Lufttryck?

Tja.

Funderar över det här med lufttryck i däcket. Hur vet man vad det ska ligga på? Vet man det? Det står en massa siffror på däcket hur tyder man dem? Har för mig att jag sett en omvandlingstabell någonstans, finns det en sådan?
 
Står det inget rekommenderat tryck? I bar eller psi, åtminstone max- el rekommenderat tryck brukar stå på däcksidan.

/Håkan
 
För att ha bra koll på trycket kan en lös manometer att har med sig vara bra, tex;
Schwalbe Airmax Pro
Schwalbe-Airmax-Pro-Luftdruckmesser-6010-01_a_800x800.jpg


Självklart behövs det en bra pump, en klassiker är SKS
Det är en av de få som det finns reservdelar till och jag vet de som har haft samma pump sedan 70-talet!
 
Tja.

Funderar över det här med lufttryck i däcket. Hur vet man vad det ska ligga på? Vet man det? Det står en massa siffror på däcket hur tyder man dem? Har för mig att jag sett en omvandlingstabell någonstans, finns det en sådan?
Vilket lufttryck du kör och trivs med beror på en rad olika faktorer såsom hur braeda däck du har, om du har slang eller slanglöst, hur mycket du väger, hur mycket dämpning cykeln har i övrigt/du föredrar, vilken typ av terräng du tänker cykla i osv.

Hittade den här guiden från Canyon som jag rent spontant tycker verkar vettig: https://www.canyon.com/sv-se/blog-c...yheter/mountainbike-daecktryck/b16012023.html
 
Senast ändrad:
För att ha bra koll på trycket kan en lös manometer att har med sig vara bra, tex;
Schwalbe Airmax Pro
Schwalbe-Airmax-Pro-Luftdruckmesser-6010-01_a_800x800.jpg


Självklart behövs det en bra pump, en klassiker är SKS
Det är en av de få som det finns reservdelar till och jag vet de som har haft samma pump sedan 70-talet!
Den lufttrycksmätaren ser ut som BBB:s variant, som jag har. https://bikable.se/p8141/tillbehor/...DMATamewiU3emSG3F_hoCZmUQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Å den testade jag nyss mot min drygt 25 år gamla SKS Rennkompressor och konstaterade att manometern på Rennkompressorn visade ca 15% mer än BBB's lufttrycksmätare.
/Niklas
 
Den lufttrycksmätaren ser ut som BBB:s variant, som jag har. https://bikable.se/p8141/tillbehor/...DMATamewiU3emSG3F_hoCZmUQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Å den testade jag nyss mot min drygt 25 år gamla SKS Rennkompressor och konstaterade att manometern på Rennkompressorn visade ca 15% mer än BBB's lufttrycksmätare.
/Niklas
Om båda mätarna är konsekventa i sin missvisning så spelar det kanske mindre roll om man bara använder den ena, men såklart ett problem om man vill växla mellan olika mätare.

/Patrik
 
En ytterligare synpunkt är väghållningen.

Om man har för lågt lufttryck så kan väghållningen bli rätt obehaglig på en tvåhjulig cykel vilket man kanske inte märker förrän man gör en häftig manöver. Att kolla lufttrycket ofta är en bra förebyggande säkerhetsåtgärd. (Gäller i och för sig även tre och fyrhjuliga fordon också).

Thure
 
Rent generellt så gäller 4 bar om du ska cykla på asfalt och grusvägar.
Ska du cykla mountainbike i skogen så gäller 1,2-2,5 bar beroende på hur stenigt underlaget är och risk för genomslag som ger punktering.

Den här tumregeln för lufttryck funkar bra.

Jag har en sån här kompressor och den är smidig och enkel att pumpa och kolla lufttryck med.


Jag tvättar våra cyklar och rengör/smörjer kedjorna ca var 10:e mil och då kollar jag även lufttrycket.
Då har man alltid en ren och nyservad cykel och slipper mycket strul...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
najp Lufttryck i framgaffel Mountainbike 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.