Startpunkt i Sarek

Är lite på tveken om jag ska välja Suorva eller Salto som startpunkt för vandring mot Pielaslätten. Hur mycket skiljer det i tid mellan alternativen? Någon som har prövat båda vägarna?

Tack på förhand
 
Suorva lr Salto

Från Suorva kommer du in snabbt in till Sarek. Det enda hindret som kan skapa problem är en fors Njavvejåkkåtj (tror jag den heter) som man stöter på tidigt.

Från Saltoluokta blir det en vandring på kungsleden 4 timmar, en båtfärd på Sitojaure till Rinim, och en trevlig vandring i Pastavagge 1 dag.

Om man vill snabbt komma in till Piela så skulle jag välja Suorva som startpunkt. Däremot, har man inte vandrat Pastavagge så är den väl värd o uppleva.
 
Jag har gått båda vägarna. Skulle jag välja idag skulle jag välja Saltoluokta-Sitojaure-båt med samer-Rinim-Pastavagge. Denna sträcka kanske är 1/2 dag längre än Suorva-Piela, och mer sevärd och spännande tycker jag. /Ola
 
Tack för era snabba svar! Jag uttryckte mig dock lite oklart: Jag tänkte på sträckan västerut från Salto, söder om Pietsaure och norr om Äpar. Tänkte gå tillbaka mot Salto genom Pastavagge på vägen hem nämligen. Tacksam för nya synpunkter!
 
Sitoätno

Hej!

Jag har också tänkt gå den sträcka du undrar om, någon gång. Dessutom hoppas jag att du menar norr om Äpar och norr om Lietitjaure och via bron över Kukkesvakkjåkkå!? Har nämligen en känsla av att Sitoätno är ett oöverkomligt hinder. Har aldrig sett någon dokumentation om detta. Vore intressant om någon annan känner till det rätta förhållandet.

Annars verkar den "vanliga" sträckningen vara: Söder om Petsaure, över passet mellan Käppu och Vuoures och sedan rakt västerut mot Niento. Det enda negativa jag hört om den sträckningen är att det i området kring den renvaktarstuga som finns utmärkt på kartan, dvs just norr om Sitoätnos böj mot söder, skall vara ett litet helsicke vad gäller vide och sten, samt att området är mycket småkuperat. Men det kan ju bara röra sig om ett par km.

Kommentarer önskas.

Mvh
Bert
 
Via Käppu mot Niento

Jag har gått denna väg.

Vid Petsaure finns ibland en bro utlagd. Den tillhör samerna och är (OBS) endast utlagd vid renskiljning. Mao någon dag om året. (Annars tar islosssningen bron)Vattendraget är djupt men relativt låg fart.

På tal om vadet så har jag av samerna i samelägret hört att man kommer över jokken ett hundratal meter före utflödet i sjön. Där är det knädjupt. En annan insändare här på nätet hävdade dock att fanns kvicksand där så det gäller att kontrollera upp detta.

Du går vidare mot ett berg som på gamla kartan heter Rumok. Där kan det vara klokt att börja ta höjd, för att slippa en del viden längs Petsaure. Skråa mot passet vid Käppu. Behaglig skrågång med vacker utsikt mot Petsaure om vädret är bra.

Sedan går Du ned mot Niento. En ganska villsam terräng väntar. Sikta söder om renvaktarstugan så slipper Du problem med viden. Du kommer dock att upptäcka att Ni i flera timmar tvingas "kryssa" runt en massa stora stenblock och små gropar med stillastående vatten. Marken är dock av hedtyp. Inte svårt men det tar tid att komma igenom området.

Ha för säkerhets skull vattenflaskan fylld för det är ont om rinnande vatten om vädret är torrt. Flaskan fyller Ni på vid ett par små sjöar uppe vid Käppupasset.

Du kommer sedan fram till bron över Kukkesvaggejokk.
Räkna med två dagar hit så har Ni marginaler.

Mvh Björn
 
Från Salto till Pielaslätten

Jag har gått vägen Pielaslätten till Saltoluokta via Kukkesvaggebron och Pietsaure en gång, men inte till Souorva.

Det tog en dag från Pielaslätten till renvaktarstugan vid Njiravjågosj, sista dryga kilometern var rätt besvärlig, en dag därifrån till Pietsaures strand, vid jåkken mellan Rumok och Rasek (gick ner nära Rumok), därifrån en halv dag till Salto, med vad över Avtsusjåhkå vid den förfallna kåtan just vid parkgränsen.

Tror det är en bra väg även i andra riktingen, kanske en halv dag längre. Har hört att det är besvärlig terräng (sten och vide) mellan renvaktarstugan och Suorva.

Vandringen i Avtsusjvagge är lätt, på en helt slät dalbotten, största delen är det en sandslätt.

Vi gick på skrå på sluttningen mot Pietsaure och norr om den översta sjön mellan Gähppho och Vuovres. Ner mot renvaktarstugan är det mycket sten, men det går att slingra sig runt det mesta, lättgånget om man håller ögonen öppna och väljer väg. Vacker utsikt mot Äpar och Vuojnestjåhkkå.

Snedda inte västerut för tidigt! Terrängen är mycket besvärlig med stora block, vatten och vide. Gå från passet rakt på och fram till renvaktarstugan, håll därefter norrut i öppningen i videt ca 500 m (tills ni kommer till stigen från Suorva, om ni ser den), vik sedan av åt väster mot Kukkesvagge.

Mvh Lars
 
Läste först ..

nu Björn K:s inlägg, där han rekommenderar att gå söder on renvaktarstugan, vilket strider mot vad jag skrev. Vill påpeka att jag inte gått vägen han föreslår, baserade min kommentar på andrahands-uppgifter.

Hur som helst gäller det att se upp, utnyttja de höjder som finns för att studera terrängen och göra rätt vägval.

Betr. vadet så var det lätt på den plats jag beskriver, jämn grusbotten, coverboots räckte. Vi var framme vid vadet vid Pietsaures sydände, men det såg lite besvärligt ut. Personalen på STF stuga i Saltoluokta rekommenderade platsen vi vadade på.

Mvh Lars
 
Liten skillnad

Det verkar inte vara någon större skillnad på min och Lars beskrivning.

Om jag startade i Salto skulle jag välja Lars väg som han beskriver den i början.

Enda skillnaden är att jag valde en "väg" som mynnar ca 1 km söder om renvaktarstugan. Jag undvek alla viden. Något annat vägval kan jag inte uttala mig om.

Mvh Björn
 
Stövlar

Tja...

Jag kommer at gå ifrån Suorva, förbi renvaktarstugan över bron vid Gikkesvakktjocka (ny karta!) och sedan slå basläger (för bla rapadalen) vid sjön Bierikjavre (ny karta igen). Hemvägen blir söder om Ähpar, mot Rimin där båt tar oss till Kungsleden och bastun i Saltoluokta.

Ni verkar ha gått liknande turer... kommentarer på turförslaget emottages tacksamt!

Klarar man turen med ett par instabila gummistövlar? Jag är lite stövelanti, men tror att det kan underlätta att gå "torrskott" då min fjällovigde flickvän är med. Kompletterar med ett par träningskor och ev. sandaler för värre vad... (tex det vid Njabbetjåkka som jag har hört kan vara "svårt")

MVH

Jmlove
 
Den enda vandring jag gjort i stövlar var just 1 vecka i Sarek (med gamla Tretorn Sarekstövlar).

Tycker att vandringen gick bra men däremot hade jag
svårt när de andra i sällskapet gav sig iväg på toppturer. Jobbigt att gå i så mycket stenig och brant terräng med stövlar. Likaså betydligt halare på snöfält. Oftast hängde jag med bara en bit för att få se lite av utsikten men stannade när enklare klättring behövdes.

Är du van vid kängor så fortsätt med dem.

/mats
 
Svar till Peso...

Jag har gått från Salto till Sitesjaourostugorna, båt till Rinim och sedan Pastavagge till Pielaslätten. Den vägen kan verkligen rekommenderas. Du når snabbt en trevlig (och ofta myggfri) fjällplatå söder om Salto. Båtfärden men framför allt Pastavagge är härliga upplevelser. Vid vattendelaren i Pasta finns mycket fina tältplatser dessutom. Vad jag hört ang Sourva som startplats är att vandringen mot Piela/Mikkastugan är relativt sett ganska trist. Förmodligen är den dock betydligt snabbare än den förstnämnda vandringen..

Ha det gott!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sarekretkeilijä Stenudden som startpunkt Fjällvandring 3
peterojala Startpunkt för vandring genom Rapadalen norrut Fjällvandring 4
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
kmsellin När lyfts broarna bort i Sarek i år - 2020? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mumfi Saltoluokta - Rapadalen - Pielastugan - Saltoluokta Fjällvandring 1
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
Suncry Status snösmältning Sarek 2021 Fjällvandring 4
afajl Dubbelkolla ensamvandring i Sarek Fjällvandring 49
Dempan Lämplig premiärtur i Sarek Fjällvandring 18
adropofnature Summit Trips in Sarek Fjällvandring 3
GåMotKrysset Sarek tips Fjällvandring 6
Mpetts Restips Sarek Fjällvandring 8
Norrdjup Resa till Sarek med bil Fjällvandring 14
Merckx "Motorvägen" i Sarek Fjällvandring 28
Efterlysaren Efterlysning - Stina i Sarek? Fjällvandring 0
Anders53 Färdväg mellan Kvikkjokk och Saltoloukta? Fjällvandring 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.