Spindelkök gas

Jag är på väg att köpa ett nytt kök, ett "spindelkök" (gas) och mest intressant hittills är MSR men med ett pris som närmar sig 2000 så funderar jag vidare... Någon som har tips? Och tips på bra, lätta kastruller till?

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Kör MSR Pocket Rocket, funkar kanon om man tänker på att placera gastuben stadigt.

Har flera kokset, allt från gamla trangians som är kompletterad med både rostfria delar samt teflonbelagda, delar tas med efter behov, oftast passar de i varandra.

Har också ett MSR sett med 2 kastruller + stekpanna+lock, fint men tungt. :-/

Primus-set med en ½ liters kastrull + ca 2 dl kastrull/stekpanna (typ 1 falukorvsskiva), väger inte många gram och används oftast på dagsturer när man ska värma en frystorkad soppa + kaffe. Kör med esbit-kök där vanligen.

Vad får utrustningen väga? För hur många personer?

Jag är på väg att köpa ett nytt kök, ett "spindelkök" (gas) och mest intressant hittills är MSR men med ett pris som närmar sig 2000 så funderar jag vidare... Någon som har tips? Och tips på bra, lätta kastruller till?

Tittar du inte på flerbränslekök då? Windpro 2 kostar "bara" 1100 och föregångaren 769 kr.

Kovea Spider

Kovea bygger bland annat MSRs kök. Köket är billigt. Kan köras med uppochnervänd tub. Kan regleras även med uppochnervänd tub. Lätt. Köpes lämpligen på ebay direkt från Korea.

Spar en nolla i dina 2.000:- och köp Biltemas 2.6W för 199:- vill du spara mer så köp deras hårdanodiserde kastrullsatser från 149:- . Funkar det bra för dina behov har du sparat pengar till annat. Om inte så har du inte förlorat mycket.
Har själv ett Primus Omnifuel som jag uteslutande kör Alkylatbensin på men har även detta från Biltema som används som ett behändigt komplementkök. Funkat bra hittills och ligger i samma prestanda som ett äldre MSR gaskök jag har men betydligt lättare.
Annars är väl Trangia med gas ett mycket smidigt val men då är det ju inte ett rent spindelkök.

Antingen Biltemma eller polaris optifuel som kan hantera alla
bränslen från gas till diesel.

Har fått bra omdömmen och då kan man pynta 2k

Kör MSR Pocket Rocket, funkar kanon om man tänker på att placera gastuben stadigt.

Har flera kokset, allt från gamla trangians som är kompletterad med både rostfria delar samt teflonbelagda, delar tas med efter behov, oftast passar de i varandra.

Har också ett MSR sett med 2 kastruller + stekpanna+lock, fint men tungt. :-/

Primus-set med en ½ liters kastrull + ca 2 dl kastrull/stekpanna (typ 1 falukorvsskiva), väger inte många gram och används oftast på dagsturer när man ska värma en frystorkad soppa + kaffe. Kör med esbit-kök där vanligen.

Vad får utrustningen väga? För hur många personer?

Tanken är att använda köket dels på soloturer och dels för två personer. Gärna så lätt som möjligt... Och gärna liten packvolym... Även jag kör med Esbit-kök på dagsturer men detta kök är tänkt att ha med på veckovandringarna i fjällvärlden främst.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips