Sprit på turen

Hej

Brukar ni ta med er sprit på vandringar, och i så fall vilken sort och hur mycket. Hur stark sprit tar ni med er, med tanke på vikten så vore det ju smart att ta typ 80%ig än 40%.

Om du är ute efter att bli full så borde ju en 5 liter läkarsprit räcka några dagar.

Om du vill ha något gott, så bör du ju välja just det du gillar.

Själv kör jag med whisky i filmburk på kvällen.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
Själv tycker jag att alkohol (för förtäring) hör till lyxprylarna - prylar som man inte väger.
Det är för att ta med lyxprylarna som man trimmar, väger och värderar sin övriga packning.
En flaska vin, favoritwhiskyn, ett paket grädde, en Alladin-ask...

Men om det är en fjällfylla man är ute efter så är det givetvis smartare att ta med riktigt stark sprit (varför man nu skulle vilja vara full till fjälls). Jag satsar på riktigt GOD sprit istället. :)

filmburk? förklara, du dricker ur filmburken?

Läkarsprit, okej hehe, jo finns det ingen sprit på systemet som e starkare än 40%, det tycker man ju det borde, 40 e inte så starkt asså wiskey e nästan lite för lent i gommen tycker jag så läkarspriten kanske e bra tanke eller inte

Pulvervin

Trekking Mahlzeiten Rotwein-Instantpulver:

rt0569203.jpg

Rödvin i pulverform, 9,27 % Alkohol. Finns på Globetrotter, 3.45 euro för 2dl.

Självklart måste man även ha ett hopfällbart glas av lexan.

ch0210610.jpg

Någon som testat?

avslutad210712

Gäst
En rökig single malt whisky blir det om det blir något. Och mängden är inte mer än en liten om det bara är jag om min sambo. Är mest smaken jag är ute efter.

Vissa whiskysorter finns i praktiska halvflaskor för friluftsbruk (i plast). UL-människor kör väl uteslutande med 95%-ig läkarsprit eller andra droger som har ännu högre GPG (glädje per gram).

Jag brukar låta levern jobba med att ladda kolhydrater istället för att förbränna alkohol på kvällen ;) Vill jag toppa njutningen så dricker eller äter jag något som inte är destruktivt för kroppen. Det är mitt smarta val.

Tar aldrig med alkohol. Har aldrig förstått mig på folk som inte kan ha kul utan sprit.

Har aldrig heller förstått hur någon kan tycka vin eller wiskey är gott. :)

Vore jag en packåsna så skulle jag dock kanske bära med mig ett sexpack öl.

crazy; sa:
Tar aldrig med alkohol. Har aldrig förstått mig på folk som inte kan ha kul utan sprit.

Har aldrig heller förstått hur någon kan tycka vin eller wiskey är gott. :)

Vore jag en packåsna så skulle jag dock kanske bära med mig ett sexpack öl.
Kul? Så värst kul typ blir man inte på en liten hutt. För min del handlar det om smaken och att den lille värmer till när man någon kväll känner sig ruggig. 30 cl rymmer min plunta, vilket inte ger någon direkt fylla utspritt över en flerveckorsvandring, särskilt som vi är två stycken som delar på den.

Raskesven

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips