Statiska rep

Jag var in och kollade upp rep på Addnatures sida.
I sin beskrivning angående statiska rep så skriver dom att dessa inte skall användas för firning.

Vad är detta? Det är väl just firning man skall använda dessa rep till? Har jag missat något?
Grottrep kallade man den här sortens rep när jag började klättra.
 
Kannske finns den beskrivning nagonstans på sidan men när jag kollar just på statiska rep
skrivar de
Statiska rep - för firning och tunga vikter
Statiska rep används för att lyfta tunga vikter och för firning. De får däremot aldrig användas för säkring vid ledklättring. De är certifierade med EN1891 och ska inte ha mer töjbarhet än 3% enligt europeiska säkerhetföreskrifter.​
Vilket ju är helt korrekt.
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Kannske finns den beskrivning nagonstans på sidan men när jag kollar just på statiska rep
skrivar de

Vilket ju är helt korrekt.

Addnature verkar vara förvirrade själva. Kollar man upp specifika statiska rep så står det -
"detta rep får inte användas till säkring eller firning."
Det här kan ju lura folk som inte direkt har koll på dom olika repsorterna. Nybörjare typ.
Skall man repclogga eller hänga och rensa leder så är ju statiska rep överlägsna tycker jag.
Jag har faktiskt för mig att jag nån gång fått lära mig att du kan faktiskt använda ett statiskt rep för toppsäkring. Så länge det inte finns risk för pendelfall.
 
Det fanns en tid då addnature hade koll och inte bara var en generisk webbshop med automatöversatta texter...

"Statiska" rep töjer sig lite.
"Dynamiska" rep töjer sig betydligt mer.
Ibland är det bra med ett rep som töjer sig.
Ibland är det bra med ett rep som inte gör det.
Oftast är det bra med ett rep som töjer sig lite lagom mycket.
Vad som är "lite lagom" varierar. Ibland varierar det till och med under samma klättring/firning.
Gravitationen kan vara obarmhärtig mot den som litar för mycket på råd från internet.
 
Jag är tveksam till om det finns krav på stor klätterkunskap bland de som får anställning på Addnature, tror det är sekundärt. Har sett många olika "fel" på beskrivningar av klätterutrustning på deras webbshop genom åren...
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.