Frusen framgaffel förbryllar

Hej!

Framgaffel på min cykel uppför sig besynnerligt då det är kallt ute. Fjädringen "går i botten" redan efter ca 2 centimeters fjädring, det låter som metall går emot metall.

När temperaturen är över nollan försvinner detta helt och gaffeln uppför sig precis som vanligt, med längre slaglängd och går ej i botten.

Någon som har någon teori?

Gaffeln är en suntour xc sr 60:

http://www.srsuntour-cycling.com/standard.xml?vpID=123

här är en sprängskiss:

http://www.srsuntour-cycling.com/se...ry_id=526&SID=1075072375_fcee00045137255db33d


Mvh
Nils
 
"Spännande". Kommer problemet på en gång eller måste den bli nerkyld innan problemet uppstår?

Helt klart tål den inte kylan. Kolla med inköpsställe/agentur/tillverkare om det är ett känt problem och om dom har någon lösning.

/Mattias
 
Suntour

Jag har iofs inte testat själv, har också en Suntourgaffel.
Men jag har hört att märket inte funkar bra i låga temperaturer.
 
tryck?

Hejsan,
Nu är jag ingen expert på gafflar men däremot naturvetare så här kommer en teori: Kyla gör att molekylerna i luften rör sig mindre och lufttrycket blir lägre trots att mängden luft är den samma. Samma sak händer i däcken. Man måste alltså justera luftmängd i däck och gaffel efter utomhustemperatur för att behålla ett konstant tryck. Det gör mest skillnad när temperaturen kryper ner mot nollan. På samma sätt kan en gaffel eller ett däck som har stått i sol länge ha ett för högt lufttryck.
Jag har märkt samma sak med min gaffel, några tag med pumpen ordnade upp problemet!

Hoppas det löser sig!

/IMO
 
Re: tryck?

IMO; sa:
Kyla gör att molekylerna i luften rör sig mindre och lufttrycket blir lägre trots att mängden luft är den samma. Samma sak händer i däcken. Man måste alltså justera luftmängd i däck och gaffel efter utomhustemperatur för att behålla ett konstant tryck.

Visst är det så. För egen del har jag haft mer problem med det i hetta. Trycket kan öka så att däcken flyger av fälgarna. Poff! Har råkat ut för det i Vietnam, i Cambodia o i Colorado (snabb utförslöpa med bagage).

Suntourgaffeln i fråga har dock spiralfjäder o sannolikt ngr form av oljebad. Borde alltså bli seg. Andra gafflar funkar, enligt min erfarenhet, hyggligt i kyla: t ex Marzocchi, Fox Forx, Manitou o Rockshock, oavsett vad det är för medium i fjädern. Mitt råd blir: köp en bättre gaffel.

Per
 
Vatten i oljan.

Troligen har du vatten i oljan. Eller nästan helt säkert, det är därför fenomenet inträffar vid just noll grader. Byt olja i stötdämparen! Passa på att byta packboxar också, trasiga packboxar är troligen orsaken till att vattnet kommit in. Om oljan är vitaktig så beror det på att det är vatten i den.

/Björn, som inte har någon erfarenhet av att mecka trampcykelgafflar, men en hel del motorcykelgafflar har jag pillat med.
 
vatten.

Den enda rimliga förklaringen är att du har fått in vatten i dämparen som fryser och låser någon ventil. Annars hade det inte varit så kraftig skillnad runt nollpunkten. Elastomerer blir ofta hårdare vid kyla och en del smörjmedel stelnar men om det är som natt och dag mellan +1 och -1 grad celsius är det vatten i systemet.

Att temperaturen skulle ändra luftvolymen så pass att gaffeln låser sig är inte realistiskt. Det märker man om man kommer ihåg att räkna med kelvin istället för celcius i allmänna gaslagen. Då kommer man också att märka att när man får värmepunka i nedförsbackar är det inte lufttrycket i däcket som blir för högt utan det är värmen från bromsarna som har smält slangen.

mvh
Er fysiker i verkligheten.
 
Re: Re: tryck?

ipg289h; sa:
IMO; sa:
Kyla gör att molekylerna i luften rör sig mindre och lufttrycket blir lägre trots att mängden luft är den samma. Samma sak händer i däcken. Man måste alltså justera luftmängd i däck och gaffel efter utomhustemperatur för att behålla ett konstant tryck.

Visst är det så. För egen del har jag haft mer problem med det i hetta. Trycket kan öka så att däcken flyger av fälgarna. Poff! Har råkat ut för det i Vietnam, i Cambodia o i Colorado (snabb utförslöpa med bagage).

Suntourgaffeln i fråga har dock spiralfjäder o sannolikt ngr form av oljebad. Borde alltså bli seg. Andra gafflar funkar, enligt min erfarenhet, hyggligt i kyla: t ex Marzocchi, Fox Forx, Manitou o Rockshock, oavsett vad det är för medium i fjädern. Mitt råd blir: köp en bättre gaffel.

Per

Min Rockshox(Pilot SL) har låst sig längst ner i dämpningen, blev självklart förbrylllade så jag kollade fjäderspännaren i den en pistongen, och mycket riktigt när jag rörde den så fullkomligen sköt dämpningen upp, blev knockad om man säger så... Sägas att då var det nästan -30, var tvungen att cykla till affären å handla. kan inte rekomendera att cykla när det är så kallt;). Är inte bra för varken cykeln lr kroppen;)

Jocke
 
framgaffeln rond 2

Hej och tack för alla svar!

Har idag varit hos cykelhandlaren (med betoning på handlaren) och de ville inte hjälpa mig något vidare. Jag fick dock veta att dämpningen är av elastomer-typ (syns också i sprängskissen).

Men det verkar väldigt konstigt att elastomeren skulle förändra sig så mycket. I morse tog jag ut cykeln (med fungerande dämpare) från varmgarage kl 9 för att köra till skolan. 3 timmar senare var den "frusen" igen. Temperaturen ute var idag ca 0 C.

Kan det vara någon kombination av att vatten som kommit in i dämparen fryser och att elastomerdämparen stelnar?

Jag funderar på att pressa ihop dämparen (när den fungerar) och sedan låta den stå och frysa till för att sedan låta dämparen återgå till neutralläge när den är fryst.
Tror någon att ett sånt försök kan ge klarhet i problemet, eller är det bara att skruva isär dämparen och se om man kan hitta något?

Några andra idéer?

Nils
 
Generellt: Har du problem så ta isär, rengör, byt trasigt/slitet, smörj och montera ihop.

Har du kvar problemen efter det så kan du ju alltid testa att trycka ihop den, men jag har svårt att se vad det skulle ge.

Annars får du stå ut eller köpa nytt... Det finns (väl) elastomerar som är mera beståndiga mot kyla men om det finns till Suntours gafflar vete sjutton.

Hur gammal är gaffeln? Kan du reklamera?

/Mattias
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.