Sovsäck råd

Söker en vettig sovsäck med KomfortTemp mellan ca -2 och +5C. Har tittat på Marmot Trestle Elite Eoc 30 regular och den kostar ca 1600 i dagsläget. Sen råkade jag se att dom säljer Marmot Hydrogen för 2500 just nu. Är det värt den mellanskillnaden eller har ni andra tips på säckar under ca 1000 gram?

Flera frågor istället är du en medvändare eller ivändare, dvs rör du dig i sängen under natten eller vaknar du med täcket halva täcket täckande dig och korvat? Det avgör om du kan sova i en mumiesäck eller om du behöver en rymligare, vilken per automatik blir tyngre och kostsammare.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Flera frågor istället är du en medvändare eller ivändare, dvs rör du dig i sängen under natten eller vaknar du med täcket halva täcket täckande dig och korvat? Det avgör om du kan sova i en mumiesäck eller om du behöver en rymligare, vilken per automatik blir tyngre och kostsammare.
Jag rör mig väldigt lite när jag sover.

Här är en bild från Naturkompaniet.
IMG_20200815_153420.jpg

En fibersäck till 1600kr som Trestless är inte direkt billigt och är ganska skrymmande. Hydrogen är en dunsäck av hög kvalitet och för 2500kr är den ett kap, Jag har själv bl a en Hydrogen som sommarsovsäck, men den jag har är från 2013 så modellen har uppdaterats lite med åren. Min är EN testad till Tlimit -1,2C och Tcomfort +4C och 850CUIN.
Jag är 193cm och min är modell Long, Jag är i-vändare och sover gärna på sidan.

En ständig förvirring då det är svårt att pröva samtliga alternativ. Särskilt inte när det är säsong.
Ny Marmot Hydrogen för 2500
Begagnad Marmot Plasma för 2000

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips