SPD-pedaler och knäsmärtor

Hej,

Skaffade spd-pedaler till cykeln tidigare i vår, kortare turer har inte varit några problem, men på heldagsturer har jag fått ont i knäna. Svårt att precisera, men jag tror att det är på framsidan, ovanför och under knäskålarna. Kanske även innanför knäskålarna.. Känns under belastning med böjda knän, inte annars. Dämpas gradvis och har försvunnit efter några dagars vila. Har även haft lite känningar på baksidan av knänen, där vadens muskelfästen sitter, men det är nog mer relaterat till ovana av själva rundtrampandet, att inte bara trampa neråt. (Tror jag..)

Jag har aldrig någonsin haft problem med knäna förut, varken efter cyklande, löpning eller andra aktiviteter, så jag är rätt säker på att det hänger samman med de nya spd-skorna och spd-pedalerna. Kanske är det för att fötterna är mer låsta, eller nåt med gradvinklar på spd-skorna, jag vet inte..

Så vad bör jag göra nu? Jag kan förstås strunta i detta med rundtrampande och återgå till vanliga skor och pedaler, knäna känns bra mycket viktigare.. Eller är det lönt att börja mixtra med vinklar etc på spd-skorna? Nu är de ställda neutralt i mitten, som säljaren i butiken sa att de flesta föredrar. Någon som råkat ut för samma sak och hittat en bra lösning?

Råd mottages tacksamt.

/Jarl
 
Det är definitivt värt att börja testa med olika vinklar och annan sittställning, annan placering av klossen på undersidan av skon etc.

Sitter du rätt på cykeln? Det är nästan bäst att börja där...
 
Många vinklar är det

Studera hur du går respektive cyklar utan klips eller SPD. Är fötterna utåt eller inåtvinklade?

SPD-klossar tillåter olika grad av "flytande" fotplacering vridningsmässigt. Kanske är inställningarna inte optimala för dig. Cykla några dagar utan SPD om det inte ger knäsymtom så sitter sannolikt något av besvären i rundtrampet eller i den styrning av fotvinklarna som SPD ger.

Jag fick själv ont i högerknät sedan vevarmsbulten gick av på vänster sida så att jag fick cykla enbart med högerbenet. Jag tror att det var just uppåtdelen av rundtrampet som blev en ovan och för stor belastning.

Kolla också om du har pedalaxeln tillräckligt nära tårna på foten.

SPD i sig är i de flesta fall jättebra.

Thure
 
Knät är väl inte skapt för draglast? Finns det någon annan situation när vi använder knäna på samma sätt?
 
Fredrik S; sa:
Knät är väl inte skapt för draglast? Finns det någon annan situation när vi använder knäna på samma sätt?

Jag kom på några tillfällen då draglast påverkar knäna
* Pulsa snö.
* Träskidor i tösnö.
* Gå på en myr.
* Gå i lera.

:)
/nisse
 
Ang. värkande knän!

Känner igen dina besvär! Tror att det förhåller sig på följande vis:
Med SPD-pedaler kan du dra runt pedalerna och då använder du både nya muskler och de tidigare effektivare. Du skapar då ökad belastning på senor och ligament. Musklerna växer till och anpassar sig snabbt där efter kommer senorna. Längst tid tar det för ytorna i lederna att möta den ökade belastningen.

Då vi nu går ifrån vinter till sommar lanskap har du antagligen hållt dig ganska stilla en längre tid och med de nya pedalerna ökat din träningsdos vilket bidrar.
De flesta cyklister går igenom liknande besvär när våren kommer och tränings turerna blir både fler och längre. Det som gäller är mao att ge sig till tåls och låta kroppen bygga upp och förstärka även de andra delarna i kroppen som tar längre tid.
Långa turer med låg intensitet gör att kroppen anpassar sig utan att belastningen på knäna osakar värk.

Nu kan det naturligt vis vara så att klossarna inte är optimalt inställda, så ta och kolla detta med!
 
Som gammal landsvägscyklist känner jag igen problemet. Jag var aktiv på den tiden då de första modellerna av motsvarande spd för landsväg kom. Många cyklister fick stora problem med knäna beroende på att skon på den tiden inte hade någon som helst rörlighet.

Som nämts ovan är det en viss vana att köra med spd-pedaler, rundtrampet ger upphov framförallt till den smärta du känner på baksidan av knäet detta tränas bort med tiden så se bara till att inte köra med för mycket rundtramp under den första tiden.

När det gäller smärta i leden brukar det nog bero på att klossen inte sitter helt rätt för dig. Ett tips är att lossa lite på skruvarna så att klossarna har en liten chans att röra sig och cykla en runda sittande på väg så kommer klossarna själv att justera in sig. Se bara till att utlösa pedalen för hand annars förstörs inställningen

Paul Persson
 
Olika klotsar

Det finns klossar till SPD vilka medger olika mycket rörlighet.

Jag har kört med SPD-pedaler i åtskildiga säsonger och inte drabbats av knäbesvär. Endera så har jag haft tur eller så beror det kanske på att jag använt klotsar vilka medgett ganska mycket rörlighet och pedaler vilka eventuellt är lite släckigare än Shimanos. Har oxå själva mekanismen löst ställd.
 
Största skillnaden med hur foten ligger över trampan mot förut är nog att pedalaxeln varit närmare tårna än med gamla pedalerna. Sitter på hojen gör jag väl annars lika som innan jag bytte pedaler. Går/springer neutral utan "toe in" eller "toe out".

Jag testar att ändra klossarna ett hack bakåt/mittåt på skon, så får jag se om det känns bättre. (Måste fixa bakhjulet först bara, small av en eker och sen blev det så vint att det låste mot bromsen..) Det där med att lossa skruvarna lite för att hitta en naturlig inställning låter ju smart också. Får kanske prova det sen också.

Tack för tips och erfarenheter så här långt!
 
Fredrik S; sa:
Knät är väl inte skapt för draglast? Finns det någon annan situation när vi använder knäna på samma sätt?

För att stabilisera knäleden måste baksidan av benet tränas. Cykling med Look/SPD är en av de bättre träningsmetoderna. Även längdskidåkning är bra träning.

T.ex. utförsåkare måste träna baksidan, för annars sviktar knät ofta för mycket och resulterar i värk.

Knäsmärta kan bero på att

1. Trampaxeln ligger fel under foten. Pedalfästet i skon brukar kunna flyttas ett par centimer fram eller bakåt. Vi har ju individuellt långa tår.

2. Eventuellt kan smärtan också ha att göra med att vevarmarna är för långa.

3. Du sitter för långt bak.

4. Du sitter för högt eller för lågt.

5. Pedaler med tvistfunktion kan hjälpa. Har själv cyklat med stel Look-pedal sedan slutet av 80-talet och SPD sedan början av 90-talet utan känningar i knäna.
 
Efter en solig söndag på cykeln ute på Mälaröarna känns kroppen helt ok och knäna klagar inte. Gjorde aldrig ont som under tidigare heldagsetapper. Det verkar som det gjorde susen att flytta klossarna på skorna ett hack bakåt. Skönt att det var så enkelt att åtgärda problemet.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.