Sovsäck med liggunderlag

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
OBS! denna intressekoll är endast för ett skolarbete.

Hejsan. Jag och några kompisar har i uppdrag att vidareutveckla en befintlig produkt, Vi har valt att förbättra sovsäcken med ett integrerat liggunderlag och kudde. När man är ut i naturen kan sovsäcken och liggunderlaget ta mycket plats - vilket jag märkte när jag var i keb.
Så våran idé är att göra sovsäcken + liggunderlaget mindre i nedpackat format och mycket lättare samtidigt som man får ut samma prestanda.

* låter denna vidareutveckling bra tycker du?
* skulle du kunna tänka dig att köpa denna produkt om den fanns på marknaden?
* vad skulle du isåfall vara villig att ge för den?

svara ärligt tack :)

För egen del så använder jag uppblåsbart Exped liggunderlag och sovsäck på längre vandringar. När jag inte är på övernattningsturer så använder jag bara skumplastunderlag.Jag ser ingen stor fördel med att integrera liggunderlag, kudde och sovsäck. Dock så är ju mindre vikt och volym på totalen alltid intressant. Vad ser ni för några fördelar med att integrera de tre? En annan stor nackdel är ju att vi här i Skandinavien kanske har 2-3 olika sovsäckar beroende på säsong och då kan man inte skifta underlag och kudde mellan, om de inte är löstagbara.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Jag håller med om att det är jättekonstigt. Vissa får inte göra såna trådar medan de här http://www.utsidan.se/cldoc/studentenkat-om-crashpads.htm får göra en enkät och skyltar med samarbete med ett företag.

Även dom startade en tråd först som blev stängd, sen har den nyheten kommit upp.
Det ter sig väl ganska naturligt att man pratar med admin före man börjar posta saker som är tveksamt mot reglerna..

En väl utformad produkt kan ju säkert vara fint, men man ska ju inte tro att friluftsprylar är en outforskad marknad så det blir väl knappast lätt..
Det finns för övrigt produkter med liknande koncept, dels quiltar man knäpper ihop under liggunderlaget men även, men även sovsäckar med liggunderlags-ficka.

Och ska den finnas i handeln så är det ju mer än bara idén eller konceptet det handlar om, beroende på hur produkten är utformad, hur varm den är vad den väger hur bekvämt man ligger osv påverkar nog väldigt mycket vilken målgrupp som är villig att köpa den.. För att inte tala om laser-index dvs hur cool och snygg produkten är, det är folk villiga att betala för, se på iphone.

Din ide är tvärdöd direkt.

Alla som håller på så här kombinerar och använder utrustningen på ett proffsigt sätt - med lösa delar.

Det du berskriver är typ ett lågprishotell som en taxigubbe kan sälja till en på midsommardagensmorgon.

Släpp denna tanke direkt.

1:a Nej
2:a Nej
3:a 0 kr

Tänkte på tvättning av kombo-säcken, olika material, kanske allt är isärtagbart... hmm dålig idé!

Mvh troswe

Din ide är tvärdöd direkt.

Alla som håller på så här kombinerar och använder utrustningen på ett proffsigt sätt - med lösa delar.

Det du berskriver är typ ett lågprishotell som en taxigubbe kan sälja till en på midsommardagensmorgon.

Släpp denna tanke direkt.

Inget lågprishotell ens, snarare ett pop-up tält.

Som sagt, man kombinerar olika efter behov och kan behöva anpassa efter terräng, sitter delarna ihop krävs samma förutsättningar alltid.

Dessutom: http://www.bigagnes.com/Products/SleepingBags

..Vi har valt att förbättra sovsäcken med ett integrerat liggunderlag och kudde. .....

Tanken är intressant, den delen av sovsäcken som hamnar under kroppen gör ju egentligen inte mycket nytta. Den lär sannolikt inte tillföra någon isolationsförmåga när den är så tillplattad. Det är kanske 1/3 av sovsäcksmaterialet man kan ta bort där.

Men en kudde är ointressant för mig, har alltid nån fleecetröja eller liknande som kan vikas ihop och användas som kudde.

Priset är förstås beroende på prestanda. Även om er produkt också skulle innehålla ett rätt fint liggunderlag(nån uppblåsbar variant) så skulle jag nog inte vara beredd att betala så värst mycket mer än för motsvarande traditionella sovsäck.

Tanken

kanske inte är helt dödfödd.

Olika användare rör sig olika när de sover det finns ivändare och medvändare. En Ivändare kanske skulle kunna trivas i en konstruktion med en relativt bred uppblåsbar underdel och en integrerad överdel med dunfyllning. Om det hela är rätt brett hindrar man konstruktionen att följa med runt när sovaren vänder sig.

Lite stoppning kanske man kan ha på ovansidan av underdelen men att man blåser upp understa delen hårdare?

Alltså en integration av typ Mammut light pump mat med en dunsäck.

Thure

Bilagor

• mammut-light-pump-pad_2.jpg
    mammut-light-pump-pad_2.jpg
    10.2 KB · Visningar: 980
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg