Sovsäckar, Ajungilak eller Haglöfs?

Jag har läst en hel del inlägg här om sovsäckar, men inte riktigt hittat de svar jag söker.

Jag har beslutat mig för en sovsäck med en gräns ner mellan -10 och -15 grader.

Jag har hittat två säckar som är kvar i min "final" och det är Ajungilak's Kompakt och Haglöfs Ultrapro #12. Skillnaderna verkar hårfina och nu undrar jag om någon har erfarenheter av dessa båda säckar, eller info om för- och nackdelar?

Priset ligger runt 1500kr för vardera säck, Haglöfssäcken kan jag få för 200kr mindre än Ajungilak säcken, men frågan är om den lilla skillnaden har någon betydelse i sammanhanget.

Tacksam för svar.
 
Kanske inte borde svara men jag har en Haglöfs ultrapro 18 som jag trivs bra med. Jag har inte frysit i den än tvärtom så svettades jag en hel del på senaste turen, men det var bara några minusgrader och det är ju ganska enkelt att göra av sig med överskottsenergi.
Anledning till att jag köpte Haglöfs och inte Ajungilak (som jag hade tittat på) berodde på att jag bedömde de som likvädiga. Sen fanns Haglöfsen hemma i butiken.

/Stefan
 
Ajungilak Kompakt Super

Skaffade en Ajungilak Kompakt Super med extremtemp. ned till -20 grader i 1997, som jag fortfarande använder vår, sommar och höst, samt att älsta sonen lånat den för bivak-övernattning vinterstid i Finse. Den är naturligtvis varm så det räcker, och i varmaste laget för sommarbruk i låglandet. Men det är ofta kallt i fjällen också sommarstid, så det är många gånger jag varit glad över att jag valde den.
Men den väger drygt 2 kg, så jag har varit inne på tanken att skaffa nåt lättare att kunna alternera med, men tvekar, då man vet ju aldrig när det plötsligt slår om till kallväder och snö i fjällen.
Det kan bli något kondens i den, men då öppnar jag bara blixtlåset i fotändan, så får jag ventilation genom säcken. Vet annars inget om hur den är jamfört med andra i motsvarande klass. Jag är i alla fall nöjd.
 
Stog förra våren och valde mellan just de säckar du nämner och jag köpte en Haglöfs till slut, mest för att den fanns inne och i min inte så stora storlek.

Jag minns att jag frågade en hel del vad som var skillnaden och lyckades luska ut att Ajungilaken nog håller längre. Dvs stoppningen i den säcken är av högre kvalitet och håller "fluffet" och alltså värmen i fler år än vad Haglöfssäcken gör. Om det är sant eller inte får någon annan svara på.

Ajungilak har ju en cool funktion - den orangea insidan som kan användas för markering i en nödsituation. Förhoppningsvis slipper man ha nytta av den.

Måste tillägga att jag är jättenöjd med min Haglöfs Ultrapro12 den höll mig varm åtminstonne förra säsongen.
 
gost; sa:
Jag har hittat två säckar som är kvar i min "final" och det är Ajungilak's Kompakt och Haglöfs Ultrapro #12. Skillnaderna verkar hårfina och nu undrar jag om någon har erfarenheter av dessa båda säckar, eller info om för- och nackdelar?
.

Jag valde säck i fjol på Sportkompaniet Kungsgalan i Stockholm som har stor sortiment för sommar höst och vår och valde en Haglöfs numret svalare än de du väljer mellan. Att det blev Haglöfs beror på att den säcken var vidare än motsvarande Ajungilak och jag sover bättre i en vid säck då jag är "ivändare" i varje fall i syntetsäckar.

Bägge säckarna är nog annars av hög kvalitet.

Thure
 
nöjd och glad

Jag köpte en ajungilak kompakt för något år sedan. Vet inte riktigt varför så här i efterhand, fick bara för mig att jag ville ha en sån : )

Jag är väldigt nöjd med den i alla fall. Kan inte påstå att jag någonsin frusit i den, snarare tvärtom. Jag har iofs inte provat den i kallare än 5 + kanske, men jag tror inte det är något problem.

m
 
Re: Ajungilak Kompakt Super

Jag kommer mest att använda den i fjällen, så jag har funderat lite fram och tillbaka på vilken temperatur jag skall sikta in mig på. Har en -5 säck nu, men den är för klen, så nu vill jag upp några pinnhål.

Problemet är vikten då jag mestadels fjällvandrar. Har lite allergibesvär med dun, så dunsäckar är uteslutet. Dryga 2 kilo är en hel del, men samtidigt orkar man ingenting om man inte sover, så det är lite klurigt.
 
Sömnen är viktig

Just precis som du säger; sover man inte bra så orkar man i alla fall inte så mycket aktivitet. Så då kan det i alla fall löna sig att bära runt på en säck som egentligen är lite för tung.
Det var sån jag resonerade efter att varit på en tur och fått nattsömnen spolierad pga att jag frusit.
Har efter att jag köpte Ajungilak Kompakt Super + Ajungilak's tjockaste liggunderlag aldrig frusit mera, även om det snöat när man vaknat.
Men å andra sidan skulle jag nog ha klarat mig med en lättare sovsäck många gånger.
 
Extrem temp

Ajungilaks Kompakt har en extrem temp på -15 vilket borde räcka för mig. Har ett 4cm Therm-A-Rest att lägga under, samt en bra pyjamas :)

Just nu känns det som att det blir en Ajungilak, den verkar ha aningen bättre prestanda än Haglöfs Ultrapro #12.
 
Re: Extrem temp

gost; sa:
Ajungilaks Kompakt har en extrem temp på -15 vilket borde räcka för mig. Har ett 4cm Therm-A-Rest att lägga under, samt en bra pyjamas :)

Just nu känns det som att det blir en Ajungilak, den verkar ha aningen bättre prestanda än Haglöfs Ultrapro #12.

För något år sedan testade Råd & Rön sovsäckar.
De jämförde med vad tillverkaren uppgett i temperatur, vikt och storlek och vad som var deras resultat.
Därefter tvättades säckarna och det testades temperatur igen.

När det gällde vikterna så stämde nog ingen, men Fjällräven och Haglöfs låg mycket över vad som angavs av tillverkaren.

Temperaturen på en säck är knepig att mäta - vi upplever alla kyla olika.
R&R satte i alla fall en temperatur som fixpunkt och mätte utifrån denna och de flesta gick bra (eller lika fel).

Temp efter tvätt var däremot intressant; alla säckar får försämrade temperaturegenskaper efter tvätt och i testet rörde det sig om en försämring på c:a 5 grader.

Utom för Haglöfs som kraschade in på 10 graders försämring... (Testet gjordes om med samma resultat vill jag minnas och utan kommentar från tillverkaren...)

Det var några år sedan så förhoppningsvis har Haglöfs fått rätt på sina grejer.

Gissa nu om jag har Ajungilak - JA, det har jag, 3 st!
Den orange Kompakt 2000 är utmärkt
(Faktiskt 4, har en fleeceinnersäck med...)


Kolla här:
http://www.globetrotter.de/de/htm_shop/detail.php3?artnr=aj-22-151


Lycka till med investeringen!
Ulf
 
Har du tittat på Moutain Equipment?

Titta på http://www.addnature.se

Deras temperaturer upplever jag som moderata, inga önskesiffror. Det jag uppskattar är vikten. En -7 säck Sywalker 2 XL 1310 gram mot Ajungilak Kompakt 2000 1950 gr. Sen är de ju billigare oxå ;-)

Jag använder själv Skywalker 1 för 3 säsongs bruk. MEs säckar är lite smalare än Ajungilak. En fördel med MEs säckar tycker jag är deras glatta insida. Säcken fastnar inte och följer med lika mycket som det gör på Ajungilak säckar (Tyin Winter, det kanske är ändrat nu)

/Dag
 
Re: Har du tittat på Moutain Equipment?

Tack för tipset Dag

Jag har nu tittat lite på Mountain Equipments säckar och dom ser väldigt lovande ut. Läste att dom fylls med Polarguard 3D vilket jag hört skall vara ett av de bättre fyllningsmaterialen, vet någon om detta stämmer?

Skywalker 2 ser lovande ut, -7 komfort och -12 extrem, liknande Ajungilak och Haglöfs, men vikten är endast 1300g för en 225cm säck! Kan det verkligen stämma?

Såg att Skywalker 3 har en temp på -12 & -20, kanske lite i värsta laget för en vår/höst säck i fjällen, eller så kanske det kan vara värt det. Priset för 3an är 2000kr, 2an har jag inte hittat något pris på, men den borde vara billigare.

Hmm, från Ajungilak & Haglöfs till Mountain Equipment :) Deras säckar verkar onekligen mycket intressanta.

/Fundersam sjusovare
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
agrippa ID på dessa sovsäckar? (Temperatur, fyllnadsmaterial, vikt) Bo och sova 1
Obbmundson Erfarenheter av deuter exosphere sovsäckar någon? Bo och sova 1
Lanbit Sovsäckar för beredskapslager? Bo och sova 10
a00n Erfarenhet av sovsäckar från Malachowski? Bo och sova 2
Ooscar Cumulus Excuistic-sovsäckar Bo och sova 11
Svartling1 Vilka sovsäckar har du? Bo och sova 20
Pickadoll Sätta ihop/kombinera två sovsäckar Bo och sova 10
saigon Sovsäckar till hela familjen? Bo och sova 11
Joell Pajak sovsäckar Bo och sova 32
GomanGo Nya sovsäckar till familjen- Marmot? Cumulus? Behöver tips! Bo och sova 13
Snickaren Dubbla sovsäckar. Fjällräven Skule + Funäs Lite? Bo och sova 13
Nyburgaren "Wearable" sovsäckar med ärmar och ben. Något för den rastlöse eller bara dumt? Bo och sova 7
mmr Vilka egenskaper väger tyngst i EN-test för sovsäckar? Bo och sova 17
skogsbaronen Sovsäckar - Normal variation i fyllnadsvikt Bo och sova 15
Survivorboy Robens sovsäckar - någon som provat? Bo och sova 6
Soldanna Prisvärda sovsäckar familj? Bo och sova 10
Fabrikörn Urberg Sovsäckar Bo och sova 11
chilehead Dubbla sovsäckar - vilken effekt Bo och sova 21
medic Volym sovsäckar Bo och sova 3
mkruse Erfarenhet av sovsäckar önskas Bo och sova 20
Småtärna Har syntetfyllning förbättrats mycket i sovsäckar? Bo och sova 3
hästtjejen Sovsäckar och liggunderlag? Bo och sova 12
Askan Cumulus-sovsäckar för Skåne Bo och sova 21
GustavSeidel Erfarenhet av Haglöfs sovsäckar Bo och sova 5
Kogoyo Kombinera sovsäckar Bo och sova 8
janneeden75 Cumulus sovsäckar Bo och sova 2
Helosun Roberts sovsäckar, för bra för att vara sant? Bo och sova 5
mc_piloten Att koppla sovsäckar Bo och sova 13
birru Cumulus sovsäckar korta? Bo och sova 8
maximm Fungerar dessa sovsäckar för att min familj ska sova skönt om natten? Bo och sova 1
manselin Äldre sovsäckar Bo och sova 6
7S Norska försvarets kassa sovsäckar. Bo och sova 8
never Sovsäckar Mckinley Husky Haglöfs Hudson?? Bo och sova 0
Korallaven Fula sovsäckar Bo och sova 7
thomas.vastervik Råd och tips om sovsäckar från fjällmark Bo och sova 11
Chrabban nu till lite tipps om sovsäckar Bo och sova 23
ea constance Erfarenheter utav "Fjällmark" sovsäckar? Bo och sova 5
Esko747 Sovsäckar och felaktiga data Bo och sova 9
kottefilip Sovsäckar (och annan utrustning) från Nepal Bo och sova 3
vattenringar Sovsäckar för par Bo och sova 11
clain Någon som testat Sea to Summit Trek Series Sovsäckar Bo och sova 6
Fröken Löf Sovsäckar för (frusna) kvinnor Bo och sova 4
joanna Klassning av Cumulus sovsäckar i förhållande till EN 13537 Bo och sova 3
trbngr Robens sovsäckar Bo och sova 8
såg SAVOTO sovsäckar Bo och sova 0
baffinguarapo Temperatur sovsäckar Bo och sova 9
frostbiten Tält och sovsäckar 2 vuxna och 2 barn..Hur gör ni och vad skulle ni välja idag? Bo och sova 11
avslutad150402 Exped sovsäckar Bo och sova 1
tsebring Roberts.pl vikt på sovsäckar Bo och sova 9
eurotrash Hemliga sovsäckar Bo och sova 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.