Jämförelse höjdmätning

Körde en jämförelse mellan höjdmätningen med en Suunto X6 HR höjd och pulsmätarklocka och en Garmin Etrex Legend (saknar barometrisk höjdregistrering) på min vanliga löprunda i skogen. Jag börjar på 50 m över havet och springer nedför och uppför några gånger mellan 22 möh och 40 möh.

Höjhdmätarklockan ger en mycket exakt höjdprofil som stämmer väl med orinteringskartans höjduppgifter.

GPSen stämmer på det sättet att höjden ligger mellan 40 och 20 meter men intervallerna stämmer inte alls med backarna på löprundan. Jag kalibrerade in höjden vid starten på bägge instrumenten.

Min försiktiga slutsats är att man har användning av både GPS och separat barografisk höjdmätning vid navigation i bergslandskap vid dålig sikt.

Thure
 
Försiktig fråga

Då undrar jag, lika försiktigt, vad du ska med höjdmätningen till, för att kunna navigera, när du har GPS?
Det är ju inte så att man bara kan använda GPS:ns höjdsiffra, för att jämföra med höjden på en karta, och därigenom försöka lista ut var man är. Men en vanlig höjdmätare är det ju just så, men en GPS kan ju faktiskt en sak till, utöver att ge en ganska rudimentär höjdangivelse: Den kan tala om var du är. Dessutom kan den det bättre än den kan tala om hur högt du är.

Jag förstår din slutsats om du menar att just att veta väldigt väl hur högt du är, är en (lika?) väsentlig information som att veta var du är i bergen.

Min Vista tycker jag ger plausibla höjdprofiler över mina löprundor. Men så har den ju också inbyggd barometer.

Anders
 
Re: Försiktig fråga

apersson850; sa:
Då undrar jag, lika försiktigt, vad du ska med höjdmätningen till, för att kunna navigera, när du har GPS?

Ofta är det man undrar i alpterräng och man är på väg uppåt; hur långt man har kvar till passet. Där är höjden mer intressant än distansen.
Därför så vill jag inte rationalisera bort höjdmätarklockan nu när jag har en GPS. Kanske skulle jag kunna göra det med en Vista men det har här på forumet rests invändningar mot precisionen i Vistans barometer.

Thure
 
Men höjd mätaren på en GPS är bara på 30m när utan EGNOS (om man inte har barometer), så det kanske inte är konstigt att den inte fungerar så bra.
 
Egnos var på

Jimmy_L; sa:
Men höjd mätaren på en GPS är bara på 30m när utan EGNOS (om man inte har barometer), så det kanske inte är konstigt att den inte fungerar så bra.

Jag håller med dig men det har hävdats att höjdmätningen var något så när här i forumet tidigare.

Jag vill också kolla om höjdmätningen förbättrades av att jag matade in ett korrekt värde på höjden innan jag sprang hemifrån men det verkar inte ha hjälpt nämnvärt.

När Egnos blir mer utbyggt kanske precisionen ökar.

Thure
 
Re: Egnos var på

thureb; sa:
Jag håller med dig men det har hävdats att höjdmätningen var något så när här i forumet tidigare.
Åtminstone i "vissa sammanhang" är kanske 30 meter ganska bra, eller bra nog?
Jag vill också kolla om höjdmätningen förbättrades av att jag matade in ett korrekt värde på höjden innan jag sprang hemifrån men det verkar inte ha hjälpt nämnvärt.
Den funktionen brukar finnas för att hjälpa mottagaren att beräkna positionen, så länge den bara har ett 2D fix. Så snart den får ett 3D fix, räknar den ut höjden själv, och bortser då genast från vad du matade in.

När Egnos blir mer utbyggt kanske precisionen ökar.
Det verkar troligt. Men när man är ute och springer är det inte lätt att få in några korrigeringar. Så länge de framhärdar med att köra ut korrigeringarna från geostationära satelliter, tror jag inte att man kommer att ha någon större nytta av dem i sådana sammanhang som du nämner.

Däremot om man vandrar i bergsterräng, speciellt om det är så högt att det inte finns så mycket skog, men helst inte är så brant att Egnos-satelliterna skuggas av klippor, då kan det säkert göra nytta.

För övrigt är det, enligt min erfarenhet, inget direkt fel på precisionen på höjdmätningen i en Vista. Men som allt barometriskt är naturligtvis kalibreringen och väderförändringar av stor vikt. Eller så kör man med automatisk korrigering med hjälp av GPS. Då vet man å ena sidan aldrig riktigt vad höjden är, men å andra sidan vet man att det visade värdet inte är käpprätt åt skogen.

Anders

[Ändrat av apersson850 2003-11-26 kl 07:58]
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.