Spinning-skor

Tjena
Jag har börjat träna lite spinning och har märkt att jag får ont i fötterna när jag tränar. Jag tränar i dagsläget i ett par joggingskor och när man har mycket tyngd på samtidigt som man tar i känns sulorna för tunna. Är det ngn som vet om ngr bra skor för ändamålet?
MVH
Johan
 
Cykelskor, antingen mtb- el racerskor. Shimano SPD-klossar under skorna. Då lär du slippa att "trampa igenom" samt ev kramp i foten.

/Håkan
 
Hejsan,
Det finns en del att välja på! De klassiska märkena som Shimano och North wave har skor både för MTB o racing men särskilt Shimano har även skor som enligt många gör sig bäst för spinning. I takt med att spinning blivit "på modet" har även märken som Nike gett sig in på marknaden. Själv kör jag med Shimano MTB skor och tycker det funkar bra! Dessutom är de bra ute i terrängen vilket kanske inte alla spinningskor är (har iofs inte testat men gissar att tygskor utan dubb inte är så praktiska i leran..). Det beror lite på vad du vill ha skorna till mao.
Ta o fråga din spinning-instruktör. De brukar ha bra koll och kan hjälpa dig se till att du får skor som passar dina ändamål.

Lycka till!
/IMO
 
cykelskor

Tjo!
Jag köpte mina spinningskor hos http://www.cyclecomponents.com
Jag är väldigt nöjd.
Saker att tänka på.

*Shimano hittade på SPD som sitter på de flesta cyklar.
*Undvik spinning skor, köp istället MTB-skor, de är hårdare och bättre tycker jag.
*Se till att du köper SPD fästanordning om det inte kommer med.
*Undvik racerskor, de kan man inte gå med inomhus.
*De ska sitta ganska tight på foten.

Jag köpte skor av märket north wave och är väldigt nöjd.

MVH
/nisse
 
Hallå Johan!
Jag är spinncykelledare på Friskis&Svettis i Stockholm och jag och många av mina kollegor cyklar med Shimanos dojjor. Jag började med ett par Shimano M020 och nu använder jag en modell som heter 152 och trivs förträffligt bra i dem. Precis som du skriver är det inget vidare att cykla med jympaskor - om man bestämt sig för att spinncykling/cykling är det man vill hålla på med. Jag tycker inte det är nödvändigt att sticka iväg och köpa skor efter första passet ... Jag föredra också MTB-skor som faktiskt går att gå i (till skilnad fr landsvägsskor som är direkt livsfarliga att halka runt i ...). Jag brukar köpa mina grejor på Cykloteket. Kolla på deras hemsida http://www.cykloteket.se.
 
Spinningskor!

Hej jag har kört spinning i ca 4 år. I början körde jag med MTB skor och har nu övergått till Shimano's SPD tofflor viket är lite luftigare. Om du funderar på att montera SPD pedaler på din vanliga cykel också så kör på en MTB sko. Det finns speciella Spinningskor idag men dom är inte lämpade för utomhuscykling. När du köper klossar till skorna (ingår vanligtvis ej) så finns det andra märken än SPD som är likadana men kostar ungefär halva priset.
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.