STF och Kvikkjokk

Vi kanske behövs?

Det känns som om en sten plockats bort ur rasbranten när du (Britt) skriver "Det finns nog ett par personer med arbete inom kommunledning/turistföretagande och intresse för fjäll,vandring,friluftsliv som det kan vara lönt att uppmärksamma om situationen...kom jag på.
Ska prata med dom..".

Jag tror eller anar att det finns ett växande hot mot det som jag värnar om (personligen) - Sarek. Men Sarek är inte bara nationalparken. Det handlar om tillgängligheten. Vi har historiens sår och spår mitt framför ögonen när man kör stora sjöfallsvägen. Som Karl-Erik Brösth skriver: "Bland de fulaste platserna i fjällvärlden är ju just efter vägen upp till Ritsem......uppdämningsområdet som under sommaren ser för jäkliga ut....". Man klarar sin själ genom att lyfta blicken och se in mot fjällen.

Det hot vi står inför är att även "vägen upp till Kvikkjokk" ska exploateras. Det är ett stort ämne och jag ska skriva lite mer om det i min blogg eftersom det finns många källlor och en hel del länkar och text. Ett stort misstag som jag tror att man kan göra sig skyldig till är att dra skarpa gränser. Kvikkjokk ligger inte i nationalparken, men Kvikkjokk är den enda "oförstörda" vägen in i Sarek. Att man sedan får mygg och svian på köpet är bara en ärlig varudeklaration.
 
synd att ni ger inaktuell information

Den informationen ni ger gäller inte längre och gammal dålig felaktig information gör det inte lättare för de nya ( mycket duktiga) entreprenörerna. Bättre att stötta dem i deras slit än att kasta skit på dem som inte ens är deras egen skit!!
Tro mig som varit där både sommaren 08 och vintern 09.
Titta in på deras hemsida
www.kvikkjokkfjallstation.se

Rutan
 
Kvikkjokk

Ja, visst kan det ha ändrast under tiden från det att jag skrev mitt första inlägg, å i så fall är det ju bara positivt.
Tyvärrär det ju så att det behövs en ordentligt ansiktslyftning på många håll i Kvikkjokk. Byn är ju tämligen död och det beror antagligen på att de som bor och lever där egentligen inte vill att det skall ske någon utveckling. Därav också kommunens tveksamhet till satsningar.
Tyvärr är det väl så att STF inte vill eller kan göra något åt anläggningen, det kostar pengar, många pengar dessutom.
Lyckligtvis så satsar i stället Årrenjarka, bl.a. byggs nu en ny restaurang för runt 10 milj och det betyder mycket för området. Tyvärr är det ju en liten annan publlik man vänder sig till där, jmf med STF;s gäster.
Ägarna till Årrenjarka har upptäckt att folk idag betalar för sig, och gärna köper boende i fina stugor, äter god mat i restaurangmiljö .
Tyvärr så lämnar ju inte de rena fjällvandrarna speciellt mycket efter sig, i vart fall inte när det gäller pengar å det gör ju inte läget för STF bättre. Man kan alltså inte ställa för stora krav men ett underhåll så att byggnaderna inte förfaller är väl det minsta man måste göra.
 
Glömde

det märkliga är ju att det skall vists satsas på någon form av byggnad i Vietas,,, vad den nu skall heta, man satsar alltså i områden som räknas om de fulaste i fjällvärlden..... tror tom att Jokkmokks kommun tillstyrkt det projektet ..... Man upphör aldrig att förvånas...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
jesperholmstedt Kebnekaises östra led med STF guide - kan regn göra att turen inhiberas? Fjällvandring 1
dibblah STF Tältavgift Fjällvandring 58
coffee_hiker kungsleden STF cabins and Covid restrictions Fjällvandring 9
dibblah STF Fjällstugecollage Fjällvandring 22
STF slutar köra båt i Ritsem efter 2019 Fjällvandring 36
dibblah STF har (delvis) förstört Sylarna Fjällvandring 428
89377 STF Kebnekaise & bokning Fjällvandring 9
Göran_ Hur tabu är det att använda STF stugornas "nödrum" off-season? Fjällvandring 44
tomhylsan STF toppmärken? Fjällvandring 6
nicko_ Gasol i STF-stugor med butik Fjällvandring 3
luffsarbjörn STF-butiken vid Gällivare tågstation? Fjällvandring 4
Vonsan Betalning i STF stugor Fjällvandring 44
tomhylsan Vandra i Norge, medlem i STF? Fjällvandring 10
Sixsens STF fjälluffarkort? Fjällvandring 2
Christian1 STF gruppvandringar..vilken av dessa? Fjällvandring 10
Christian1 Singelvandring i Grövelsjön med STF? Fjällvandring 11
cez STF Abisko ledarledda vandringar Fjällvandring 3
småen Hvorfor är STF så dyrt Fjällvandring 48
Martin Gidlund STF Färdledarutbildning Fjällvandring 1
bennyborgh STF - har föreningen spelat ut sin roll i fjällen? Fjällvandring 15
Nyman Topmärken, kass sevice från stf Fjällvandring 0
Nyman Toppmärken från StF- vilka toppar? Fjällvandring 2
Nyman Toppmärke från stf ngn som vet närmare om det? Fjällvandring 1
HUFFEBOY Resa till Kvikkjokk Fjällvandring 50
Anders_Utsidan Staloluokta-Kvikkjokk Fjällvandring 8
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
såg Fjällvandring runt kvikkjokk. Utom dom kända leder. Fjällvandring 2
Phil_Warsaw Extra 3 or 4 day trip at end of Padjelantenleden (Ritsem or Kvikkjokk?) Fjällvandring 2
Slitvargen Från Sarvesvagge till Kvikkjokk Fjällvandring 3
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
Fjorr Bra rutt för Abisko-Ritsem-Kvikkjokk? Fjällvandring 9
Mediumviktsvandraren Kungsleden, Abisko-Kvikkjokk augusti-september 2022 Fjällvandring 36
driatic Raketskjutfält söder Om Kvikkjokk Fjällvandring 2
labbman Rundtur från Kvikkjokk Fjällvandring 12
Christoffer_123 Synpunkter önskas på tidig tur t/r Kvikkjokk Fjällvandring 14
Tobias.H Nyligen hemkomna vandrare mellan Kvikkjokk och Hemavan - hur trafikerat var det? Fjällvandring 3
Anders53 Färdväg mellan Kvikkjokk och Saltoloukta? Fjällvandring 5
mojson Tips! Kvikkjokk eller Abisko Fjällvandring 2
Dunderkvarnen Kvikkjokk-saltouloukta 14-19 juli. Helikopter tillbaka. Fjällvandring 0
VeronikaH Vandra Kvikkjokk-Sarta Fjällvandring 15
denelake fotografen Upphittad kniv i Kvikkjokk Fjällvandring 0
GustavOh Kvikkjokk - Vállevágge - låptåvágge - över njoatsosjjåhko - Pårek - kvikkjokk Fjällvandring 17
marusken Packningstips sökes - Vandring Hemavan-kvikkjokk Fjällvandring 2
Gullis Ta sig till Kvikkjokk Fjällvandring 2
MartinVandrar Extra dagstur? Längs med Saltoluokta-Kvikkjokk Fjällvandring 2
Gullis kvikkjokk-nikkaluokta Fjällvandring 25
dibblah Vandra Kvikkjokk - Ritsem Fjällvandring 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.