Sovsäcksvikt???

Man kan ju få hjärnblödning för mindre. Vilka ska man lita på? Jag ska köpa ny sovsäck men vill inte bära för mycket, men beroende på var man tittar så kan samma sovsäck väga olika. Ta Marmots Never Winter som exempel.

Hos Get out väger den: 1050 g
Hos Naturkompaniet: 1590 g
Marmot själva säger: 992 g
Och Skövde Natur lyckas pressa vikten ner till: 879 g

Hur svårt kan det vara? Eller är det jag som inte begriper hur man ska tolka specifikationerna? Är det någon som äger en Marmot NW och kan säga vad den egentligen väger?
 
Senast ändrad:
Borde inte vara så svårt!

Dels så kan det bero på olika årsmodeller och dels så kan ju faktiskt vikten skilja från den ena säcken till den andra. Det borde inte skilja mer än +/-50g.

Spontant säger jag så här:
Tillverkaren brukar, enligt mig, ange en något för låg vikt.

Get Out har jag aldrig tvivlat på och de brukar väga en del grejer för att få en pålitlig vikt, så den hade jag litat på. Samtidigt kan de ju också vägt någon av de "tyngre" säckarna.

Naturkompaniet måste blandat ihop säcken med någon annan modell för där är det ju helt åt h---te.

//Peter
 
Men ibland är det

En gång i ungdommen köpte vi 4 likadana sovsäckar från en fabrik. När jag skröt om min 1207grammare vägde de andra sina och det visade sig att min var den lättaste, de andra vägde mellan 127 och 252 g mer. Vi frågade en kunnig person på fabriken hur det här kom sig, lite olika mycket tyg, olika sortersdun, allt inom spridningen som var ytterligare 23 g då. Min var i lättaste laget tyckte han....Men jag var nöjd både med säcken och vikten....
Så köp hos Skövde Natur och bär lätt....;-)

Är säcken tillräckligt rymlig för dig, lätt, varm....?
 
En gång i ungdommen köpte vi 4 likadana sovsäckar från en fabrik. När jag skröt om min 1207grammare vägde de andra sina och det visade sig att min var den lättaste, de andra vägde mellan 127 och 252 g mer. Vi frågade en kunnig person på fabriken hur det här kom sig, lite olika mycket tyg, olika sortersdun, allt inom spridningen som var ytterligare 23 g då. Min var i lättaste laget tyckte han....Men jag var nöjd både med säcken och vikten....
Så köp hos Skövde Natur och bär lätt....;-)

Är säcken tillräckligt rymlig för dig, lätt, varm....?

Tack för svaren, båda två. Skönt att veta att det inte är mig det är fel på. :)

Rymlighet är ju en annan fråga som verkar vara svårt att få svar på. De lättaste säckarna tycks vara smalast. Jag vill ha det så rymligt som möjligt (och inser att det innebär högre vikt). Är det något märke man ska undvika om man inte vill ligga för inklämd i säcken? Och finns det säckar som är kända för att vara extra rymliga?
 
Vissa vikter kanske är utan packpåse?

Annars är det ju generellt så att det är lätt att råka skriva fel när man skriver in vikter, så det kan ju vara skrivfel på en del ställen. Det är väl enklast att maila och fråga. Om ingen talar om för dem att det står fel har de ju ingen chans att rätta till det.
 
Man kan ju få hjärnblödning för mindre. Vilka ska man lita på? Jag ska köpa ny sovsäck men vill inte bära för mycket, men beroende på var man tittar så kan samma sovsäck väga olika. Ta Marmots Never Winter som exempel.

Hos Get out väger den: 1050 g
Hos Naturkompaniet: 1590 g
Marmot själva säger: 992 g
Och Skövde Natur lyckas pressa vikten ner till: 879 g

Hur svårt kan det vara? Eller är det jag som inte begriper hur man ska tolka specifikationerna? Är det någon som äger en Marmot NW och kan säga vad den egentligen väger?


Det jag kan tänka mig också är att det är olika storlekar som avses. Men 1/2kg är ju ändå rätt mkt skillnad.
 
Rymlighet är ju en annan fråga som verkar vara svårt att få svar på. (...) Är det något märke man ska undvika om man inte vill ligga för inklämd i säcken? Och finns det säckar som är kända för att vara extra rymliga?

Vi är ett gäng här på Utsidan som har beställt "skräddarsydda" säckar från polska Robert's. Då kan du bestämma själv exakt hur rymlig du vill att den ska vara (och dunkvalitet, yttertyg etc).
http://www.roberts.pl/

Kvalitets- och prismässigt står de nog sig bra mot tex Marmot, även om själva beställningsprocessen kan ta en del tid.
 
Det kan nog skilja en del, jag upptäckte detsamma när vi köpte Marmot Sawtooth-säckar, se
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=51396

Min sambos vägde ca 450 g mer än min, den var visserligen long och min regular, men ändå.

Min erfarenhet efter det är att Naturkompaniet anger egna, uppmätta, vikter medans många andra affärer anger tillverkarens data, men jag vet inte om det stämmer för alla säckar.

Ta med våg till affären är mitt tips!
 
Vi är ett gäng här på Utsidan som har beställt "skräddarsydda" säckar från polska Robert's. Då kan du bestämma själv exakt hur rymlig du vill att den ska vara (och dunkvalitet, yttertyg etc).
http://www.roberts.pl/

Kvalitets- och prismässigt står de nog sig bra mot tex Marmot, även om själva beställningsprocessen kan ta en del tid.

Äkta handplockat kvalitetsdun från levande fåglar får man som bonus.
 
Äkta handplockat kvalitetsdun från levande fåglar får man som bonus.

Möjligen. Även om inte just det polska dunets plockningsmetoder har belysts i massmedierna. Men det är antagligen levandeplockat i samma utstäckning som det ungerska.

Det visar sig ju dock att det är svårt att komma undan att köpa levandeplockat, så man får nog bestämma sig först för om man ska ha dun eller inte.
 
Vi är ett gäng här på Utsidan som har beställt "skräddarsydda" säckar från polska Robert's. Då kan du bestämma själv exakt hur rymlig du vill att den ska vara (och dunkvalitet, yttertyg etc).
http://www.roberts.pl/

Kvalitets- och prismässigt står de nog sig bra mot tex Marmot, även om själva beställningsprocessen kan ta en del tid.


Låter ju som en bra idé egentligen, att specialbeställa. Fast ... som om jag inte hade beslutsvånda ändå. :)

Just nu väger det mellan en Mountain Equipment Helium 400 och en Haglöfs Goga Pro 4. Har någon några idéer om för/emot dessa två?
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...