Steka i koppar

Jag har en fundering på att göra ett stekjärn i koppar. Jag tänker som så att koppar leder värme något fenomenalt bra, vilket väl är bra när man steker, värmen delas ut jämnt på stekytan. Men jag har aldrig sett något sådant på marknaden. Däremot vet jag att man använde kopparkittlar i matlagning förr i tiden.

Nu är min fundering; finns det en bra anledning till att inte välja koppar som material till en stekpanna?

bananmannen; sa:
Nu är min fundering; finns det en bra anledning till att inte välja koppar som material till en stekpanna?
Kopparkärl var förr i tiden förtenta (dvs invändigt belagda med ett tunt lager tenn) just för att undvika onödigt intag av koppar(oxider) och eventuell kopparförgiftning.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Visst brukar man ha en kopparkärna i botten på kastruller (rostfria) för att sprida värmen bättre.
Men någon kopparkastrull har jag nog aldrig sett i bruk.

Kan istället rekommedera Trangias Duossalkastrull.

/Ulf

Tennet till förtenningen innehåller alltid en viss mängd bly och detta överförs i saltform till maten som bereds. Visserligen tar det lång tid men min granne som hade haft bensinstation var totalt fördärvad i knoppen av blyångor och bensendito när han åldrades snabb och försvann, tragiskt för han var en vänlig man.
Själv skulle jag nöja mig med gjutjärn, Wildo har haft en bra plåtpanna och dylika går att köpa på flera ställen.
Trangias Gormetpanna brukar vi själva på kortturer. Rekomendabel.

go tur

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips