Stänga av klockan i fjällen

Tapio; När jag ställde frågan så funderade jag innan om jag skulle köpa ett digitalt armbandsur med en massa funktioner. Den går att stänga av. Eller så kan man använda mobilens klocka.
Jag tror att jag struntar i att köpa uret och kommer att ha mobil avstängd för det mesta på min fjällvandring.
Jag kommer att klara mig bra ändå.
Tankeställningen var att kunna njuta avprogrammeras lite i en vecka för att ta det lugnt och må bra.

Jag köpte en vanlig klocka (ej digital) för några år sen just för att slippa vara beroende av mobilen. Den har jag bara för nödfall, om det ens finns täckning. Eller om jag av någon anledning behöver använda den som väckarklocka.

Annars håller jag med om att man oftast har hyffsat bra koll på tiden. Men om jag ska vandra en viss sträcka som jag vet tar t ex 8 timmar att vandra. Då tycker jag att det är skönt att ha lite koll på tiden så man vet hur länge man har kvar och även ta regelbundna raster. Då vill jag inte behöva ta fram mobilen, stänga av o på osv.

Dock tror jag det vore nyttigt att försöka vänja sig av med klockan så mycket som möjligt. Våra liv är så inrutade ändå.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Kockan har jag på armen under vandringen som vanligt. Det är upp till mig själv hur mycket och om jag tittar på den.
Mobilen däremot stänger jag av permanent och sätter inte på igen förrän på hemresan;)

Tack!

Tack för alla svar.
Ja, det var inte så galen idé att inte behöva använda klocka på sommaren i Norrland på fjällvandring.
Först tänkte jag att det kunde vara lite intressant med lite statistik.
En del klockor innehåller stegräknare, mäter distans och lite sånt.
Ja, mobilen i de områdena jag ska vandra på är nog täckningen ofta obefintlig. Så den kan man stänga av.

Jag använder höjdmätarfunktionen på klockan regelbundet. Tiden kollar jag bara på morgonen när jag vaknar (ibland).

Hej!

Jag använder bara klockan som väckarklocka. Resten av dagen har jag märkt att klockan är för mig helt onödig, eftersom min kropp säger till när det är dags att rasta, luncha, äta middag och sova. Pauserna kommer av sig själv med förvånansvärd regelbundenhet (mina vandringspass brukar bli 90 minuter i stöten) och jag mår så mycket bättre av att lyssna inåt istället för utåt. Rasta när du är trött, ät när du är hungrig och gå i den takt som kroppen vill helst.

Mvh Filip

Jag har alltid mobilen avstängd under fjällvandringar. För att det är dålig täckning, för att spara batteri och för att slippa bli störd och påmind om civilisationen.

Klockan, en Suuntu Vector, sitter på armen under hela vandringen.

Jag använder aldrig armbandsur till vardags men alltid när jag är ute på vandring. Främsta anledningen är att kunna se vad klockan är på natten. Eftersom ljuset inte alltid ger vägledning om vad klockan kan vara så har jag ett behov av att veta om klockan är 4 på morgonen (dvs somna om) eller 6 (dags att gå upp). Det där med att sova när du är trött, gå upp när du är pigg funkar inte så bra för mig utan jag behöver klockan som stöd framför allt på morgonen i tältet.

Mobilen är med, men avslagen och slås endast på för en kort stund vid nattlägret för att lämna lägesrapport. Det är en stående vadslagning under vandringen huruvida mobilen ska få kontakt med någon mast eller inte :) När jag hade Telia så funkade det oftast, ny med Tele2 är det sämre....

Annars håller jag med om att man oftast har hyffsat bra koll på tiden.

Som sagt var, det där är väldigt personligt. Kul för dig om du har bra koll på tiden, själv har jag som sagt var inte det. Jag blir sällan hungrig eller törstig förrän det är för sent, jag måste äta och dricka "enligt schema" för att inte hamna i farliga svackor.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips