Starta i Vaisaloukta eller Akka?

Hej,
Jag ska gå Padjelantaleden om ca en vecka men insåg just att jag kan starta antingen i Vaisaloukta eller i Akka. Hade först tänkt Akka men tycker mer om kalfjäll än skog vilket sträckan Vaisaloukta-Kutjaure verkar erbjuda. Går med tält. Någon som har gått båda och kan rekommendera den ena eller andra?

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Hej,
Jag ska gå Padjelantaleden om ca en vecka men insåg just att jag kan starta antingen i Vaisaloukta eller i Akka. Hade först tänkt Akka men tycker mer om kalfjäll än skog vilket sträckan Vaisaloukta-Kutjaure verkar erbjuda. Går med tält. Någon som har gått båda och kan rekommendera den ena eller andra?

Har gått till både ställena. Till Akka var det mycket björkskog medan det till Vaisaluokta var kalfjäll fram till den sista branta nedstigningen. Skulle satsa på start i Vaisaluokta, men vara beredd på brant stigning.

Lycka till på vandringen, Padjelantaleden är riktigt fin!

Båda sträckorna är vackra, så jag tror inte att du blir besviken vilken du än väljer. Det är gles fjällbjörkskog från Änonjalme/Akka till Gisuris, och efter det är det inte så mycket skog, så man har fin och storslagen utsikt för det mesta. Från Vaisaluokta går en lång bit av sträckan i en stenig och karg dal och där växer inget alls, så är det riktigt kalfjäll du är ute efter så är den kanske att föredra ändå.

Och förresten, ska du gå hela Padjelantaleden och inte gillar skog så borde du satsa på att ta vägen över fjället genom Vallevagge istället för att gå genom Tarradalen. Jag har inte gått där själv, men jag kan ju säga så här: Nästa gång tar jag definitivt den vägen!

Lite OT men de långa hängbroarna.....? Kan en notoriskt höjdrädd person klara av dom? Är det lättare med broar om man går via Akkastugan?

Bron över Vuojatätno ligger ju på Akkasträckan. Den är väl den längsta och högsta?
Dom tre broarna strax innan lederna sammanstrålar, över udden och öarna inte långt från Salohavrre, är dom lättare att klara av om man är höjdrädd?
Iaf går ju jag gärna över fjällen från Vaisa då jag tillbringat några dagar i "djungeln" nedanför mot älven i tjänsten för en del år sedan.
Är bara så orolig att det tar tvärstopp vid någon bro då höjdskräck inte är att leka med....

Senast ändrad:
Men vet tyvärr inte förran man har provat. :(
Från Akka/Änonjalme har man bara en bro (61 m lång) som kan ställa till problem - men vatten är ganska strid där som kan förstärka effekten.
Från Vaisaluokta har men de tre broar, den första är troligen helt oproblematiskt, den andra är redan liten längre och sen kommar den sista bro (100 m lång). Att broarna blir allt längre kan vara ett mentalt problem. På andra sidan är vatten lugnare här som kan hjälpa.
Personligan (!) skulle jag välja leden från Änonjalme med en höjdrädd person, för det är bara en bro och man kan inte fastna mellan två broar om man har klarad den första problembro med problem. En problemställa klarar man ja för det mesta när man vet att det bara blir bättre längre fram...
Annars skulle jag väl välja leden från Vaisaluokta för att komma ut ur "skogen".

Henning

Höjden på broarna kan självklart påverka en hel del också. Hur högt över vattnet ligger broarna? Är det utpräglade raviner? Och är alla broar av den nya typen med metallgaller och hyfsat stabila? Gamla/norska typen med två smala plankor och tunn Wire ger än mer problem, enligt erfarenhet.

De broar längs leden från Vaisaluokta är nya metallbroar.
Två bilder av den längsta och den andra bro.
Bider tagen av en kompis i 2015.
Ingen ravin här, broar ligger mellan några öar.

Den bro längs leden från Änonjalme verkar vara en träbro kvar, men av den stabila typen. Bild från 2014.
Den är visst lite högre över vatten.

Henning

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips