan - den använde inte jag! Möjligen lite "skadad" av ett vårdrelaterat yrke där hygien och hantvätt och -sprit är A och O. Samma lortiga lilla handdukstrasa hängde på den inte alltför välstädade toan från det jag kom tills jag reste. Maten jag åt var god,( vem kan misslyckas med renskav, lök och grädde?), men det var ett spring i utejobbarkläder i köket... Ingen trevlig matsal heller... Det såg ut precis som jag mindes från ett besök flera år tidigare, det var lite småskabbigt redan då.

Kvikkjokk är ju egentligen så fint! Kyrkan är så vacker, historia att del av, läget vid forsen och sjön är ju fantastiskt!
Men hela byn verkar trött och likgiltig för hur det ser ut där, runt omkring husen. Kanske är det kulturskillnader som jag som sörlänning ska acceptera men lite allmän uppsnyggning skulle behövas. Avståndet från T.ex. Jokkmokk är ju inte stort för bilburna, flera än fjällvandrare skulle kunna ta en tur dit. Men då behövs nog något mer än vad som bjuds nu. Dagens turist har rätt stora krav

Hur som helst så tänker jag avsluta även årets fjällvandring i Kvikkjokk men ska jag köpa mej någon färdiglagad mat så blir det nog en hamburgare på det "andra " stället.

Vi kanske ses i Kvikkjokk!

Hälsn. BrittMarie
 
Ställ krav på Kvikkjokk.

Att ställa krav på STF tror jag en idé. Jag tror knappast stället kommer kunna överleva om folk inte gör det.
Jag har för mig att det var stängt ett tag dessutom som Fjällstation under några år på nittiotalet och hade status som Vandrarhem bara. Det var då nedmonteringen började..En insomning som ju tydligen fortgått.
Och på så sätt blir det till en ond spiral. Folk bryr sig inte..mindre besökare kommer, man bryr sig mindre och än mindre besökare kommer nästa säsong..osv.. Tills det blir så dåligt att folk inte återkommer eller uteblir.. På så sätt kan en nedläggning ursäktas.
Jag tror att det är den inriktningen STF och kommunen verkar vilja välja här.
Istället borde någon vettig beslutsfattare inse och förstå hur pass viktig Kvikkjokk kunde bli. Läget för den nuvarande stationen är ju fantastiskt: Akitekturen och allt annat runtomkring i byn är otroligt vackert. Men att år efter år se en sådan här kronjuvel i vår högt skattade fjällnatur bli allt sämre och sämre är inte vidare kul.
Jag frågar mig: ‘Vill Jokkmokks Kommun inte att det ska komma turister till Kvikkjokk‘? Och hur resonerar man i nuläget?. Med tanke på platsens framtida potential, vore det väl både rimligt och vettigt och en investering att just satsa på Kvikkjokk. Det är ju både dumt, kortsiktigt och framför allt ur turistsynpunkt nästan genant, att platsen försämras och det till den milda grad som den fått göra under snart femton års tid.
Jag tror man måste angripa problemet ur en annan synvinkel. Mer investeringar som ger mer besökare, mer besökare ger mer spinn-off-effekter och det placerar platsen på kartan.. Turisterna kommer och pengarna betalas tillbaka..
För är det inte så? Att en plats måste utvecklas och fortsätta att leva.?
Klaga mer och kräv mer! Skriv till Jokkmokks Kommun och skriv till STF.

Visst det är trist att se hur sunkigt det blivit och man frågar sig ju. Är just det här vi som svenskar vill visa upp för det övriga Europas vandrare och naturälskare?. Ett beklämmande snuskigt skjul med indolent och töntig personal samtidigt som vi kritiserar andra länder för att inte leva upp till godtagbara nivåer på sin egen turism.
Jag frågar mig om inte det är så att vi är för fega för att ställa krav.

