Sovsäck och temperatur?

Hej
Jag och sambon ska vandra kungsleden (abisko-nikkaloukta) nu om knappt en vecka och funderar lite på om vi behöver köpa ett par nya sovsäckar eller om vi klarar oss på dom vi har.

Vi har två stycken +8/+12 sovsäckar som vi tänkt sätta ihop.
Sen har vi en +5/+10 som vi tänkt använda mer som ett täcke inne i sovsäcken.
Inte kollat upp temperaturerna sådär superbra men ligger vi tätt och har en extra sovsäck som täcke borde vi väl klara oss, eller?
Eller måste vi köpa svindyra nya? Skulle kännas lite surt.
 
Har gjort något liknande fast vid Anderstorps motorbana för 100 år sedan. Jag och min dåvarande flickvän satte ihop (som en dubbelsäng) min Caravan Carry Combi (som har/hade batter spec än vad du anger för era sacker.

Temperaturen den natten kröp ner mot 0:an men vi frös som hundar och satte ihop säckarna till en singelsäck (så som den var tänkt att användas) och kröp ner båda två. Gissa om det var trångt? ;-) Frös gjorde vi lik förbannat men inte lika mycket. Jag låg för övrigt med en arm utanför då den inte fick plats.

Och våra liggunderlag var försvarets cellplatsunderlag dvs. god isoleringsförmåga.

Jag hade, om jag vore er, investerat i var sin ny säck. Sköter ni om dem har ni dem I oerhört många år. Min Caravan Carry Combi från 1983 gör fortfarande ett bra job om än till en vikt som en stridsvagn.

// Niklas
 
Är nyss hemkommen från en sväng Abisko (Kärkevagge /Låkktatjokka /Björkliden) och frös i min dunsovsäck Marmot Sawtooth( -9 c) på en Exped basic. Vissa nätter var helt ok men jag tror mer på ordentliga liggunderlag då marken kyler ordentligt. Att frysa är inte roligt och tar på krafterna tills dagen efter så jag hade lånat eller köpt bättre sovsäck på de många reorna som finns.
 
Jag själv blir väldigt kall när jag sover - Marmot Wave III med -5 grader C var på gränsen för ett par veckor sedan vid typ +10 - +12 grader ute som kallast och då sov jag ändå med en termounderställ...

Vilken värmegrad på sovsäck som behövs beror väldigt mycket på om man själv är 'varm'' eller 'kall' när man sover - och då främst kring kl 04:00 på morronen...

Med 'min' värmeproduktion så är era säckar på tok för kalla och skulle temperaturerna närma sig nollan (vilket man måste räkna med där) så skulle det närma sig livshotande grad eller vart fall ingen sömn alls den natten...

---

Har ni gjort någon som helst test med camping med övernattning på hemmaplan med eran tänkta utrustning innan ni tänker åka till Kungsleden?, För är ni väl där så är det försent att rätta till saker som kanske inte fungerar i praktiken eller att lätta på vikt...

Med andra ord en provcamping med all tänkt utrustning, matvikt och vattenvikt etc. med en hel dags vandring, camping natt för att prova tält, liggunderlag[1], sovsäckar etc. fungerar och sedan en hel dag vandring till - efter det bör ni veta att ni inte fryser ihjäl på natten, kan få upp tältet även när det är myggmoln omkring er, matlagning fungerar, orka med att bära mat och vatten (minst 3 liter per person, mer om det är torrår) och all utrustning utan allt för stora obehag och att fötterna med skor håller för detta och inte behöva använda några skavsårsplåster...

[1] liggunderlag som är glatt och snorhalt mot sovsäcken är faktiskt inte ett oväsentligt problem när man skall sova och halkar av hela tiden... och är sådana saker som är svåra att inse innan utan att ha provat på konsekvensen först
 
Det ni tänkt att göra med att använda en sovsäck som täcke inne i er "dubbelsäck" skulle kunna funka. Med betoning på skulle.
Själv låg jag i basläger i Kitteldalen, på 1200 m ö h nedanför Kebne, i 5 dagar. Nätterna låg runt nollan konstant. Hade 12 mm cellplast från rumpa och upp till huve. Benen hade 6 mm. Vi klarade oss och kunde sova till o från på nätterna men klart man önskade att man hade haft nå annat att ligga på. Dunsovsäckarna var oxå för bruk runt nollan.
Ni kommer ju inte råka illa ut, men i ert fall är liggunderlaget oerhört viktigt. Blir man kall nerifrån hjälper ingen sovsäck i världen. Och för er blir det skillnaden mellan en fin och fantastisk upplevelse och en avskräckande sådan.
Kör med ert system denna gången (men fixa liggunderlag!) så vet ni vad ni behöver nästa gång. Är ett förslag.
Av erfarenhet vet jag att dubbelsovsäcksystem funkar riktigt bra. Har själv gjort så på vintern, i -20.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Skutter Sovsäck till Sylarna runt - Augusti / september Fjällvandring 8
jonas2000 Sovsäck, reselakan eller påslakan i stugor Fjällvandring 9
KohiNoor Frågor om utrustning, sovsäck Fjällvandring 5
Johannes_ Sovsäck och liggunderlag Abisko v26. Fjällvandring 4
Cobblepot Sovsäck Padjelanta mitten av augusti. Fjällvandring 3
intelligence Val av sovsäck till padjelanta-tur mot slutet av augusti Fjällvandring 4
Cobblepot Sovsäck Storulvån i September Fjällvandring 12
hästtjejen Sovsäck från Fjällmark? Fjällvandring 12
Måns S Vilken sovsäck skall jag välja? Fjällvandring 19
Jojosurf Sovsäck +6 abisko - nikk juli? Fjällvandring 3
cloud76 Tips på sovsäck önskas! Fjällvandring 8
Hedan76 Sovsäck Fjällvandring 5
hereinsweden sovsäck & uppblåsbart liggunderlag Fjällvandring 12
aizing Sovsäck Fjällvandring 13
kalalokki Hur varm sovsäck? Fjällvandring 20
desireman Vilken sovsäck ska jag köpa? (kebnekaise området) Fjällvandring 7
espirituosa Önskar låna sovsäck 1-8 augusti för fjällvandring (Keb) Fjällvandring 9
pocahontas73 Sovsäck & tält vad har ni? Fjällvandring 44
Daddy Stugtur utan sovsäck? Fjällvandring 10
flygare69 Tips på varm och kompakt sovsäck för sommarfjäll? Fjällvandring 19
stein82 ålder på sovsäck? Fjällvandring 4
Libelle Vilken sovsäck rekommenderar ni? Fjällvandring 13
marcusleyon Sovsäck för abisko-nikk? Fjällvandring 1
underdoggy Vilken sovsäck ska jag köpa? Fjällvandring 1
Niilén sovsäck Fjällvandring 6
segliar Har du tips på bra o varm sovsäck till Fjällen? Fjällvandring 21
tjolanta Sovsäck på fjällvandring Fjällvandring 16
Wallnut sovsäck inför oktober Fjällvandring 17
Salmo Salar Hjälp - sovsäck Fjällvandring 3
henric vilken sovsäck på fjället? Fjällvandring 2
Vilken sovsäck ska man köpa? Fjällvandring 5
Kängor, ryggsäck och sovsäck ! Fjällvandring 8
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
elinjani Temperatur natt aug/sept Kebenekaise fjällstation Fjällvandring 2
foppa21 Väder/temperatur Sarek i Juni ? Fjällvandring 1
JMel Temperatur Rapaälven Fjällvandring 35
Vandersex Temperatur på nätter? juli-aug Fjällvandring 11
telleus Temperatur Fjällvandring 6
frilufsare temperatur i fjällen Fjällvandring 6
Joakim Ambrosson Jotun +temperatur Fjällvandring 6
svenssonhanna Väder (temperatur) i Sarek i september? Fjällvandring 3
Skeebum Temperatur Kebenekaise Fjällvandring 5
Jokk Temperatur i September? Fjällvandring 2
rotebroelvis Temperatur Rapadalen Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.