Ställa in tälttur pga ihållande regn? (nybörjare)

Hej!
Jag har planerat att ta mig runt jämtlandstriangeln med tält i slutet på nästa vecka i fyra nätter.
Jag blir dock osäker när jag kollar på väderprognosen då den säger regn större delen av vistelsen.
Hur gör ni mer erfarna? Litar ni på väderprognos?
 
Tar med regnkläder... Jag brukar åka tåg och har jag resan bokad så åker jag. Det har dock hänt en gång, förra året, att vandringsrutten ändrades rätt rejält pga regn, hagel och storm. Finns det stugor där jag är kanske jag bor där någon natt för att torka lite. Och har du möjlighet att skjuta på resan kanske det blir bättre väder, men det är ju inte säkert. Regn känns för mig som något jag får ta med i beräkningen på vandring.
 
Ibland tycker jag prognoserna ser värre ut än vad det sen blir. Men det beror ju helt på om du har möjlighet att vänta på fint väder.
Men om det inte går att ändra, och det blir riktigt skitväder, så kan man ju ändra planen till dagsturer eller boka in sig på Storulvån några dar.
 
En väderprognos från både Yr & SMHI har i snitt rätt 52% för dagen efter, därefter faller procenten brant.
Min erfarenhet visar att man oftast har rätt på temperatur .. säger man 16 grader så är det 14-18 inte 28, nederbörd stämmer i princip aldrig mer än till nästa dag.

En regnig dag på kalfjället är alltid bättre än en dag på asfalt :) så ta med ett bra regnställ & vattentäta handskar/vantar och ha så trevligt.
 
Jag packar ner extra godis och hoppas på det bästa! Ibland går det så där men barnen brukar komma ihåg de dagarna bättre än e vanliga 😉
D137EE3A-605F-45AB-BFF0-9A29B15B6058.jpeg

Det här blev strumpvandringen (här på leden ner mot bron över Handölan). Hade glömt regntäta vantar 🙄 Så extrasockorna fick bli vantar. Fem år sedan men dåvarande fyraåringen kommer ihåg den nu som nuvarande nioåring 😁
 
Har/hade samma ågren som du (mitt inlägg Regn regn regn) Men så tog jag mig själv i kragen och på torsdag åker jag till Sösjöfjällen
Stämmer prognosen får jag några dagar fint väder, stämmer den inte får jag ligga i tältet och lyssna på alla småkryp som pilar runt tältet
 
Om du inte har några bokningar på fjällstationerna kan du ju lägga om rutten. Att åka upp, gå en bit till någon fin tältplats så är det väl inte så dumt att ligga där och glo någon dag. Som tidigare föreslagits - ta in någon natt på fjällstation för att torka.

Sänk ambitionsnivån på allt annat, och unna dig bekvämligheter där det är möjligt.
 
Jag packar ner extra godis och hoppas på det bästa! Ibland går det så där men barnen brukar komma ihåg de dagarna bättre än e vanliga 😉
Visa bilaga 39338
Det här blev strumpvandringen (här på leden ner mot bron över Handölan). Hade glömt regntäta vantar 🙄 Så extrasockorna fick bli vantar. Fem år sedan men dåvarande fyraåringen kommer ihåg den nu som nuvarande nioåring 😁
Men godis, väl inte bra för barn)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.