Anders
 
Kommuninnevånare och vandring

Jag tillhör (minoriteten?) av kommuninnevånare som regelbundet är på vandriing i omgivningarna.
Hört en hel del om hur stationen (miss)sköts under de senaste åren,vill inte återge det då det är hörsägen.
Det finns inte mycket att komma till som turist,mer än att bara ge sej ut i de vackra omgivningarna.Flyg och båtservice är dock bra,men vad göra i byn annars?
God mat,en ren bädd efter nätter i fält,god hygien, dusch,bastu,rena kläder,färskvaror att köpa.
Ang byn,de som bor kvar är nu rätt gamla,begär inte engagemang av dem,yngre bofasta jobbar med annat och på annan ort.
Många,som min famij,har fritidshus och man sköter sej och sitt.
Lokal/kommun/älvdalsbefolkning är i regel endast här under skotersäsong,många vet inte hur det ser ut under snön.
Det måste nog till andra initiativ till att driva en station med inrikting på turister från andra platser och länder.Men hygien,fräschör,bemötande och god mat är nyckelord för att en kund återvänder.
Hur kommer det sej att Saltoluokta,Kebnekajse,Riksgränsen,Abisko,Björkliden fungerar och drar folk år efter år?
Och Årrenjarka,ett par mil därifrån,satsar på skoterturister samt bla pensionärsgrupper som vandrar på höstarna.
Fantastiskt boende,både lyxigt och enklare,men alla med vacker utsikt frön stugan, och jättegod mat.
Ett familjeföretag som knogat på och nu expanderar.
 
Jag har lite koppling till STF, lyckligtvis inte insatt i det ekonomiska. Men lite känner jag ju till ändå, tex att STF:s fjällekonomi är hårt ansträngd, går back varje år. Så det kan vara svårt med stora satsningar. Av samma anledning ligger väl Kvikkjokks fjällstation på entreprenad, eller vad heter det? Stationen drivs iaf inte av STF.

En sak som ju kan bidra till att Kvikkjokk blir mindre poppis är att det är sämre kommunikationer dit. Lång bussresa från tex Murjek för de som kommer söderifrån. Och när det inte är högsäsong går bussarna inte ofta... Bara en om dagen och den kl. 6.30 på morgonen lockar inte så värst när man vill ta sig ifrån Kvikkjokk...

Det finns många problem, i vilken ände ska man börja nysta för att få Kvikkjokk till den fjällpärla det en gång var??
En ond spiral, minst sagt...

(Ja det stämmer att Kvikkjokks fjällstation var vandrarhem ett tag, det är bara ganska nyligen som det blev fjällstation igen.)
 
Att Stf på sin sida sen ger info om när de stänger för vintern och skriver att de kan erbjuda hundspannsturer gör ju att man inte direkt känner något stort förtroende för deras engagemang.
 
Det som saknas är väl lite entreprenörsanda från de som driver fjällstationen. Det borde ju kunna gå att marknadsföra sig, inte bara mot fjällvandrare, utan även andra kategorier som Saltoluokta gjort. Ett riktigt bra kök, olika teman, fisketurism etc. I april körde ju t ex Salto barocktema med musik av Bach, Telemann och Corelli. Jag skulle kunna tänka mig sämre saker än att sitta och avnjuta ett glas rött efter en fabulös middag, lyssna på klassiskt och blicka ut över jokken utanför. Kvikkjokk har ju även den fördelen att det går att köra direkt fram. Men det krävs nog som sagt lite framåtanda och att inte gå och dra galoscherna efter sig.
 
Ja,inte är Kvikkjokk bara in och utfart för vandring.
Idag,en helt underbar sommardag då tom myggen blivit lite tamare,var det helt underbart att åka båt eller paddla på sjö,älv och kanal,och simma omkring i den underbara badsjön Märtik,som blir så varm och inramas av fjällkulisser.Eller sola på klipphällarna vid Kamajokk.
Så att lockas stanna för att uppleva lite annat på plats vore bra.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
jesperholmstedt Kebnekaises östra led med STF guide - kan regn göra att turen inhiberas? Fjällvandring 1
dibblah STF Tältavgift Fjällvandring 58
coffee_hiker kungsleden STF cabins and Covid restrictions Fjällvandring 9
dibblah STF Fjällstugecollage Fjällvandring 22
STF slutar köra båt i Ritsem efter 2019 Fjällvandring 36
dibblah STF har (delvis) förstört Sylarna Fjällvandring 428
89377 STF Kebnekaise & bokning Fjällvandring 9
Göran_ Hur tabu är det att använda STF stugornas "nödrum" off-season? Fjällvandring 44
tomhylsan STF toppmärken? Fjällvandring 6
nicko_ Gasol i STF-stugor med butik Fjällvandring 3
luffsarbjörn STF-butiken vid Gällivare tågstation? Fjällvandring 4
Vonsan Betalning i STF stugor Fjällvandring 44
tomhylsan Vandra i Norge, medlem i STF? Fjällvandring 10
Sixsens STF fjälluffarkort? Fjällvandring 2
Christian1 STF gruppvandringar..vilken av dessa? Fjällvandring 10
Christian1 Singelvandring i Grövelsjön med STF? Fjällvandring 11
cez STF Abisko ledarledda vandringar Fjällvandring 3
småen Hvorfor är STF så dyrt Fjällvandring 48
Martin Gidlund STF Färdledarutbildning Fjällvandring 1
bennyborgh STF - har föreningen spelat ut sin roll i fjällen? Fjällvandring 15
Nyman Topmärken, kass sevice från stf Fjällvandring 0
Nyman Toppmärken från StF- vilka toppar? Fjällvandring 2
Nyman Toppmärke från stf ngn som vet närmare om det? Fjällvandring 1
HUFFEBOY Resa till Kvikkjokk Fjällvandring 50
Anders_Utsidan Staloluokta-Kvikkjokk Fjällvandring 8
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
såg Fjällvandring runt kvikkjokk. Utom dom kända leder. Fjällvandring 2
Phil_Warsaw Extra 3 or 4 day trip at end of Padjelantenleden (Ritsem or Kvikkjokk?) Fjällvandring 2
Slitvargen Från Sarvesvagge till Kvikkjokk Fjällvandring 3
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
Fjorr Bra rutt för Abisko-Ritsem-Kvikkjokk? Fjällvandring 9
Mediumviktsvandraren Kungsleden, Abisko-Kvikkjokk augusti-september 2022 Fjällvandring 36
driatic Raketskjutfält söder Om Kvikkjokk Fjällvandring 2
labbman Rundtur från Kvikkjokk Fjällvandring 12
Christoffer_123 Synpunkter önskas på tidig tur t/r Kvikkjokk Fjällvandring 14
Tobias.H Nyligen hemkomna vandrare mellan Kvikkjokk och Hemavan - hur trafikerat var det? Fjällvandring 3
Anders53 Färdväg mellan Kvikkjokk och Saltoloukta? Fjällvandring 5
mojson Tips! Kvikkjokk eller Abisko Fjällvandring 2
Dunderkvarnen Kvikkjokk-saltouloukta 14-19 juli. Helikopter tillbaka. Fjällvandring 0
VeronikaH Vandra Kvikkjokk-Sarta Fjällvandring 15
denelake fotografen Upphittad kniv i Kvikkjokk Fjällvandring 0
GustavOh Kvikkjokk - Vállevágge - låptåvágge - över njoatsosjjåhko - Pårek - kvikkjokk Fjällvandring 17
marusken Packningstips sökes - Vandring Hemavan-kvikkjokk Fjällvandring 2
Gullis Ta sig till Kvikkjokk Fjällvandring 2
MartinVandrar Extra dagstur? Längs med Saltoluokta-Kvikkjokk Fjällvandring 2
Gullis kvikkjokk-nikkaluokta Fjällvandring 25
dibblah Vandra Kvikkjokk - Ritsem Fjällvandring 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.