Stabilitet i fotdon.

Ännu en intressant diskussion.

En sak som jag inte tror har avhandlats är hur trött man (eventuellt?) blir under fotsulorna om man går långt i stenig terräng med tung ryggsäck. Det är framförallt detta som gör att jag väljer att gå med kängor istället för typ löparskor på fjällvandring. Hemma på allmän skogspromenad, till exempel leta svamp, använder jag alltid låga och smidiga skor, trots att risken att trampa snett nog är något högre bland hala rötter och blåbärsris.

Själv kör jag med Jörnkängan sedan lång tid och de ger väl bara marginellt mer stöd åt fotleden än en plastpåse. Men sulorna är tillräckligt stabila och stuva för att jag ska slippa bli trött i fötterna.

/ Stefan

För mig räcker det att sulan är hård och styv så jag slipper känna varenda lite sten eller rot under foten. Men det finns många lågskor som täcker upp för det. Terränglöparskor ibland, men ofta hittar jag de skönaste bland "walkingskorna". Men i fjällen saknar jag lite skaft, så de senaste jag köpte för fjällen var Haglöfs Lim och där finns lite av varje men inte bäst i alla funktioner - lite skaft, lättheten, smidighet, vattentåliga och en ok sula, men kunde varit styvare. Helheten är bra, men är inte bäst på nåt och kommer nog inte hålla så många säsonger.

För mig räcker det att sulan är hård och styv så jag slipper känna varenda lite sten eller rot under foten. Men det finns många lågskor som täcker upp för det. Terränglöparskor ibland, men ofta hittar jag de skönaste bland "walkingskorna". Men i fjällen saknar jag lite skaft, så de senaste jag köpte för fjällen var Haglöfs Lim och där finns lite av varje men inte bäst i alla funktioner - lite skaft, lättheten, smidighet, vattentåliga och en ok sula, men kunde varit styvare. Helheten är bra, men är inte bäst på nåt och kommer nog inte hålla så många säsonger.
Jag är tvärtom och gillar att känna rötter och sten. Och jag har mindre ont i fotsulorna nu än när jag hade skor med tjock sula.

För mig räcker det att sulan är hård och styv så jag slipper känna varenda lite sten eller rot under foten. (...)
Det är skillnad på "hård" och "styv" som vi i vardagsspråket inte alltid håller på. I stenig terräng vill jag också ha lite "hård" sula, dvs sådan som inte punktvis deformeras av en liten vass sten. Däremot vill jag absolut inte ha en sula som är "styv" längs längdaxeln. I mer teknisk terräng får den däremot vara vridstyv längs tväraxeln.

Det har jag inte testat än.
nä ok, tror jag hört om de som vandrar i såna. Jag har ett par själv, men tror inte jag skulle palla att gå längre sträckor med dem. Använder dem mest vid kajakpaddling.

Jag får ont under foten om jag känner stenar och rötter, men det är väl en träningsfråga.

Det är skillnad på "hård" och "styv" som vi i vardagsspråket inte alltid håller på. I stenig terräng vill jag också ha lite "hård" sula, dvs sådan som inte punktvis deformeras av en liten vass sten. Däremot vill jag absolut inte ha en sula som är "styv" längs längdaxeln. I mer teknisk terräng får den däremot vara vridstyv längs tväraxeln.
ja de får ju inte va som träskor undertill.

vid min första fjällvandring för x antal år sen, hade jag en meindlkänga som satt som en slalompjäxa på foten, den var så styv och hård att jag fick ont i benen ganska snabbt och kunde inte fullfölja på det sättet jag tänkt. Sen sålde jag kängorna som mer var nån slags jaktkänga tror jag.

nä ok, tror jag hört om de som vandrar i såna. Jag har ett par själv, men tror inte jag skulle palla att gå längre sträckor med dem. Använder dem mest vid kajakpaddling.

Jag får ont under foten om jag känner stenar och rötter, men det är väl en träningsfråga.
Förra helgen gick jag och en kompis två ganska tuffa leder med en hel del rötter och sten. Vi var nästan ute i fyra timmar, men mina fötter var helt ok.

Det här med långsiktigheten...
När trenden med "barfotaskor" slog igenom i Sverige hade vi på jobbet en ganska stor anhopning av vana löpare med god kondition som bytte till barfotaskor efter, i bästa fall, en "löparskola" men oftast bara efter en entusiastisk rekommendation från en redan frälst kompis. Det kostade ett antal stressfrakturer och några avslutade löparkarriärer. Att vänja om fötterna till att springa i barfotaskor är ett hyfsat långsiktigt projekt.
Detsamma gäller nog med ledbandsskador i fotlederna.
Jag har hunnit bedöma ganska många stukade fötter, och de flesta blir ju bra med rehab och behöver inte opereras, men ganska många har en ökad risk att stuka sig igen även med en lyckad rehab, så att det krävs fotledsstöd med ortos eller tape vid "riskaktiviteter".
Om man är en medelålders man, lite överviktig, kanske inte så vältränad men joggar två gånger per vecka, och får för sig att gå i fjällen med tältpackning, och "vore det inte kul att gå trepassleden igen, som vi gjorde 2001" med polarna, då är det en dålig ide´ med terränglöparskor...
Har man tid att gå över till lågskor och långsamt öka belastningen och successivt utmana stabiliteten mer och mer är det säkert både trevligare och naturligare än med kängor. Men då bör man åtminstone ha med sig nån lämplig tape i packningen.
Jag har insett mina begränsningar och använder kängor när jag är i fjällen numera, har prövat gå i typ låga approachskor och liknande tidigare, men insett att det kräver större insats än jag har tid och ork med nu.

Nyttig påminnelse! Vi tappar gärna bort i dessa trådar, att vi kan ha vitt skilda förutsättningar. Det måste såklart vara dramatisk skillnad på en f.d. dansare, klättrare, skridskoåkare etc som aldrig slutat röra på sig, väger 55 kg, inte bär på mer än 10 kg packning och alltid går i "barfotaskor" även till vardags - och en 90 kilos kille med 25 kg till på ryggen som gått i kängor och inte direkt dansar tåspetsdans över blockfälten :)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ann-Cathrine Kängor med stabilitet och komfort som en löparsko? Utrustning allmänt 44

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg