Spårning och höjdmätning med Garmin 60 CS

avslutad210712

Gäst
Har börjat "leka" med min GPS och har två funderingar.

Man kan spara 10000 spårpunkter vilket kanske är bra men hur ofta samplar den (eller vad det nu heter i GPS-världen) dvs hur länge kommer 10000 punkter att räcka om man spårar i flera dagar? Och kan man ställa om samplings-frekvensen så det går längre tid mellan varje spårpunkt?

Hur kalibrerar man egentligen höjdmätaren om man vill mäta höjden över flera dagar. Hade på automatisk kalibrering och åkte hem till mina föräldrar som bor vid havet (högst upp i bottenviken). Kändes lite konstigt att höjdmätaren visade -1 meter när vi bevisligen satt på ungefär 4-5 meters höjd över havsytan. Eller är det något konstigt som att deras havsyta inte ligger på 0-nivå utan egentligen fem meter under? Nåväl kalibrerade då mätaren enligt deras nollnivå och åkte hem där höjdmätaren visade 47 meter. 1,5 dygn senare när högtrycket övergått till ett lågtryck slog jag på GPS'n och då var jag helt plötsligt på 87 meters höjd när jag satt hemma. Så hur gör man tex vid en fjällvandring. Kalibrerar man när man börjar gå, läser av höjden på kvällen när man lägger sig och kalibrera utifrån den höjden dagen efter eller (vet att lufttrycket kan variera under dagen men det struntar jag i just nu). Är kanske inte livsviktigt att höjdmätningen blir exakt men skoj att veta på ett ungefär hur många höjdmeter man gått när nu funktionen finns inbyggd.
 
Nu har jag ingen 60CS, men väl en Vista, som ju har liknande funktioner.

Spårningen kan ställas in på automatisk, fast tid eller fast distans.
Fast tidsintervall eller fast avståndsintervall är lättast att begripa. En punkt var hundrade meter och 10000 punkter blir en ganska lång vandring.
I automatläge sätter den punkter olika ofta, beroende på hur mycket du vinglar när du går. Ju rakare kurs (och jämnare fart), desto färre punkter.
Känsligheten kan också ställas in i olika steg.

Kalibreringen av höjdmätaren måste göras flera gånger om dagen, om man vill behålla en hög noggrannhet. Men så noga brukar det väl inte vara när man vandrar. Själv tycker jag att den automatiska kalibreringen fungerar ganska bra. Barometern utjämnar "knyckigheten" hos GPS-höjdmätningen (speciellt vid dålig mottagning), och GPS fixar till väderberoendet hos barometern. Över natten kan det utan vidare skilja 100 meter när man sätter på den igen på morgonen.
Sedan är det en annan sak att GPS visar höjden över geoiden, och den modell av geoiden som finns i din GPS är inte lika detaljerad som jorden själv är. Så det kan skilja en del där också, olika mycket beroende på var du är.

Anders
 
Det bör innebära att höjdmätaren inte duger så bra om man plötsligt kommer på att man vill vet hur högt fjället man vandrar på är (om man inte kalibrerat på ett långt tag)?

Å andra sidan kan man mäta en klätterklippa på kanske 12 m med viss noggrannhet om man gör en jämförelse av höjden vid insteget och höjden vid utsteget (oavsett kalibreringen egentligen)?
 
Jag tycker att det är lite skumt att om man sätter autokalibrering till av och fast höjd, så ändrar sej höjden fast att gpsen ligger helt still och är påslagen hela tiden med "gps från". Jag har testat med både en 76S och en 60CS med samma resultat.
Det verkar som att gpsen inte fattar att höjden INTE skall ändras om jag väljer fast höjd.
 
Du väljer inte fast höjd, du kalibrerar den för en viss höjd. Eftersom luttrycket ändrar sig över tiden och den inte har något satellitdata måste den väl anta att du har förändrat din höjd.

Om du vill nå den funktion som du försöker få så skriv din höjd på en tejpbit på baksidan och titta på den. :)
 
Men om lufttrycket ändrar sig spelar ju ingen roll när höjden inte ändrar dig. Den skall ju bara ändra lufttryck när jag har ställt att höjden skall vara den som jag kalibrerat efter!
 
Fast höjd?

Nu hittade jag inte den funktionen...

Men grejen är ju den algoritm som alla kombinerade barometrar/höjdmätare jobbar med. Den har ju bara lufttrycket att gå på så jag antar att den räknar så här:

- Är det en snabb förändring==>höjdförändring
- Är det en långsam förändring==>nu blir det en lufttrycksförändring på konstant höjd = bättre /sämre väder.

Eller funkar det på något annat magiskt sätt, tex på en Tissot T-touch som har barometerfunktion och höjdmätare i ett..
 
chuck; sa:
Jag tycker att det är lite skumt att om man sätter autokalibrering till av och fast höjd, så ändrar sej höjden fast att gpsen ligger helt still och är påslagen hela tiden med "gps från". Jag har testat med både en 76S och en 60CS med samma resultat.
Det verkar som att gpsen inte fattar att höjden INTE skall ändras om jag väljer fast höjd.

Ursäkta, jag har ingen GPS, men om jag läser vad du skriver så tycker jag att det verkar lite ologiskt; borde man inte ställa in på Autokalibrering PÅ och sedan kanske "fast höjd". Då borde ju apparaten svälja tryckändringen och därmed inte ändra höjdangivelsen?
 
Annorlunda funktion?

Vistan har inget som heter "Fast höjd", men jag har för mig att man ska kunna ställa in det på en GPSMAP 76S (och då antagligen på en 60CS också). Fast höjd skulle man då kunna använda på havet, exempelvis, där höjden kan anses vara konstant (om det inte böljar för mycket). På så sätt skulle mottagaren veta att alla ändringar i lufttrycket är betingade av vädret, inte av höjdförändringar.

Annars är det naturligtvis så, att en barometrisk höjdmätare, som ligger stilla på samma fläck, kommer att visa en varierande höjd, när lufttrycket ändras.

Anders
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elvah Garmin Inreach Mini 2 - batteri, spårning, abonnemang Navigering 16
thureb Jämförelse höjdmätning Navigering 5
Magnus11 Höjdmätning med GPS och på andra sätt? Navigering 9
thureb Skillnader på känslighet i spårregistrering mellan olika aktiviteter på GPS-klocka Garmin Fenix 3? Navigering 6
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
Welena Garmin 67i Navigering 11
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
niking Garmin GPSMAP 67 och 67i Navigering 0
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
GrodanW Garmin Explore app - ny karta? Navigering 1
Elvah Väderinformationen i Garmin Inreach Explorer+ Navigering 11
omni96 Garmin inReach mini 2 i Stockholm Navigering 2
e_palm Garmin inReach - smart, men se upp för snärjigt abonnemang Navigering 18
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
rikard500 Garmin inReach utan abonnemang = ”tegelsten”? Navigering 6
tango Kanpplås Garmin 6-serien/Tactix delta? Navigering 4
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
rofri Garmin etrex 20 - ofrivilliga tryck! Navigering 7
errbe "Gömda" minnet i tex Garmin Nuvi Navigering 2
Malx Garmin Fēnix 5 Plus Sapphire Titanium Navigering 7
Gpsmap Kartproblem Garmin Navigering 1
DDeninger Problem med pulsmätning Garmin Fenix 5S Plus Navigering 6
stefanus Garmin Montana 700 Navigering 0
Ttebag Hej, har en Garmin Navigering 4
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
graylingman Den rosa linjen Garmin 64st? Navigering 4
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
tholedo Garmin GPSMAP 66i - Frågor - Köpa? Navigering 10
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
SEHLBERG Garmin Basecamp uppdatering 4.7.1.0 Navigering 0
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
Johan123 Erfarenheter av Garmin Inreach Explorer+ Navigering 10
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
PONutti Garmin Monterra Navigering 4
alien Garmin Inreach Explorer+ Navigering 12
Nordiska Motorcyklister Garmin Fenix 5 Plus - Köp eller titta åt ett annat håll..? Navigering 8
Sanie Garmin Alpha 100 + Basecamp Navigering 1
thureb Går det att sända spår med Blue Tooth från Garmin Oregon 700 Navigering 0
errbe Garmin DEZL 770 gillar inte topo-karta Navigering 7
SBergman Garmin etrex 35 max avstånd att logga? Navigering 21
123nils Screenshot av Garmin kart Navigering 18
Uffevbg Terrängkartan till Garmin nuvi 500 Navigering 5
salvion Tillbehör till Garmin eTrex Touch 25/35? Navigering 6
Joakim.e Garmin Basecamp kraschar Navigering 2
simonrudberg Synpunkter Garmin eTrex 35 Navigering 4
ExInferis Garmin Inreach Mini Navigering 61

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.