Stel framgaffel på MTB

Tjabbers alla dirtiders

Funderar på att ordna till en dedikerad tävlingshoj med en överbliven ram jag har och då funderade jag på att montera en stel framgaffel för att spara vikt och få en mer exakt styrning. Detta då så många tävlingar körs på grus och snälla stigar, så det vete fan om man verkligen behöver dämpare då. Har någon erfarenhet av att köra MTB med stel framgaffel? Kan man vinna nåt på det eller tappar man tid för att det blir för knixigt/tröttande att köra med?
Jag började så sent med sporten så jag gick direkt på framdämpat och har ingen egen erfarenhet av stelt i skogen...

Varför inte köra cyclocross i så fall?

Det kanske skulle funka på verkligt läta banor men då kunde du lika gärna ha en cyclocross hoj, vilket antagligen vore det snabbaste. Däremot i mer teknisk terräng kommer du att få ont i handlederna och dessutom åka mycket långsammare och sämre och ändå bli rejält mörbultad.

Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/fu99/MTB.html

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
För och nackdelar

Jag cyklade sthlm-DM i xc i helgen på en ganska teknisk och stötig bana. Jag var den enda som körde med stel framgaffel, och får väl säga att jag var ganska trött i axlarna och armarna efteråt. Tror inte jag såg nån på 08XC som körde stelt heller. Den enda anledningen att jag inte har framgaffel är att jag inte har råd att köpa en.

Vad gäller sparad vikt så är min erfarenhet att det lönar sig mycket mer att spara vikt på däck, slangar och hjul istället.

Exaktheten i styrningen blir nog bättre med en dämpad framgaffel eftersom du får mer kontakt med marken vid ojämnheter än med en odämpad.

Om du nu ska plocka ihop en tävlingshoj så kan det kanske bli väldigt mycket pengar på en gång om du ska köpa allt samtidigt. Om du börjar med att köpa en stel framgaffel så delar du upp utgifterna samtidigt som du kan testa om du trivs med stelt eller inte. Extra utgiften på säg 3-400:- för en stel gaffel är förmodligen ändå bara några procent av totala priset.

Lycka till
Daniel

Det går

Det är intressant att se hur det svänger. För några år sedan så ville ingen tävlingsåkare ha fjädring (argument som okontrollerbart, dålig styrning osv kom från de flesta åkarna). Nu för tiden så hävdar nästan alla att det inte ens går att åka utan fjädring.

Jag sticker ut hakan och hävdar att det går utmärkt att åka ofjädrat, till och med på svåra tekniska sektioner. För 10 år sedan så fanns knappt fjädring och jag skulle nog vilja hävda att många lopp var minst lika hårda/tekniska/svåra som idag. Eftersom vi kunde åka då så går det utmärkt att åka på samma sätt idag.

Du kanske blir tröttare än någon på en fjädrad hoj, men du kan garanterat cykla ofjädrat.

/Mattias

Stel gaffel

För 10 år sedan var det säkert så att en dämpad gaffel fungerade sämre på tävling. Jag tror att tekniken har gått framåt sen dess. Jag har bara kört med dämpargaffel i 2 år och fick ett enormt lyft på mitt åkande när jag satte dit den första. Men som svar till Daniel, det fanns flera som körde stelt på 08XC, du såg dom kanske inte på din plats långt fram i fältet. Men i svansen vid mig fanns det några.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips