Stavar?

Har fast längd både på gå- och rando stavar. Er bara att hålla lite längre ned när man vill det.

Swix randostavar som jag har men sällan använder numera har skruv justering som fungerar väldigt bra.

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Jag köpte mina B.D carbon 3-delat 2011/2012, och har nog haft tur. De är hela.
Ja det är ett fantastiskt material - tills den sällsynta oturen är framme.
Det var det där med risk = sannolikhet gånger konsekvenser...
Jag hanterar hellre konsekvenserna av en böjd alustav, när jag är ute på vandring.

Jag vill också ha handremmar, av samma anledning, men INTE sådana som jag tror Speedgoat avrådde från - som man drar åt kring handen. Enkla lösa öglor som man ledigt trär handen igenom åt bägge hållen är inte lika riskabla.

(Nu använder jag inte stavar under normal vandring, har bara med en till vadning och som (dålig) ersättning för isyxa, men jag använder ju stavar under skid- och skridskoåkning. De som mest använder stavar till "framdrivning" verkar ha nytta av de handskliknande fastspännbara handremmarna, men det är nog inteheller TS främsta syfte)
Jag vill ha remmar som på klassiska alpinstavar - ett enkelt plattbnad 2-3cm brett och en plastögla för att kunan justera praktisk remlängd.
Jag vill inte ha som på moderna längdåkningsstavar (heter kontrollhandtag?) när jag vandrar, men gärna när jag flås-åker längd i anlagda spår.

/Patrik

Har ett par Fizan Compact med skruvlås. Ser inget negativt med skruvlås har funkat bra för mig iaf. Lätt att justera och inget som kan haka i buskage etc. Enda att tänka på är att lätta på låsen när de förvaras hemma i garderoben, kan sitta rejält hårt om det glöms bort...

Har ett par Fizan Compact med skruvlås. Ser inget negativt med skruvlås har funkat bra för mig iaf. Lätt att justera och inget som kan haka i buskage etc. Enda att tänka på är att lätta på låsen när de förvaras hemma i garderoben, kan sitta rejält hårt om det glöms bort...
Jag har haft den tredelade Fizan Compact UL-versionen (158 g) sen (vill jag minnas) minst 15 år. Svårt att hitta ens kolfiberstavar med den vikten. De funkar fint för mig som är lätt, har god balans och inte direkt brukar vilja hänga mig på dem, men kanske i klenaste laget för en tyngre och mer stödbehövande person. Jag har ändå varit rätt brutal mot dem, med tanke på att de använts en i taget, till vadning och (i hopfällt läge) branta snötraverser inkl en och annan self-arrest. Vridlåsen har aldrig havererat, men helt krångelfria har de inte varit; man får öva upp känslan för det smala intervallet mellan för hård (= svårlossad) och för lös åtskruvning och rengöra innandömet mellan varven. Den enas tunnaste nedersta del gav till slut upp av ren materialutmattning. Sliter nu på den andra, vi får se hur länge :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips