Sovsäcksvikt???

Och varför skulle Polskt dun vara mer levandeplockat. Speciellt de högre dunkvaliteteterna? Det Kinesiska dunet tas från fåglar som är ca 2 år. Det ger en svag dunplym som bryts ned snabbare. Det östeuropeeiska dunet av högsta kvalitet tas från fåglar som är ca 5år, vilket ger en dunplym med mer spänst och livslängd. Men bara under förutsättning att den suttit på fågeln under den tiden. Dessa dunsorter är ju våldsamt dyra och inget man hittar i ett duntäcke på "billga firman".

Man blir ju bara sååå trött av att se hur djur i fångenskap behandlas. Speciellt i Kina. Tyvärr är det väl i dunbranschen som i många andra....det är lätt att mygla och spela med falska kort för att hova in mer pengar. Uppförandekoder och etisk hantering på ett papper är inte mycket värt har vi ju sett på TV.

Som motpol kan man ju då fundera på syntetsk isolering. Barnslavar i Nigeria som jobbar på oljefälten där tillgångarna plundras av stora internationella bolag. En eller annan rebell gör små rajder och själ och vill ha en bit av kakan. De får sina vapen från interantionella ligor oc betalar med barnsoldaternas blod.....

Nu spårar det ur helt snart....men URK vilken värld vi lever i.
 
Just vikter på produkter ska man inte lita på överhuvudtaget. Ditt exempel på 3-4 olika vikter är ingen ovanlig syn. Den tillverkare jag tycker har bäst koll på vikter är Western Mountaineering (har provvägt ett tiotal säckar bara för att se).

// Jocke, www.sportdykare.se
 
Det kan nog skilja en del, jag upptäckte detsamma när vi köpte Marmot Sawtooth-säckar, se
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=51396

Min sambos vägde ca 450 g mer än min, den var visserligen long och min regular, men ändå.

Min erfarenhet efter det är att Naturkompaniet anger egna, uppmätta, vikter medans många andra affärer anger tillverkarens data, men jag vet inte om det stämmer för alla säckar.

Ta med våg till affären är mitt tips!


Affären ska ha våg!
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.