Sovsäck som även kan användas som täcke - lätt smidigt

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Såg att man kunde göra så för att slippa drag. Jag har ju aldrig testat Quist så därav mina "dumma" frågor.

När jag sover hemma så sover jag gärna på mage med ett knä upp och gärna utanför täcket detta leder mig att tro att en sovsäck med möjlighet att öppna från båda håll kan vara bra.

Att en quilt är öppen i botten - blir det inte kalldrag?

Nu är det inte extrema temperaturer den ska användas i men ner mot nollan iaf.

För min del tänker jag använda dubbla junglebags hädanefter efter mycket experimenterande.
Lager på lager kan aldrig bli fel och flexibiliteten är oslagbar.

Bredden är också helt godkänd för lite bredare personer inkl de som vänder sig i sömnen.

Blir det för varmt är det bara att öppna upp och vice versa om det är kallt.
Gäller sommar och sensommarturer.

http://www.outdoorexperten.se/p-18848-snugpak-junglebag.aspx

Hej igen.

Tack för alla tips. Till slut blev det en Cumulus comforter med lite extra tillval.
- 250 gram istället för 350 (är varm av mig och kan sova med dunjacka de kallaste nätterna. Kom ner lite i vikt på detta sätt
- 20 cm bredare (så det inte känns för trångt)
- Hydrofobic dun (behandlat för att klara väta bättre)

480 gram och 216 euro inkl frakt.

Återstår att se om det blir bra. Kan återkomma när den kommit och jag testat den.

På vintern kan jag nog nyttja den i min gamla sovsäck om jag nu ger mig ut på vinterturer.

Hej igen.

Tack för alla tips. Till slut blev det en Cumulus comforter med lite extra tillval.
- 250 gram istället för 350 (är varm av mig och kan sova med dunjacka de kallaste nätterna. Kom ner lite i vikt på detta sätt

480 gram och 216 euro inkl frakt.

Återstår att se om det blir bra. Kan återkomma när den kommit och jag testat den.

På vintern kan jag nog nyttja den i min gamla sovsäck om jag nu ger mig ut på vinterturer.

Funderar på en sån. Medium är 210 lång men är för endast 180 cm långa, varför det?

Hur gick det?

Hej igen.

Hur gick det, har du hunnit pröva? Funderar själv på att köpa.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips