Spö för fjällvandring?

Tänkte vandra Padjelantaleden i sommar. Är knappast en storfiskare och undrar därför om nån kan rekommendera ett lätt, prisvärt spö (inklusive rulle)?

Tacksam för svar!
 
Nja jag tror allemansrätten skyddar oss från spö vid fjällvandring :)
För det mesta iaf!

Kunde inte låta bli! :)
 
Shimano Exage (teleskopspö)

Det är inte gratis men suveränt att ha spö, rulle, extraspole och en liten draglåda i ett så litet paket. Jag har 210 cm men det finns både klenare och lite grövre grejer om jag kommer ihåg rätt.

product_639_2.jpg


Jag tror att det blev just 900 för spöet och sen 400-500 för en liten Shimano-rulle och sen svindyr flätad lina: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=37680
 

avslutad210712

Gäst
Det är inte gratis men suveränt att ha spö, rulle, extraspole och en liten draglåda i ett så litet paket. Jag har 210 cm men det finns både klenare och lite grövre grejer om jag kommer ihåg rätt.

product_639_2.jpg


Jag tror att det blev just 900 för spöet och sen 400-500 för en liten Shimano-rulle och sen svindyr flätad lina: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=37680

Kan bara hålla med - litet och härligt spö för fjällvandring och jag har för mig att mitt är 180 cm
 
Den där Shimano verkar praktisk, om än dyr...

Vad skall man ha för drag då? Jag vet ju knappt vad det är för fiskar man kan förvänta sig i Padjelanta (harr?, röding?, öring?)...
Svart-, guld-, eller kopparfärgade spinnare läste jag kunde vara rimliga? :eek:)
 
Den där Shimano verkar praktisk, om än dyr...

Vad skall man ha för drag då? Jag vet ju knappt vad det är för fiskar man kan förvänta sig i Padjelanta (harr?, röding?, öring?)...
Svart-, guld-, eller kopparfärgade spinnare läste jag kunde vara rimliga? :eek:)

Nu är det några år sedan jag vandrade Padjelantaleden,men jag minns att kopparfärgade spinnare med orange kropp (Vibrax) fungerade bra och även en spinnare som heter myggan också den med kopparfärgad sked. Mest var det Röding som drogs upp i intilliggande sjöar.
Fiske är endast tillåtet max en kilometer från leden. Kommer ihåg att en kille drog upp en röding i "Holmboms källa" vid Sommarlappa.
Lycka till!

Erik.
 
Ha med dig små spinnare och små skedrag samt lite grejer att kastmeta med så kan man få allt.
Lite krokar,vikter och nått flöte för metet.

Lägg det mesta på små spinnare - effektiva men är i vissa fall för bra dom är för bullriga då därför lite skedrag.
 
En annan aspekt:
Vad spelar längden på spöt för roll? Jag kollade på den där Shimanon och de hade 7 resp 8 fot. Är inte det ganska långa spön?
 

avslutad210712

Gäst
NJa ett 7-fots spö är nog ett relativt kort spö. Tänk också på att med den typ av utrustning som det är frågan om här så handlar det om inte alltför stora yviga rörelser för att få ut draget. Moderna spön är otroligt lättkastade jämfört med mitt 30 år gamla glasfiberspö där det mer handlar om rå kraft för att få iväg betet.
 
Ok, nu har jag investerat i Shimanospöt med rulle. Men tusan vad det trasslar! Vad kan jag göra för fel? Jag har tidigare använt liknande rulle och uppfattat det som i princip trasselfritt. Nu tvinnar sig linan och om man inte har ett tryck på rullar den upp sig tom vid sidan av rullen. Så uppförde sig inte mitt gamla spö. Kan det vara en extra trasslig (tunn?) lina eller är rullen ovanlig jobbig eller har jag bara taskigt mine?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.