Steka i koppar

Jag har en fundering på att göra ett stekjärn i koppar. Jag tänker som så att koppar leder värme något fenomenalt bra, vilket väl är bra när man steker, värmen delas ut jämnt på stekytan. Men jag har aldrig sett något sådant på marknaden. Däremot vet jag att man använde kopparkittlar i matlagning förr i tiden.

Nu är min fundering; finns det en bra anledning till att inte välja koppar som material till en stekpanna?
 
bananmannen; sa:
Nu är min fundering; finns det en bra anledning till att inte välja koppar som material till en stekpanna?
Kopparkärl var förr i tiden förtenta (dvs invändigt belagda med ett tunt lager tenn) just för att undvika onödigt intag av koppar(oxider) och eventuell kopparförgiftning.
 
Visst brukar man ha en kopparkärna i botten på kastruller (rostfria) för att sprida värmen bättre.
Men någon kopparkastrull har jag nog aldrig sett i bruk.

Kan istället rekommedera Trangias Duossalkastrull.

/Ulf
 
Tennet till förtenningen innehåller alltid en viss mängd bly och detta överförs i saltform till maten som bereds. Visserligen tar det lång tid men min granne som hade haft bensinstation var totalt fördärvad i knoppen av blyångor och bensendito när han åldrades snabb och försvann, tragiskt för han var en vänlig man.
Själv skulle jag nöja mig med gjutjärn, Wildo har haft en bra plåtpanna och dylika går att köpa på flera ställen.
Trangias Gormetpanna brukar vi själva på kortturer. Rekomendabel.

go tur
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Livetiskuggan Steka mat rostfri stekpanna Kök och brännare 60
flanell steka på stålplåt -rostfritt Kök och brännare 29
Gamling Steka med gas Kök och brännare 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.