Staloluokta till Sarek, Rapadalen

Hej.
Planerar sommarens tur och har lite funderingar, så vänder mig till alla kunniga här för tips. Vi ska vandra genom Sarek, och sen vidare norrut, i augusti.
Funderar nu över vilken väg vi ska ta. Ett önskemål e såklart att i slutändan ha varit i alla Sveriges nationalparker och resan till norraste Sverige från Västra Götaland är lång. Ett annat önskemål är att vandra/se Rapadalen.
Därför har jag funderat på två rutter: 1) från Staloluokta norrut längs leden (har ej kartan över Padjelanta än) och vika ost-sydost vid Låddejåkkå-stugan mot Stuorra Baravarasj och följa-ish Guohpervagge mot Rapadalen. Hur lång tid kan detta ta och finns det nånstans där det är bättre/smidigare att ta sig upp ur dalen än att fortsätta nere i dalen? Sedan vika av nord-nordost mot Stora Sjöfallet och vidare på Kungsleden mot Abisko.
2) Från Aktse vandra nordväst ovanför Rapadalen och sedan vika nordost mot Stora Sjöfallet. Denna rutt är snabbare, men då missar vi Padjelanta.

Vi har max 12 vandringsdagar. På led kan vi vandra upp till 3 mil på en dag. Oledat vet jag ej, detta blir första gången. Vi är vana vandrare i bra kondition. Vikt är sammanlagt ca 6 kg för de tre stora, 1 kg mat per dag, plus det vanliga små extrasakerna. Vi är UL-packare.

Jo, jag vet att d finns hundra trådar om Sarek att söka info på...o just därför: det finns 100 trådar om Sarek, haha. Jag har kikat runt lite.

Tackar för all input.
 
Från Staloluokta kan ni vandra direkt oledat in mot Alkavare kappel och Alggavagge via Alajavvre. Troligen den bästa vägen in mot Sarek från den startpunkten. Räkna vid bra väder 3-4 fulla vandringsdagar in till Skarja. Från Skarja kan ni gå vidare till Biellevallda och ut mot Sourvadammen på 3 långa vandringsdagar om det är ert alternativ.
På totalt 12 fulla vandringsdagar borde vi kunna gå från Staloluokta till Saltoloukkta via Alggavagge-Skarja-Biellevallda-Snavvavagge-Rapadalen höga vägen-Skierfe och Kungsleden till Saltoluokta alt Kvikkjokk. Men som alltid vädret avgör, varför ni har möjlighet att planera om i Skarja (Ruotesvagge eller Guophervagge till Ritsem) eller Biellevallda (Suorva, Saltoluokta).

Går ni oledat räkna med 10-15km per dag allt efter terräng och väder. En sådan planering ger lite marginal och bra dagar med fin vandring kan man pinna på lite medan man tappar tempot när vädret, terrängen eller vaden påverkar.

UL-packare eller tungpackare lägger jag inget värde vid. Jag är "lagompackare" dvs har med mig det som bara behövs utan att tulla på säkerheten och rimlig komfort.
 
Mitt förslag: Är ni så starka vandrare så testa lite mer. Staloloukta - Kisuris -Ruotesvagge - Smajla är lätt och fina stigar, inga problem alls att ta långa dagsetapper här.

Sen vidare ner genom Rapadalen är det jobbigare, med en del kanske svåra vad & trixiga stigar, ned till Aktse. Där kommer man inte lika långt på en dag. Men helt klart värt det, väldigt fin & annorlunda sträcka.
 
O hur många dagar tar d från Suorva till Singi om man pinnar på?

Ni passar lämpligen in bussen mellan Suorva och Vakkotavare om ni inte uppskattar asfalt. Från Vakkotavare till Singi är det 3 dagar (kanske ni kan fixa det på 2 riktigt långa dagar) i bra väder. Hård vind kan innebära en oplanerad väntan vid passage av Teusajaure.
 
Ni passar lämpligen in bussen mellan Suorva och Vakkotavare om ni inte uppskattar asfalt. Från Vakkotavare till Singi är det 3 dagar (kanske ni kan fixa det på 2 riktigt långa dagar) i bra väder. Hård vind kan innebära en oplanerad väntan vid passage av Teusajaure.

Yes, såg vägen på kartan. Lifta borde oxå funka...fast nog inte så tättrafikerad sträcka.

Såg oxå att en del av Padjelanta e me på min Sarek-karta, iaf den delen som e av vikt för oss.

E det någon del av Sarek som vi som naturälskare "inte får missa"? Någon topp, dal eller annat? Att bestiga Sarektjåkkå ligger nog utanför vår kapacitet.
 
Jag hade hellre gått Bastavagge - Rinim och sen båt på Sitojaure och vidare till Saltoluokta och buss därifrån, än Suorva som i mina ögon är en väldigt trist plats med den stora dammen och omgivande vindkraftverk. Ett stopp i Salto med bastu och påfyllning av energi kan ju vara trevligt också.

För några år sen gick jag från Stalo via Álájávrre till Álggajávrre. Det är väldigt fint när dalen börjar öppna upp sig och sjön ligger därnere närmast turkos av sediment.
 

Bilagor

  • Alkajavre.jpg
    Alkajavre.jpg
    27.8 KB · Visningar: 392
Jag hade hellre gått Bastavagge - Rinim och sen båt på Sitojaure och vidare till Saltoluokta och buss därifrån, än Suorva som i mina ögon är en väldigt trist plats med den stora dammen och omgivande vindkraftverk. Ett stopp i Salto med bastu och påfyllning av energi kan ju vara trevligt också.

För några år sen gick jag från Stalo via Álájávrre till Álggajávrre. Det är väldigt fint när dalen börjar öppna upp sig och sjön ligger därnere närmast turkos av sediment.

Vilken sagobild!
Suorva e ju eg inget mål, målet e vandringen genom Padjelanta, Sarek o Stora Sjöfallet nationalparker. O senare, om tid finnes, att nå Sydtoppen via Singi o vidare till Abisko. Fyra nationalparker i ett svep - bara hälften kvar sen. Det är möjligt att det blir nån dag extra utöver de ursprungliga 12, beroende på var vi befinner oss :)
Ett besök i Naturumet till Stora Sjöfallet hade vart trevligt. Ligger det i Suorva, Saltoluokta eller nån annanstans?
 
Naturum Laponia ligger strax innan Sjöfallet. Kan verkligen rekommendera ett besök där, det är en vacker plats och man får en fin insikt i världsarvet och de natur- och kulturvärden som låg till grund för skapandet!

Suorva är ju en okej start/slutpunkt, men platsen som sådan är ju en enorm damm med vindsnurror runtomkring och några gamla arbetarbaracker, så det är ju inte pga naturvärdena man väljer det alternativet. 😀
 
Från Staloluokta kan ni vandra direkt oledat in mot Alkavare kappel och Alggavagge via Alajavvre. Troligen den bästa vägen in mot Sarek från den startpunkten. Räkna vid bra väder 3-4 fulla vandringsdagar in till Skarja. Från Skarja kan ni gå vidare till Biellevallda och ut mot Sourvadammen på 3 långa vandringsdagar om det är ert alternativ.
På totalt 12 fulla vandringsdagar borde vi kunna gå från Staloluokta till Saltoloukkta via Alggavagge-Skarja-Biellevallda-Snavvavagge-Rapadalen höga vägen-Skierfe och Kungsleden till Saltoluokta alt Kvikkjokk. Men som alltid vädret avgör, varför ni har möjlighet att planera om i Skarja (Ruotesvagge eller Guophervagge till Ritsem) eller Biellevallda (Suorva, Saltoluokta).

Går ni oledat räkna med 10-15km per dag allt efter terräng och väder. En sådan planering ger lite marginal och bra dagar med fin vandring kan man pinna på lite medan man tappar tempot när vädret, terrängen eller vaden påverkar.

UL-packare eller tungpackare lägger jag inget värde vid. Jag är "lagompackare" dvs har med mig det som bara behövs utan att tulla på säkerheten och rimlig komfort.

Vilken rutt ska vi välja från Stalo: södra eller norra sidan av Alajaure? Samt Alggajaure o vidare in i Alggavagge: norra eller södra sidan i dalen? Är bron vid Skarja hel eller måste vi vada Mikka/Smajlajåkka?
Tackar så mycket för input.
 
Norra sidan Alajaure vidare till Alkavare kapell och sedan norra sidan genom Alggavagge.
Bron vid Skarja är en pålyftsbro, dvs sommarbro så skall inte vara något problem.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Barbamamma Dela HELIKOPTER 11 Sep från Ritsem till Staloluokta Fjällvandring 0
veni Staloluokta till Sårjåsjaure Fjällvandring 3
uldall Helikoptertransport till/från Staloluokta? Fjällvandring 10
Foamfollower Kostnad för flyg till Staloluokta m.m. Fjällvandring 1
Anders_Utsidan Staloluokta-Kvikkjokk Fjällvandring 8
nicko_ Staloluokta-Jiegnavagge-Luohttolahko-Niejdarihpvagge-Alggavagge-Basstavaggi Fjällvandring 4
david_k Nordöstra Padjelanta: Akka - Alggajavrre - Staloluokta Fjällvandring 5
saraabeiramar Turberättelse om Nordkalottleden Staloluokta - Ny-Sulitjelma - Vaimok- Kvikkjokk Fjällvandring 9
Evajar Hur är vaden mellan Staloluokta och Saltoluokta? Fjällvandring 8
Charlotte J Staloluokta -Sulitelma, synpunkter Fjällvandring 18
Härjedalingen Finaste vägen mellan Staloluokta och Kvikkjokk? Fjällvandring 7
Danoise Fiske kring Staloluokta Fjällvandring 3
Evajar Sulitelma - Staloluokta Fjällvandring 7
Sezziyanen Funderingar kring Ritsem-Staloluokta-Dagsturer-Ritsem Fjällvandring 8
danordgren Genom Alggavagge från Staloluokta Fjällvandring 12
kollebolle Sulitelma - Staloluokta Fjällvandring 5
JenDahl "Kvikkjokk - Staloluokta för nybörjare" åsikter? Fjällvandring 9
Pappan Tips längs Staloluokta - Njåtjos - Kvikkjokk Fjällvandring 12
Cocido Hitta gamla stigen från Staloluokta mot Alkavagge Fjällvandring 1
Nordpilen Staloluokta-Sulitjelma Fjällvandring 1
brigas Tidsåtgång vandring Staloluokta-Alkajaur Fjällvandring 1
DanneB Nordkalottleden, Staloluokta-Kvikkjokk Fjällvandring 9
catswed Vandring Staloluokta - Sjöarna - Ritsem Fjällvandring 3
Bamba Turval Staloluokta-Kvikkjokk Fjällvandring 2
eramlao Sarek - tidsuppskattning för Staloluokta - Kvikkjokk? Fjällvandring 2
akecarl Staloluokta-Alkavare Fjällvandring 5
patriklantto Försäljning i Staloluokta Fjällvandring 2
il C Pieskehaure-Staloluokta Fjällvandring 6
Kiosk i Staloluokta Fjällvandring 1
GustavOh Vilken väg till Álggajávvre? Fjällvandring 12
GustavOh Biljetter till fjällvärlden 2024 Fjällvandring 30
Wotan88 Riksgränsen-Likta-Alip Duvrras-Vassejiekna-Vassecohkka-Trollsjön-Gearggecorru-Guoblavaggi-Boazcohkka-Vuolimus Hoiganjarrvi-vidare till siellacohkka Fjällvandring 4
Stordrulen "Svårt att nå ut med information om fjällfaror till ovana vinterbesökare" Fjällvandring 1
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 2
KohiNoor Östra till Västra Unna Reaiddavaggi? Fjällvandring 7
HUFFEBOY Resa till Kvikkjokk Fjällvandring 50
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
Skutter Sovsäck till Sylarna runt - Augusti / september Fjällvandring 8
lovikkavanten Alternativ väg till Skerfe från Sitoälvsbron? Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Palmin Bussgods från Kiruna till Saltuloukta Fjällvandring 0
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
Andreas123456 Resa till Kungsleden Fjällvandring 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...