Stel framgaffel på MTB

Tjabbers alla dirtiders

Funderar på att ordna till en dedikerad tävlingshoj med en överbliven ram jag har och då funderade jag på att montera en stel framgaffel för att spara vikt och få en mer exakt styrning. Detta då så många tävlingar körs på grus och snälla stigar, så det vete fan om man verkligen behöver dämpare då. Har någon erfarenhet av att köra MTB med stel framgaffel? Kan man vinna nåt på det eller tappar man tid för att det blir för knixigt/tröttande att köra med?
Jag började så sent med sporten så jag gick direkt på framdämpat och har ingen egen erfarenhet av stelt i skogen...
 
Varför inte köra cyclocross i så fall?

Det kanske skulle funka på verkligt läta banor men då kunde du lika gärna ha en cyclocross hoj, vilket antagligen vore det snabbaste. Däremot i mer teknisk terräng kommer du att få ont i handlederna och dessutom åka mycket långsammare och sämre och ändå bli rejält mörbultad.

Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/fu99/MTB.html
 
För och nackdelar

Jag cyklade sthlm-DM i xc i helgen på en ganska teknisk och stötig bana. Jag var den enda som körde med stel framgaffel, och får väl säga att jag var ganska trött i axlarna och armarna efteråt. Tror inte jag såg nån på 08XC som körde stelt heller. Den enda anledningen att jag inte har framgaffel är att jag inte har råd att köpa en.

Vad gäller sparad vikt så är min erfarenhet att det lönar sig mycket mer att spara vikt på däck, slangar och hjul istället.

Exaktheten i styrningen blir nog bättre med en dämpad framgaffel eftersom du får mer kontakt med marken vid ojämnheter än med en odämpad.

Om du nu ska plocka ihop en tävlingshoj så kan det kanske bli väldigt mycket pengar på en gång om du ska köpa allt samtidigt. Om du börjar med att köpa en stel framgaffel så delar du upp utgifterna samtidigt som du kan testa om du trivs med stelt eller inte. Extra utgiften på säg 3-400:- för en stel gaffel är förmodligen ändå bara några procent av totala priset.

Lycka till
Daniel
 
Det går

Det är intressant att se hur det svänger. För några år sedan så ville ingen tävlingsåkare ha fjädring (argument som okontrollerbart, dålig styrning osv kom från de flesta åkarna). Nu för tiden så hävdar nästan alla att det inte ens går att åka utan fjädring.

Jag sticker ut hakan och hävdar att det går utmärkt att åka ofjädrat, till och med på svåra tekniska sektioner. För 10 år sedan så fanns knappt fjädring och jag skulle nog vilja hävda att många lopp var minst lika hårda/tekniska/svåra som idag. Eftersom vi kunde åka då så går det utmärkt att åka på samma sätt idag.

Du kanske blir tröttare än någon på en fjädrad hoj, men du kan garanterat cykla ofjädrat.

/Mattias
 
Stel gaffel

För 10 år sedan var det säkert så att en dämpad gaffel fungerade sämre på tävling. Jag tror att tekniken har gått framåt sen dess. Jag har bara kört med dämpargaffel i 2 år och fick ett enormt lyft på mitt åkande när jag satte dit den första. Men som svar till Daniel, det fanns flera som körde stelt på 08XC, du såg dom kanske inte på din plats långt fram i fältet. Men i svansen vid mig fanns det några.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Calexico Stel framgaffel Mountainbike 5
MagArne Fjädrande sadelstolpe till stel hybrid Mountainbike 7
LasseN Dämpare på 'stel' ram. Mountainbike 3
Avslutat1001 Stel, hel- eller halvdämpad? Mountainbike 12
m5397 Suntour XCR framgaffel Mountainbike 2
weckan Framgaffel XCT sr suntour Mountainbike 8
barefoot Framgaffel RST Mountainbike 3
Nizzy Frusen framgaffel förbryllar Mountainbike 10
najp Lufttryck i framgaffel Mountainbike 5
Vandrare Billig framgaffel Mountainbike 2
najp Service av framgaffel Mountainbike 1
Sageryd Skakig framgaffel (RoxChock Judy C) Mountainbike 4
tango Finns något trix för att byta eker på kassettsidan utan att ta bort kasseten? Mountainbike 6
thureb Vajern tråden har gått av på BOA Mountainbike 8
tango Reservdelar för kedjebrott på tur? Mountainbike 19
tango Tips på bra multiverktyg Mountainbike 5
KLAGER Spåravgifter på Lugnet Mountainbike 13
museo12 Tips på cykelljus? Mountainbike 23
simonlauta Kungsleden på Mountainbike i sommar Mountainbike 13
John_T Jämtlandsleden på MTB? Mountainbike 8
froxi Hjälp! Får inte på bakhjulet, Trek 4500 Mountainbike 7
herr thomas Framstänkskärm med stag på dämpad MTB-gaffel? Mountainbike 9
tomhylsan Racerdäck på MTB? Mountainbike 15
herr thomas Slicks på MTB? Mountainbike 13
herr thomas Byta vevlager på en äldre MTB Mountainbike 10
Lasse_H Cykla på skogsväg Mountainbike 31
Hige86 Höst/Vinter pendling på cykel! Mountainbike 18
anteleaf MTB-tidning på svenska? Mountainbike 2
Jerre El Camino på cykel! Mountainbike 3
wistrom montera 29er däck på "vanliga" fälgar, möjligt? Mountainbike 4
perosen MTB-kartor / färgmärkning av svårighetgrad på spår? Mountainbike 5
Äpelena mtb polare sökes på Österlen! Mountainbike 0
henkebmtb tips på tur i boden Mountainbike 4
Zephyria Tips på ny cykel Mountainbike 22
Viljan82 Tips på cykeltur. Två dagar. Mountainbike 4
Scorp. Ryggsäck på MTB? Mountainbike 17
MachoBiker Cykeltransport på tak! Mountainbike 2
Eminent MTB på Faro Portugal Mountainbike 0
adamcrookedsmile MTB på Teneriffa Mountainbike 3
Zargon Storlek på Scott Moutainbike Mountainbike 7
Marcus_L Bakbroms ligger på Mountainbike 6
marpet74 Rostangrepp på dämpare Mountainbike 3
lejon Tips på bra lopp i sommar! Mountainbike 9
ljentr MTB på cypern Mountainbike 2
MagArne Diameter på sadelstolpe till Nishiki 501 Mountainbike 3
Frida0314 X-sports 4 Giant något att slå till på? Mountainbike 0
nikje Värde på cykel? Mountainbike 2
MagArne Grövre däck på hybrid. Vad passar? Mountainbike 18
BrittMarie Skev bakfälg på ny cykel Mountainbike 10
tango Byta trasiga ekrar bak på drevsidan? Mountainbike 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.