Sovsäck

Hej!

Skulle behöva få lite förslag på bra och lätta sovsäckar för att ha i svenska fjällen på vår/sommar/höst. Jag har idag en Haglöfs LIM50 men jag tycker den är i svalaste laget. Jag skulle vilja ha en som är något varmare men som fortfarande håller låg vikt och tar lite utrymme i packning.

Är du kille eller tjej, hur sover du (stilla på rygg eller vill kunna röra dig i säcken), längd?

För en tresäsongssäck i fjällen bör du titta på en säck som klarar TComfort enligt EN13537 ner mot -10 grader. Väljer du bort de tidigaste vår och sista höstmånaderna, minst TComfort -5 grader. Vill du att den skall ha låg vikt och ta liten plats i packningen i kombination med att vara varm är det nog tyvärr bara dunsäckar som uppfyller dessa krav.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Titta på en dunsäck med Tcomfort ner mot -10 grader om du vill kunna använda den som 3-säsongssäck. Ju högre dunkvalitet, desto lättare och mer komprimerbar men samtidigt dyrare:(.
Budget?
Själv använder jag en Marmot Pinnacle för det bruk du avser, 2010 års modell som jag har hade TComfort -5,5 och TLimit -12,2 grader enligt EN13537 (årets uppdaterade modell verkar vara lite svalare).

Bra och välkända tillverkare av fina dunsäckar är Marmot, Western Mountaineering, Mountain Equipment etc. Går även att beställa från Polen från ex Roberts (sök i forumet).

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips