Lufttryck i framgaffel

Behöver lite vägledning avseende lufttryck i en luft/olja framgaffel. När jag ställt in sag:en riktigt så upplever jag gaffeln för "mjuk", detta trots att jag överstiger tilverkarens uppgifter om rekommenderat lufttryck i förhållande till vikt. Är det så att man kan trycka i luft tills det "känns" bra, med resultatet att sag:en blir väldigt liten och att man överskrider rekommendationerna? Hur har ni gjort era inställningar. Gaffeln är en Fox Float 80 RLT.
 
najp; sa:
Är det så att man kan trycka i luft tills det "känns" bra, med resultatet att sag:en blir väldigt liten och att man överskrider rekommendationerna?

Rätt "sag" är centralt för att en luftdämpare ska fungera bra. Vid intrimning går "sag" före rekommendationer i manualen. Men blir avvikelsen från dem mkt grov kan det vara något fel på gaffeln. Sannolikt för mkt eller för lite olja i kammrarna.

Hur har ni gjort era inställningar. Gaffeln är en Fox Float 80 RLT.

Alltid minst 15% "sag" helst 20%. En Marathon fungerade bra först efter justering av oljenivåerna.

Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/First.html
 
Om du ökar lufttrycket ökar du också styvheten i "luftfjädern" linjärt, gaffeln upplevs alltså hårdare.Om du ökar oljenivån så minskar du luftmängden och luftfjädern blir mer progressiv dvs styvare på slutet vid ett givet tryck.
Om man kan (gäller luft/fjäder/olja), skall man undvika att öka lufttrycket då det kan göra att packboxarna trycker hårdare mot gaffelbenen och därmed ökar friktionen, vilket gör gaffeln mer okänslig, den liksom hänger sig.
Byte av fjädrar (om det finns några) kan också öka/minska sagget.
Om du i ditt fall vill öka sagget, släpp ut luft och öka oljenivån något så blir gaffeln mjukare i början och styvare på slutet och mindre benägen till genomslag. Använd ett litet mätglas så du har koll på volymen. Öka mängden något och prova. Upprepa tills du är nöjd.
Man kan också labba med oljeviskositeten som påverkar dämpningen, tjockare olja ökar dämpningen men påverkar inte gaffelns styvhet i vila (sagget). Man får dock se upp så man inte påverkar fjädringen negativt. En tjockare olja påverkar inte enbart kompressionsdämningen utan också returdämpningen. En ökad sådan kan ge till följd att gaffeln liksom packar ihop sig i tex tvättbräden. Den hinner alldrig tillbaka till ursprungsläget. För tunn olja gör att gaffeln sprätter tillbaks och att även benägenheten för genomslag ökar.
För att ha koll på vad du gör, ändra bara en sak åt gången mellan testerna.
Så här funkar det i allafall på mc, vilket borde gälla för cykel också.

/Hans
[Ändrat av Hutt 2003-09-26 kl 10:07]
 
Hutt; sa:
Om du ökar oljenivån så minskar du luftmängden och luftfjädern blir mer progressiv dvs styvare på slutet vid ett givet tryck.

Vet inte hur Fox Forxarna funkar men kan rapportera att Marzocchis gafflar ofta levereras med alldeles för mycket olja i dem vilket medför att slaglängden blir väsentligt kortare än vad som anges. En 100 mm kan vissa sig ha bara 55-60 mm, o s v. Efter justering av oljevolymen får de rätt slaglängd och blir ursköna.

Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/First.html
 
ipg289h; sa:
Hutt; sa:
Om du ökar oljenivån så minskar du luftmängden och luftfjädern blir mer progressiv dvs styvare på slutet vid ett givet tryck.

Vet inte hur Fox Forxarna funkar men kan rapportera att Marzocchis gafflar ofta levereras med alldeles för mycket olja i dem vilket medför att slaglängden blir väsentligt kortare än vad som anges. En 100 mm kan vissa sig ha bara 55-60 mm, o s v. Efter justering av oljevolymen får de rätt slaglängd och blir ursköna.

Per
Hur stor oljemängden skall vara beror på din vikt och körstil. Att slaglängden upplevs som kortare beror på den ökade progressiviteten jag nämnde tidigare. Du har helt enkelt inte kraft nog att trycka ihop den i slutet av slaglängden. En del cyklister kanske behöver fylla på mer även i en Marzocchi-gaffel

/Hans
 
Hutt; sa:
Hur stor oljemängden skall vara beror på din vikt och körstil. Att slaglängden upplevs som kortare beror på den ökade progressiviteten jag nämnde tidigare.

. hmm, kanske, det är klart att vikten är en faktor men jag tror inte den spelar in här. Det är helt enkelt så att Marzocchi är slarviga när de fyller i oljan och dessutom har en obegriplig manual. Fast det finns bättre på deras web-sida. Hade länge föreskriven mängd, och alla som mekade med hojen oavsett deras tyngd, var ense om att slaglängden var mkt kortare än angivet. Så småningom fick jag via webben kontakt med folk som talade om för mig att jag skulle ha 83 ml istället för 115 eller vad det var i vänsterbenet och bingo, plötsligt hade jag full slaglängd.


Du har helt enkelt inte kraft nog att trycka ihop den i slutet av slaglängden. En del cyklister kanske behöver fylla på mer även i en Marzocchi-gaffel
/Hans

Teoretiskt är antagligen möjligt att komprimera olja men jag har en känsla av att man måste vara oerhört tung för att det skulle bli en faktor. Normalt har tyngre personer högre lufttryck, lättare mindre tryck, på en bättre gaffel som marathon är det dessutom en balans mellan de positiva od en negativa kammaren, men att oljenivån skulle spela någon större roll har jag svårt att tro. Kort sagt. Är det för mkt olja i gaffeln får man inte full slaglängd hur fet man än är.

Per
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.