Spara data från Färddatorn i Colorado?

Hej,

är lite nybörjare på detta med GPSer.....men har ett par frågor om Färddatorn nämligen

1) om det går att spara trip-datat (hastighet, tid, distans...) från en tur man gjort så man kan titta på det vid senare tillfälle
2) om man kan stanna färddatorn så den slutar mäta, utan att behöva slå av GPSen

Jag har ställt dessa frågor till Garmin och de säger helt enkelt att det inte går. Som ny inom detta vet jag inte riktigt vad man kan förvänta sig, men känns inte detta som något man skulle kuna förvänta sig av en sån här apparat eller är jag ensam om att tycka det vore bra funktioner?

/Måns
 
Tripp data

1) Om du menar statistiken på färddator sidan så kan du inte spara den. Men du har ju alla punkterna i färdspåret och läser du in den i en dator så får du ju fram all info senare.

2) Färddatorn har nån klurig algoritm tror jag som bestämmer när du står stilla. Så du får aktiv och stillastående tid om jag inte minns fel. Hur den påverkar snitthastigheten har jag ingen aning om...
 
Okej...så färdspåret har tiden lagrad i sig oxå? Ja då kan man ju även få fram resten av informationen... Men det får man fram först man fört över spåret till datorn då eller? Och vad det gäller att stanna tripmätaren; det jag är ut efter är att om jag gjort en skridskotur så vill jag stanna tripmätaren när jag kliver av isen och sätter mig i bussen hem, men utan att stänga av GPSen för den skull. Går inte det alltså?

Per, att spara en skärmdump av tripdatat skulle ju vara en idé, hur gör man det rent praktiskt?

/Måns
 
Håll högra menyknappen intryckt tills det säger "bipp".
Det fungerade i alla fall förr i tiden, men om det gör det fortfarande vet jag inte. Fungerar det får du en bitmap i någon mapp i den interna "hårddisken".
 
Hej,

är lite nybörjare på detta med GPSer.....men har ett par frågor om Färddatorn nämligen

1) om det går att spara trip-datat (hastighet, tid, distans...) från en tur man gjort så man kan titta på det vid senare tillfälle
2) om man kan stanna färddatorn så den slutar mäta, utan att behöva slå av GPSen

Jag har ställt dessa frågor till Garmin och de säger helt enkelt att det inte går. Som ny inom detta vet jag inte riktigt vad man kan förvänta sig, men känns inte detta som något man skulle kuna förvänta sig av en sån här apparat eller är jag ensam om att tycka det vore bra funktioner?

/Måns

Om du har kartan via DVD skiva och använder Mappsourse kan du ju spara spåren, de innehåller alla möjliga data, sträcka, höjd över havet mm.
Spår kan du ju spara i datorn hur länge som hellst, jag använder det tex för mina svampturer, dessutom sätter jag en Waypoint där jag hittar något.
 
Okej...

Per, att spara en skärmdump av tripdatat skulle ju vara en idé, hur gör man det rent praktiskt?

/Måns

När jag gjorde detta använde jag G7towin som finns på http://www.gpsinformation.org/ronh/g7towin.htm

Men när jag någon gång gjorde en uppdatering så slutade vissa funktioner att funka för mig. Däribland funktionen ”get and shop bitmap display”

Jag höll på ett antal timmar för att få allt i G7towin att åter fungera men sedan gav jag upp. Sedan dess har jag inte använd G7towin.
Så här står det i helpfilen
GPS->Copy Bitmap to Clipboard
Copies the currently loaded display bitmap to the Windows Clipboard. The copy is performed as a DIB (Device Independent Bitmap) copy.


Jag känner inte till något annat program som kan gör en bitmapbild av displayen på GPSen.

Per
 
Okej, skärmdump via höger menyknapp fungerar och duger för mina behov. Det skapas en bild på GPSen som man sen kan kopiera över till/kolla på i datorn (Mac i mitt fall). Tack ....

Så att stanna tripmätaren utan att stänga av själva GPSen, det går inte då eller?

/Måns
 
På Oregon 550t ser det ut så här, "Inställning" - "spår" - "spårlogg" - "spela ej in" resp "spela in".

Har inte provat det rent praktiskt men jag tror att det är så.

Har för mig att Colorado och Oregon är rätt lika så kolla om du har motsvarande ikon sekvens.

På min 60csx har jag däremot provat och där går det utmärkt att stänga av registrering av färdsträcka.
 
På Oregon 550t ser det ut så här, "Inställning" - "spår" - "spårlogg" - "spela ej in" resp "spela in".

Har inte provat det rent praktiskt men jag tror att det är så.

Har för mig att Colorado och Oregon är rätt lika så kolla om du har motsvarande ikon sekvens.

På min 60csx har jag däremot provat och där går det utmärkt att stänga av registrering av färdsträcka.

Nu hade jag fel igen, gick ut i det vackra vintervädret och provade, det är bara den ritade spårloggen som stängs av respektive aktiveras med dessa ikoner.

Du kan ju se om det står något på denna sida, som jag hittade i ett annat forum.

http://garmincolorado.wikispaces.com/
 
Ytterligare ett alternativ

är att stänga av GPSens mottagning men fortsätta att titta på kartor, färdspår etc. I varje fall går det på de Etrex jag har. Om det går på din Colorado-GPS vet jag inte.

Thure
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.