Spö för fjällvandring?

Ok, nu har jag investerat i Shimanospöt med rulle. Men tusan vad det trasslar! Vad kan jag göra för fel? Jag har tidigare använt liknande rulle och uppfattat det som i princip trasselfritt. Nu tvinnar sig linan och om man inte har ett tryck på rullar den upp sig tom vid sidan av rullen. Så uppförde sig inte mitt gamla spö. Kan det vara en extra trasslig (tunn?) lina eller är rullen ovanlig jobbig eller har jag bara taskigt mine?


vad menar du med "rullar upp sig" är det så att slingorna bara ramlar av spolen eller tvinnar sig linan?

det förstnämnda kan bero på att du har för mycket lina, den är ny, ej påspolad med linan spänd etc

det senare fenomenet uppträder när inte linan har möjlighet att rotera i förhållande till betet, dvs du har ingen "lekande" betet är knutet direkt i linan.

jag har oerhört svårt att se att rullens, eller spöts, själva konstruktion skulle vara boven i dramat.
 
Ok, nu har jag investerat i Shimanospöt med rulle. Men tusan vad det trasslar! Vad kan jag göra för fel? Jag har tidigare använt liknande rulle och uppfattat det som i princip trasselfritt. Nu tvinnar sig linan och om man inte har ett tryck på rullar den upp sig tom vid sidan av rullen. Så uppförde sig inte mitt gamla spö. Kan det vara en extra trasslig (tunn?) lina eller är rullen ovanlig jobbig eller har jag bara taskigt mine?

Du som nybörjare skulle satsat på en inkapslad rulle typ Abumatic 275U/276Ui, jag är fiskefantast och har en dyyr lätt utrustning. jag har ett par spön till utlåning och dom kör jag kapslade rullar på.
Lämpligt spö är 7" Exage mini Tele

http://www.fishit.com/product_info.php/products_id/82550
http://www.fishit.com/product_info.php/products_id/82997
 
Hej och tack för svar.

Jag antar att kombinationen av dåligt tålamod och ett djupt rotat förakt för pilliga grejer ledde mig lite av stigen igår... haha
Icke dessto mindre tror jag inte att det är rulltypen i sig som är problemet - jag har använt liknande tidgare helt utan problem. Snarare en kombination av tunn/trasslig lina, känslig rulle och oförsiktig hantering....
 
Då jag misstänker att du inte flugfiskar skulle jag säga att ett spö på 6 fot med låg kastvikt (ca 15g). Sätt på en mindre haspelrulle med tunn flätlina. Några bra spinnare till det så får du garanterat fina upplevelser när det väl nappar. Väljer du ett kraftigare spö kommer du inte känna av fisken och det blir inget kul fiske.

Om du vill ha ett tips på ett bra fiskeställe så finns det ett 0,5-1 km uppströms Njunjes. På södra sidan älven finns en ö varifrån du kan fiska av en större gryta.
 
Den där Shimano verkar praktisk, om än dyr...

Vad skall man ha för drag då? Jag vet ju knappt vad det är för fiskar man kan förvänta sig i Padjelanta (harr?, röding?, öring?)...
Svart-, guld-, eller kopparfärgade spinnare läste jag kunde vara rimliga? :eek:)

Ta med dej meps koppar 3 gram samt lillöringen, men på denna tar du bort trekroken och fäster en lina som är ca. 20 cm. Fäst sedan en krok på denna. Med detta drag kan du fiska i fors, bottenmeta och kasta. Har fiskat med meps i 30 år i vatten kring Padjelanta och får mest röding på mepsen och öring på bottenmete med lillöring.
 
Det är ju änklast att köpa teleskop spön(stavas?) för det sticker inte ut så mycket och inte ivägen.
Man behöver ju inte köpa ett dyrt spö, fast fiskarna är ju jäckligt starka i fjällen så man kanske ska ett också.
Men det spela inte så dtor roll, bara den e smidig och lätt.

///eric
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.