Sovsäck och liggerunderlag till småbarn?

Jag sov några nätter ute med min då 1-åring i oktober förra året. Vi delade en ordentlig dunsovsäck, som jag dock fick öppna upp lite eftersom min lilla dam tyckte det blev för varmt. Drog sedan en ullfilt över oss, vilket accepterades...

Kort sagt, om inte ens barn snurrar alltför mycket och är van att sova tillsammans med föräldrarna kan kanske delad sovsäck vara ett alternativ, med en extra filt om man måste öppna upp för att få en lite mer "lagom" temperatur..

Jag tror man kan vandra vidare i dalgången där ulvåtjärn ligger, om man inte vill klättra sig upp mot blåhammaren alltså. Minns inte nu vart den leden går.. Om det är mot enkälen eller vad det är.. Tror det kan vara lite mindre jobbigt efftersom stigningen inte blir så stor.. Det vat iaf vad jag fick för intryck när jag var i området.

Iaf för något år sedan var det dåligt spångat söder om Ulvåtjärn. Vi gick där med våra barn och vi fick allt som oftast lyfta vår 8 åring över pölar och gegga. Kolla upp detta innan ni planerar denna sträcka ngt som vi absolut borde ha gjort.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag köpte sovsäckar från Alpkit till mina ungar. Tänkte som så, att de sovsäckarna håller i många år, så lika bra att köpa ordentligt från början. Möjligen hade syntet varit bättre, dock. Om det blir blött inifrån sovsäcken (vilket har hänt).

Vad gäller liggunderlag så är ju ett alternativ att helt enkelt köpa billiga cellplastunderlag och kapa till lämplig längd. Min erfarenhet är att ungarna inte bryr sig så mycket, de är ju trots allt ganska lätta.

Annars kan vuxensovsäckar funka. Snöra bara av vid lagom längd så att de slipper värma upp så mycket. Rör sig barnet något otroligt kan det vara lättare med overall och "mysfilt".

Vuxensovsäckar är fullt dugliga. Bättre än att "snöra av" är att vika överflödet under barnet så vandrar hon inte ned samt att man ökar markisoleringen.
Stora fördelen med detta är att man slipper köpa nytt, när de växer.

Liggunderlag finns det knappt nån fördel med att kapa. Kortare liggunderlag gör ju att tältgolvet inte täcks.

Vuxensovsäckar är fullt dugliga. Bättre än att "snöra av" är att vika överflödet under barnet så vandrar hon inte ned samt att man ökar markisoleringen.
Stora fördelen med detta är att man slipper köpa nytt, när de växer.

Liggunderlag finns det knappt nån fördel med att kapa. Kortare liggunderlag gör ju att tältgolvet inte täcks.

Jag har också vikt sovsäckarna.

Anledningen till att eventuellt kapa liggunderlag, är dels vikt, men ffa att man kan använda bitar av liggunderlag till sittlappar, grytmysare, staga upp sladdriga ryggsäckar (tänk Kånken-stuket) och lite sådant.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips