Sprickor på plogad bana - hur göra ?

Nu har vi den första plogade banan i Skellefteå-området plogad, hyvlad & klar för invigning men ett återstående problem är sprickorna.

Istjocklek = 60cm
Nattemperatur = -20 grader
Dagtemperatur = 0 till -10 grader
Snödjup utanför banan = 5cm
Plogkant = nästan obefintlig (snöslunga)
Sprickbredd = 5 till 10 mm

Är det någon som känner till något trix för att minska spickorna eller är det bara att gilla läget ?

/Per Landström
Friluftsfrämjandet Frostkåge
 
Pelle Bomb; sa:
Nu har vi den första plogade banan i Skellefteå-området plogad, hyvlad & klar för invigning men ett återstående problem är sprickorna.

Istjocklek = 60cm
Nattemperatur = -20 grader
Dagtemperatur = 0 till -10 grader
Snödjup utanför banan = 5cm
Plogkant = nästan obefintlig (snöslunga)
Sprickbredd = 5 till 10 mm

Är det någon som känner till något trix för att minska spickorna eller är det bara att gilla läget ?

/Per Landström
Friluftsfrämjandet Frostkåge

Försök proppa ner snö i dom och häll gärna på vatten också - låt det sedan frysa. Fokusera på sprickorna som går ungefär i banans längdriktning för dom är värst - sprickorna tvärs över stör inte så mycket. I och för sig pressas snö ner i dom ju mer ni plogar banan, så det kanske sker med viss automatik.

Eller hoppas på blidväder - det brukar ha en gynnsam effekt på sprickor.
 

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Ploga brett

Istillväxten blir bättre där det är plogat och i och med att det växer mera mitt på banan så blir isytan konvex. När det blir kallare så krymper isen och då uppkommer den typiska längsgående mittsprickan vid isytan mitt på den plogade banan.

Om man plogar brett minskar den här tendensen dessutom kan man då åka på ena kanten och kan slippa korsa mittsprickan med skridskorna.

Thure
 
Det här är kanske inte applicerbart på en större publik isbana, men ett knep från "förr" är detta:

Kvaltävlingarna till ett Vinter-OS (minns inte vilket år, 50-60 tal tror jag) kördes på naturis. För att få en perfekt is utan sprickor sågades det helt enkelt upp en vallgrav runt iskakan som man skulle köra på. Isen kunde då växa och krympa fritt utan att spricka.
 
Svårfunnen skrift

Kommunförbundet gav tillsammans med Skridskoförbundet ut en skrift om att sköta isbanor. Jag har för mig att Anders Tysk medverkade. Det var år 2004. Tyvärr verkar det inte möjligt att hitta den på webben idag.
 
Re: Svårfunnen skrift

Mats R; sa:
Kommunförbundet gav tillsammans med Skridskoförbundet ut en skrift om att sköta isbanor. Jag har för mig att Anders Tysk medverkade. Det var år 2004. Tyvärr verkar det inte möjligt att hitta den på webben idag.

Boken heter "Skridskoslingor på sjöis" och går att ladda hem från Kommunförbundets hemsida:

http://uno.svekom.se/skpubl/index.htm

Direktlänk till PDF:

http://uno.svekom.se/brsbibl/kata_documents/doc34883_1.pdf

-Palle
 
Tack för alla förslag.

Komunförbundets skrift finns att beställa och den har vi tagit del av.
Det största problemet tror jag är 60cm istjocklek & återkommande nätter med temp under -20 grader.
(Dessa två parametrar tror jag inte är så vanligt förekommande i Mälardalen)

Paul´s förslag ovan har vi funderat över tidigare och vi ska göra några försök med detta för att se hur dessa lagade sprickor reagerar på nattkylan...
 
Re: Svårfunnen skrift

Mats R; sa:
Kommunförbundet gav tillsammans med Skridskoförbundet ut en skrift om att sköta isbanor. Jag har för mig att Anders Tysk medverkade. Det var år 2004. Tyvärr verkar det inte möjligt att hitta den på webben idag.

Det verkar som om denna skrift har sålt slut - här sägs den vara ej beställningsbar:

http://www.fhi.se/shop/search_result.asp?subject=0&type=78&searchtext=&wichpage=27

Länken till pdf-dokumentet på den sidan ledde heller ingen vart. Dock är skriftens ISBN/ISSN-nummer 91-7289-210-2 så den kanske kan beställas på något bibliotek?

...men här kunde den beställas:

http://www.kommentus.se/Products/BookProduct.aspx?ItemId=13160&SectionId=1383

....och på en ganska dyr CD, tillsammans med många andra böcker, kan man beställa den här:
http://www.ordforradet.se/bok/akt.html
http://www.byggbokhandeln.com/sok/detalj.asp?ArtikelNummer=6020306


[Ändrat av pausch 2006-03-02 kl 17:02]
 
Ring Luleå kommun

Isbanan i Luleå har blivit bättre med åren och jag tror att fritidskontoret nog skulle kunna komma med tips om sina erfarenheter. Våra förutsättningar är nog mer lik era än med Mälardalens.

Men nu ser prognosen ut att bjuda på naturis igen...

/Tommy
 
Re: Re: Re: Svårfunnen skrift

Palle_Z; sa:
pausch; sa:
Länken till pdf-dokumentet på den sidan ledde heller ingen vart.

Hrm hrm ...

Palle_Z; sa:

-Palle

:) ....tack! Läste tydligen lite för snabbt där. Den versionen är f.ö. identiskt lika med den som jag lattade ner för två år sedan, fast under ett annat namn.


Men under mitt letande hittade jag en annan intressant länk: i mars 1998 gav sig Georg Klein ut på skidtur på Kottlasjön. Han gick igenom isen, och blev efter en stund räddad av en helikopter. Efteråt skrev han ner sina tankar när han låg där i isvaken (utan ens isdubbar) och de finns att läsa här:

http://www.ki.se/essaer200ar/forfattarsidor/klein_isvak/klein_isvak_s1.htm
 
Re: Re: Re: Re: Svårfunnen skrift

pausch; sa:
Men under mitt letande hittade jag en annan intressant länk: i mars 1998 gav sig Georg Klein ut på skidtur på Kottlasjön.

Den händelsen är helt otrolig, när helikoptern fick larmet så var den i princip rätt över Kottlasjön.
Citat:
"piloten (hörde) larmet i sin radio. Han visste var han befann sig, men var inte helt säker på Kottlasjöns exakta lokalisation. Navigatören tittade på kartan och konstaterade att sjön låg direkt under helikoptern. De tittade ner och såg mitt huvud. Från ögonblicket då de uppfattade larmet tills de nådde fram till mig tog mindre än 60 sekunder."

-Palle
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips