Sponsor till långfärdscykling, hur gör man?

Jag planerar på en cykelfärd från stockholm, sweden till Afrika via gibraltar ... på 30 dagar. Och för att få ner på kostnaderna så behövs sponsorer, och jag undrar om det för det första är möjligt att få en sponsor till en sådan expedition, och sedan gärna tips om hur man ska locka sponsorerna.
sponsrars än så länge av sibylla och torvalla kliniken, tack vare vänner men skulle behöva en cykelsponsor.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Skriv brev!

Skriv brev till alla möjliga företag du kan tänka dig som kan ha någon produkt du kan ha nytta av på resan!

Inför en cykeltur i sydostasien skrev jag ett brev till Crescent där jag förklarade vad jag tänkte göra och frågade om de kunde bidra med något. Jag fick då cykelväskor, frampakethållare, kläder samt en del ytterligare utrustning.
Det har ju blivit så vanligt med cykelresor nu så det är svårt att bli helsponsrad, men de flesta företag kan alltid erbjuda något.
Jag har fått hjälp av t.ex Sony, Hilleberg, Pentax samt några lokala cykel- och friluftshandlare.
En cykelhandlare köpte även bilder från min resa som han använde i reklamsyfte.
En bra idé är att lägga ut en reseberättelse på Internet där man skriver vilken utrustning man använt osv. Inför nästa resa kan man hänvisa till denna och kan då visa företagen att de får någonting tillbaka.

En sak man måste komma ihåg är att det här tar tid. Räkna med att det kan ta tre-fyra månader för företagen att bestämma sig...
Ska man bli helsponsrad måste man vara ute i väldigt god tid eftersom det ska läggas in i budget, osv.

Re: Skriv brev!

cedro; sa:
Inför en cykeltur i sydostasien skrev jag ett brev till Crescent där jag förklarade vad jag tänkte göra och frågade om de kunde bidra med något. Jag fick då cykelväskor, frampakethållare, kläder samt en del ytterligare utrustning.

Ursäkta min nyfikenhet, men hur fungerade det med Crescent-utrustning på en utfärd som låter så krävande? Låter inte som det första man skulle välja...

Börja alltid lokalt

Börja alltid leta sponsorer lokalt. Förklara för dom vad du skall göra, vad du vill ha ut av dom och vad dom får ut av att sponsra dig.

Ringer du bara upp ett företag och säger något i stil med "öhh, vill ni sponsra mig?" så kommer du inte få någonting.

Tar du däremot kontakt med företag och har ett färdigt skrivet förslag som visar på att det dom får av att sponsra dig ger mer än värdet på prylarna du vill ha, då är det lugnt. Då blir det betydligt enklare. Fast ofta skall man vara ute i god tid, helst ett budgetår i förtid. Årets pengar för marknadsföring är redan förbrukade eller uppbokade så då är de flesta ytterst tveksamma till att sponsra. Kan du däremot vara ute i god tid så kan du komma åt nästa års pengar och då blir det i de flesta fall lättare.

/Mattias

Re: Re: Skriv brev!

mördarsnigel; sa:
Ursäkta min nyfikenhet, men hur fungerade det med Crescent-utrustning på en utfärd som låter så krävande? Låter inte som det första man skulle välja...

Tja, vad säger man? Lowridern (aluminium) gick av på flera ställen så jag fick knyta upp den mot styret med snören för att den inte skulle rasa ner i hjulet. Blixtlåsen på väskorna gick sönder. Upphängningen på framväskorna var totalt värdelös.
Den "vattentäta" styrväskan var allt annat än vattentät...
Man lär sig av sina misstag!

Re: Re: Re: Skriv brev!

cedro; sa:
Tja, vad säger man? Lowridern (aluminium) gick av på flera ställen så jag fick knyta upp den mot styret med snören för att den inte skulle rasa ner i hjulet. Blixtlåsen på väskorna gick sönder. Upphängningen på framväskorna var totalt värdelös.
Den "vattentäta" styrväskan var allt annat än vattentät...
Man lär sig av sina misstag!

Det var ju skönt att man fick sina fördomar bekräftade för en gångs skull :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips