Spänna kedja?

Kedjan på min 24-vxl hybrid har börjat krångla. Dels vill kedjan i vissa läggen hoppa mellan de främre kransarna, nästan lite så att kedjan lyfts som om man skulle växla upp, dels verkar kedjan ibland slira på de bakre kransarna, så att det rasslar till. Speciellt vanligt blir problemen när man ska trycka ifrån i uppförsbackar. Ganska ofta släpper det och man allt motstånd försvinner för en kort stund innan kedjan får grepp igen.

Jag misstänker att det har med hur pass spänd kedjan är. Går det att justera om på ett enkelt sätt? Jag ser att det är en del olika skruvar som kan reglera spänningen i växelmekanismen. Eller tror ni att det är dags att lämna in cykeln för nya kransar/kedja?

Jag har ingen erfarenhet av att hålla på med dessa typer av grejer.

Mvh /Joel
 
slitna drev och kedja

Nu är jag inte cykel-expert men det är nog så att dina drev är slitna. Kolla om groparna i kuggarna är symmetriska, t ex genom att lägga en penna i botten och se om det är lika mycket luft till vänster som höger. Drev (det heter nog kasset bak på cykelspråk och kransar fram) är förbrukningsvara och jag ger mig inte på att byta själv men det går givetvis om man vet vad man gör. Jag lämnar till cykelahndlaren och min pendlarcykel klarar några 100 mil innan det är dax att byta. eller är det kedjan som töjt sig och det finns tolkar för det. Byter man bakdrev så byter man helst kedja också då de slits ihopa. Det finns de som vet mycket mera här som säkert kommer med flera svar.

/Patrik, pendlarcyklare
 
Jag misstänker att det har med hur pass spänd kedjan är. Går det att justera om på ett enkelt sätt? Jag ser att det är en del olika skruvar som kan reglera spänningen i växelmekanismen. Eller tror ni att det är dags att lämna in cykeln för nya kransar/kedja?

Jag har ingen erfarenhet av att hålla på med dessa typer av grejer.

Mvh /Joel

De skruvar som du ser skulle jag tro att är justeringarna för extremlägena för den bakre kedjeförararen.

Som en annan här i tråden har sagt så kan det mycket möjligt vara dreven som börjar bli slitna. För egen del så brukar däremot kedjan slitas ut betydligt snabbare än dreven, kan bero på mycket vintercykling - men det är bara baserat på min egna cykling.

Själv har jag vid tillfällen som du beskriver bara bytt kedja och sedan har problemen varit lösta. Vid dessa tillfällen har det gått att se en tydligt skillnad i "länklängd" mellan den gamla kedjan och en ny. Den gamla kedjan har ibland varit upp mot 10% längre än motsvarande nya.

Anledningen till att bara byta kedja är att det är en billig och lätt reparation, du behöver egentligen bara en kedjebrytare (kostar under en hundralapp, följer med en del multiverktyg för cykel) och en ny kedja (kostar 100-200 kr).

Däremot skall jag varna dig och säga att flera riktiga cykelnördar aldrig skulle byta kedja utan att byta kassett samtidigt.

MVH
/Joel
 
Nivån på arbetet är medelsvårt om man inte gjort det förr och dito enkelt om man gjort det förr.
Kedja som belastas under sneddrag som på en cykel är hädelse i kedjesammanhang, är grejorna i ordning fungerar det väl ändå.

Det låter som om din kedja var skitig och rostig. Därav att den inte följer kransarna väl.
Den måste du byta. Du behöver en kedjenitdrivare och en ny kedja. Vidare behöver du kransborste trasor och en smula fotogen för att göra rent mellan och bakom dreven.

När du gjort rent ser du om du behöver byta kedjekrans bak. Kedjedreven fram brukar hålla många kedjor men givetvis skall du göra rent dem och se efter att urfräsningarna är symetriska. Är de också hajfeneformade skall även de bytas.

Kedjelängden konollerar du enklast på bänk mot en ny, 10 hela länkar brukar man mäta, dvs både innerlänk och ytterlänk är en hel länk. Kedjor sträcker sig och slits när de inte rengörs och smörjs, kedjor som brukas vid regn och slask rostar om de inte vårdas.

För att ta av kasetten på bakhjulet behöver du rätt kasettverktyg, ta bakhjulet till en riktig cykelhandlare så kan han byta eller utrusta dig med ett kasettverktyg och en ny kasett.
Kasettens märke står instansat på kransarna eller kasetten. Det finns flera olika modeller på kasettverktyg så se till att det blir rätt.

Kasetten är gängad på baknavet. När du tagit av den gör rent navet titta på ekrarna speciellt på kranssidan. Nu är tillfället att byta där.

Sen sätter du ihop delarna och kedjan till rätt antal länkar det var på din gamla kjedja.

Jobbet är skitigt om inte cykeln är ren från början.

Men cykel är en apparat som man bör kunna sköta själv.

Bibliotekt har cykelmekarböcker till utlåning.

Skruvarna på växelarnarna fram och bak behöver endast justeras om kedjan inte når något drev. Växelapparaterna bör däremot vara rena och smorda.

go tur
 
Tack för utförliga svar! Det stämmer att kedjan varit rostig och smutsig under perioder pga. vintercykling. Årets slaskvinter har ju inte hjälpt till.

Det blir nog till att lämna in den för byte av kedja/kassett.

Mvh /Joel
 
Eventuellt kan det också vara dags att byta vajerhøljena efter en/flera slaskig vinter. Om inte vajern løper fint inne i sitt hølje så fungerar växlingen mindre bra. Nya vajrar kostar inte mycket. Om inte annat så byt den længsta åtminstone(till bakväxeln).

Sen är det lurt att tvätta/rengøra drivpaketet (kedja, kransar och kasett) med jämna mellanrum. Finns flera sätt att gøra detta på. På min vardagshybrid brukar jag anvænda diesel eftersom det ær billigt och bra, bara att spruta på/dränka in låta verka lite, borsta med lämplig liten borste, tandborste eller dylikt och spruta på mer diesel tills det blir rent. Sen finns det olika smörjmedel till kedjan. Jag gillar en fin olja från en riktig cykelbutik. Använder man fel/dålig produkt så funkar det bara som en smutsmagnet...
 
Samtidigt justerar man växlarna....En välskøtt cykel med ett bra drivpaket och välinställda væxlar trampar man helt ljudløst och væxlarna reagerar distinkt, snabbt och effektivt. Och fungerar under många många år...
 
Mäta kedjelängden

är det enklaste du kan göra själv. Antingen med tumstock eller hellre ett specialinstrument t ex http://www.parktool.com/product/chain-checker-cc-2

Byta kedja är relativt enkelt. Verktyg och kedja kan du köpa på t ex Biltema som också har reservdelar som kassetten bak. http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Reservdelar-/Vaxel/Kassett-270044/ Obs att du behöver lite specialverktyg för detta (verktygen finns på Biltema men vilka verktyg du behöver kan du läsa nedan).

Meckarhandledning finns här http://www.parktool.com/blog/repair-help En vettig bok för nybörjarrmeckare är denna http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Verktyg/Cykelhandbok-73590/

Lämna in cykeln javisst men nu är det högsäsong och ofta långa väntetider hos cykelmeckare.

Thure
 
Kedja och kasseter

Gör aldrig jobbet själv om du inte är insatt i hur justeringsskruvarna fungerar ! Lämna i cykelen till en cykelhandlare . Om du har köpt cykeln nyligen så skall en seriös cykelhandlare fixa första servicen så gott som gratis man skall bara behöva betala delarna som dom byter.
 
9 av 10 är det kedjan och kassetten som krånglar. Kedjan töjs med tiden ut vilket gör att den inte passar till dreven och kan då kugga över.

Att byta kassetten och kedja är inte speciellt svårt man behöver en special nyckel och kedjepiska ocn en kedjebrytare. Dessa kan köpas hos din lokala cykelhandlare eller affärer typ Biltema

Ett ymnighetshorn för den kunskapstörstande gördetsjälvaren är internet, youtube

http://www.youtube.com/watch?v=SkzvfCaIbyQ

http://www.youtube.com/watch?v=u2McCNEE_DI

Ett väldigt praktiskt tillbehör är en kedjetvättare det är en balja med några borstrullar som man dra kedjan igenom

För att tvätta kedjan använder man vanligt diskmedel eller något biologiskt nedbrytbart avfettningsmedel.

Diesel är cancerogent och extremt farligt för grundvattnet, 1 liter diesel förorenar 1 miljon liter vatten

http://www.youtube.com/watch?v=SkzvfCaIbyQ
 
Jag skulle råda dig att först spänna vajern, innan du gör så mycket mer. Det och göra rent cykeln ordentligt. Ta en gammal diskborste och något rengöringsmedel och gnugga bort smutsen runt växlar, kedjan och kasett. Glöm inte att olja kedjan igen.

För att spänna vajern: Vid växelreglaget finns en skruv (oftast i plast) som sitter runt infästningen mellan vajer och reglage. Denna lyfter du, dvs drar ut, och skruvar på. På detta sätt kan du justera spänningen på växelvajern.

Sen skadar det inte att byta kedja någon gång då och då, på det sättet spar du kasetten. Men allt beror på hur ofta och hur du cyklar. På min stadscykel har jag aldrig bytt verken kedja eller kasett, Brukar räcka med några ordenliga rengöringar per år. På min MTB behöver jag byta kedja och kassett någon gång per säsong.

Sen kanske du inte skall ge dig på att göra allt för stora ingrepp utan att ha lite koll på vad du sysslar med. Youtube kan räcka, annars skulle jag nog rekomendera dig att be om hjälp. Alternativt ha gott om tid:)

Men tvätta och spänna vajern är superenkelt att göra.

/Johan
http://www.kajakpaddling.nu
http://www.oservice.se
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.