Sovsäck till barn?

Är på jakt efter en sovsäck till min 3-åring. Ska klara sommarturer på fjället och höst- vårturer i södra Sverige. Har tittat på Haglöfs juniorsäckar men skulle nog vilja ha något som klarar några grader till. Är det någon som har något bra förslag?

Fjellpulkens Åkpåse

Hej,

om du klarar dig med längder upp emot 105 cm (på barnet), så slår jag ett hårt slag för Fjellpulkens åkpåse. Den är verkligen super! Kanske något för stor och tung för vandringar, men i pulkor, vagnar och kortare vandringar tycker jag den är perfekt. Rejält varmare än Haglöfs barnsäckar, och den brukar ligga på 995:- i Sverige, så det är väl överkomligt. Jag har använt den ner mot minus 20 och bara haft lilltjejen (som hon var då) i bara underställ och mössa & vantar! På sommaren går den utmärkt att knäppa upp med långa dragkedjor på båda sidorna.

Såg precis på deras hemsida att den finns i 140 cm (barnet kan då vara 125 cm) nu också!

Lycka till!

/Nicke

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
En innersäck av fleece eller nåt annat liknande material borde väl öka på Haglöfssäckens temp med några grader. Har aldrig tänkt på om det finns att köpa, men annars borde det väl inte vara så svårt att sy en.

/Ulf

På fjället

Hej,

Vi har varit ute på fjället i olika omgångar.
Ena gången har vi använt en tjockare åkpåse (modell vinter) och andra gången en Vaude barnsäck.

Vi har med andra barnet test en WEverest, och den är tjockare och varmare än vaudesäcken! Everestsäcken är billigare men bättre (min och min frus högst personliga åsikt..)

Kika på Everst säckenoch bedöm själv.
Vi har vandrat i Sylarna, och vid påsk på Gotland.
Temperaturen har varit ner mot nollan.

Hemligheten som vanligt är att ha riktigt bra liggunderlag så att inte kylan smyger sig på från backen..

Lycka till och ha en god tur!

Mvh Johan med familj

Hej.

Vet inte hur varm säck du vill ha.
Men vi har en Marmot trestless -1 till min 3åring och den tycker jag funkar bra (en e lite lång så vi brukar vika in nederdelen), har för mig att det var ganska bra pris på den oxå.

mvh
Johan

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips