Spana efter björn vid Sånfjället

Hej,

funderar på att i slutet av september göra en tur till Sånfjället på 2-3 dagar för att slappna av, vandra och titta efter björn.

Någon som har erfarenhet av området som kan ge tips på lämpliga platser, färdvägar, etc?

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Dom flesta utgår från Dalsvallen på Sånfjällets södra sida. Guidade turer anordnas därifrån också.
På 2-3 dar hinner du ju gå både kors och tvärs runt fjället.
Hetaste tipset är väl att hålla sig på södra och östra sidan, runt trädgränsen.
Ta med en schysst kikare att sitta och spana med.

/BAX

Hemmaplan...

Kul att du väljer det området...

Spår av björn kommer du säkert att se men att få syn på nalle är desto svårare. Precis som andra antytt är Dalsvallen ett bra utgångsläge. Nyvallen däremot är det lätta att komma till och har en levande fäbodkultur. Däremot är går stigen upp mot toppen i det närmaste lodrätt därifrån, vilket är jobbigt men du kommer snabbt upp i höjd och sedan har du en fantastisk utsikt.

Kör runt fjället och testa på lite olika platser, skulle jag rekommendera. Ett annat alternativ är att besöka Skorvdalsfjället, för där finns gott om nalle, men det är stundtals mycket tät skog vilket gör att det är svårt att se och nalle vill man ju se på avstånd(!). För några år sedan blev en man från Njurunda riven där av en björn, och spår av dem kryllar det av i området... Precis som lokalt runt Sånfjället.

Lycka till!

Om nu björnarna är det primära så föreslår jag att du istället smyger omkring i skogen runt Råndalen morron och kväll. Valmdalen är också bra.
Gärna med en lös jakthund i sällskap :) ;)

Mycket större chans på närkontakt då.

/BAX

Björn vs varg

Nu var det ju inte varg utan björn som gällde... Varg har vi nog av här i värmland så de behöver vi inte spana efter... björn däremot... Skulle det vara "säkrare" björnmarker i Råndalen eller??

Re: Björn vs varg

MvGyver; sa:
.....Varg har vi nog av här i värmland så de behöver vi inte spana efter...
Verkligen? Har du sett mycket varg? Själv har jag vandrat längs dalagränsen, gamla Hagfors och Tyngsjöreviren mfl. men bara sett tassavtryck och bajs.

Raskesven

Re: Re: Björn vs varg

Raskesven; sa:
Verkligen? Har du sett mycket varg? Själv har jag vandrat längs dalagränsen, gamla Hagfors och Tyngsjöreviren mfl. men bara sett tassavtryck och bajs.

Raskesven
Hur 17 ser man egentligen att det är bajs från varg? är det genom kombinationen av tassavtryck, storleken eller brukar de finnas spår av tex hår/päls? nyfiken.. :)

Re: Re: Re: Björn vs varg

Toffs; sa:
Hur 17 ser man egentligen att det är bajs från varg? är det genom kombinationen av tassavtryck, storleken eller brukar de finnas spår av tex hår/päls? nyfiken.. :)
Jag kollade spårlitteratur och skrev för några år sedan till Aronson på Grimsö för att fråga just det.

Spillning runt 2,5-3 cm i grovlek, avsmalnande mot änden, innehållande hår och ben och med stark doft indikerar att det är från varg.

Så ner med näsan i backen och analysera;-)

Raskesven

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips