Sovsäck

De flesta tillverkarna av jackor och kuddar med dun rekommenderar verkligen INTE tennisbollar i torktumlaren, bollarna slår sönder dunet som inte får tillbaks samma loft som tidigare, förklaringen jag fått när jag frågat.

Ja, vill man förstöra dunet riktigt snabbt så använder man tennisbollar, eller ännu bättre så in med några tegelstenar.

De flesta tillverkarna av jackor och kuddar med dun rekommenderar verkligen INTE tennisbollar i torktumlaren, bollarna slår sönder dunet som inte får tillbaks samma loft som tidigare, förklaringen jag fått när jag frågat.

Lyssnar man på denna video (sleeping bag care) från Marmot hur man tvättar sin sovsäck så rekommenderar de faktiskt några tennisbollar i torktumlaren för att återfå loftet:
http://marmot.com/content/product-info/care/

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Månadens fråga: Vandring i Sarek – varifrån utgår du helst?

Har du vandrat i Sveriges största högfjällsområde? Då vill vi veta: vilken plats tycker du är bäst att utgå från?

Lite nyfiken på vilka tillverkare du menar? Har du någon källa på att bollarna slår sönder dunet när man tumlar säcken? Jag har faktiskt aldrig stött stött på någon tillverkare som direkt avrekommenderar det. Tvärtom; några av de bästa tillverkarna som Marmot och Western Mountaineering rekommenderar "a couple of clean tennis balls tossed in with the bag will help break up clumps of down" (från WMs tvättråd nedan). Även Patagonia rekommenderar tennisbollar i tumlaren. Jag tvivlar inte på det du skriver, men det hade varit intressant att veta vilka som menar att det förstör dunet i deras sovsäckar. I min Marmot hydrogen står det t o m i råden på tvättlappen som sitter fastsydd i säcken.

Här WMs skötselråd: http://www.westernmountaineering.com/index.cfm?section=product-tips-and-care

Dun må vara något fuktkänsligare, men jag har aldrig haft något problem med det i praktiken trots långa höstturer då det regnat större delen av tiden. Livslängd, vikt/temp-prestanda och packvolym väger, tycker jag, upp det väl men där är vi ju alla olika hur vi prioriterar. Jag tycker dock inte man behöver vara rädd att dunsäckar är väldigt svåra att handha för att de inte ska bli fuktiga/blöta.

Nej, efter att ha sökt runt på tiotalet tillverkare/återförsäljares sidor så får jag konstatera att det bara är återförsäljaren av mina kuddar (Jysk) och naturkompaniet som säger att man skall skippa bollarna i maskinen, haglöfs, marmot, peak performance med flera rekommenderar tennisbollar, några dock endast i slutet av torkningen. Så "de flesta" var verkligen att ta i. Ber om ursäkt.

så fick man ett mail efter att man beställt säcken

"Unfortunately, the following item(s) on Order Number 45757526 placed on Feb 17, 2015 cannot be shipped because the product is no longer available. If you paid with a credit card, you haven’t been charged.............

Bara att leta vidare.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips