Sovsäck till fjällturen!

Ska vandra Fjällräven Classic i Augusti och undrar om jag ska ta med min Caravan arctic isblå dunsovsäck (komf. -35 som vid test snarare var -16, 2300g) eller min Mountain Equipment Sleepwalker 1 syntetsäck (komf. 0 grader, 1100g) + en fleece innersovsäck som väger några hekto. Den sistnämnda kombinationen borde väl ge en komfort temperatur på mellan -5 & -10?
Sover i underställ och strumpor om det är kallt.
Vad rekommenderar ni eller har ni andra förslag.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
det är ju ganska inviduellt, om du är en frusen typ så är det ju skönt att ha det varmt och gosigt, men dunsäcken verkar vara i värsta laget. Syntetpåsen + underställ bordde räcka en bit..

chito65; sa:
Ska vandra Fjällräven Classic i Augusti och undrar om jag ska ta med min Caravan arctic isblå dunsovsäck (komf. -35 som vid test snarare var -16, 2300g) eller min Mountain Equipment Sleepwalker 1 syntetsäck (komf. 0 grader, 1100g) + en fleece innersovsäck som väger några hekto. Den sistnämnda kombinationen borde väl ge en komfort temperatur på mellan -5 & -10?

Om dessa är de säckar du har kan det enda rimliga valet vara den lättare. Vad har du för tält? Komfort 0
borde betyda komfort ända ner till till 5-7
minsugader *utanför* tältet.

chito65; sa:
...Mountain Equipment Sleepwalker 1 syntetsäck (komf. 0 grader, 1100g) + en fleece innersovsäck som väger några hekto. ...
Ja, alla gånger. Fryser du i den kombon, särskilt med understället på, så är det troligen något annat som är fel. Ofta är liggunderlaget för tunt, så ta ett rejält (behöver inte vara uppblåsbart, någon måtta får det vara!).

Nä, men om man t ex är kall, fuktig (t ex rått underställ!) eller kissnödig när man lägger sig, så kan man frysa även i en riktigt tjock säck. Se till att förbättra dina odds genom att ha ätit och druckit varmt, uträttat natutbehov etc i god tid innan. Ha en mössa med dig som du kan sova i. Man får lustig frilla, men värmeeffekten är bra.

Ett annat trick är att ta en halsduk/sjal/buff/annat och dra runt halsen, så man slipper kallraset från sovsäcksöppningen ned mot halsen. Vikt och volym för en buff + en fleecemössa (tot <100g) är försumbart jämfört med din jätte-dunsäck. För att inte tala om vad man kan ha småplaggen till utanför sovsäcken.

Vaknar du ändå och fryser, så gör ett gäng armhävningar och sit-ups i sovsäcken. Man får snabbt upp värmen och kan sova några timmar till. Ett bra trick om man är ute vintertid och har för klen sovsäck.

Min förra sommarsäck hade +5 i komfort, i den frös jag ett fåtal gånger, bl a i kebnefjällen sista dagarna i Augusti. Men då var det 4-5 minus utanför tältet och jag var ensam. Hade ett 8mm-liggunderlag och kläderna var konstant råa. Men man kan inte lite på andras upplevelser av sovsäckar och kyla, det är alldeles för individuellt. Tricken kan dock vara universella.

ska du ha båda samtidigt ?

Låter för mig mkt konstigt. Jag skulle ha skippat bivaksäcken och så fall tagit med ett extra underställ att sova + en mössa.

marmotta skrev:

Vad har du för tält? Komfort 0
borde betyda komfort ända ner till till 5-7
minsugader *utanför* tältet.

lite väl optimistiskt ?

Du anser alltså att grabben klarar av att värma upp luften i tältet 5-7 grader när han sover, vid cirka 0 grader ?
är inte det lite väl optimistiskt ? speciellt om det blåser lite.

Rent generellt så köper jag att man värmer upp tältet lite, någon/några grader, speciellt om man håller på o fixar o donar i tältet.
men denna värme blöder ju av efter ett litet tag.
speciellt om det blåser lite.

Ang sovsäcken vilket ju var orginalfrågan.
SMHI har tabeller på temperatur om man letar runt lite på deras sidor, så kan du hitta dag för dag temperaturer över flera år för ungefär det området som du skall till.
Då ser du vad du ungefär kan förvänta dig att få för temperaturer på turen.

lycka till och god tur
/Torbjörn

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips