Sovsäck med liggunderlag

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
OBS! denna intressekoll är endast för ett skolarbete.

Hejsan. Jag och några kompisar har i uppdrag att vidareutveckla en befintlig produkt, Vi har valt att förbättra sovsäcken med ett integrerat liggunderlag och kudde. När man är ut i naturen kan sovsäcken och liggunderlaget ta mycket plats - vilket jag märkte när jag var i keb.
Så våran idé är att göra sovsäcken + liggunderlaget mindre i nedpackat format och mycket lättare samtidigt som man får ut samma prestanda.

* låter denna vidareutveckling bra tycker du?
* skulle du kunna tänka dig att köpa denna produkt om den fanns på marknaden?
* vad skulle du isåfall vara villig att ge för den?

svara ärligt tack :)
 
För egen del så använder jag uppblåsbart Exped liggunderlag och sovsäck på längre vandringar. När jag inte är på övernattningsturer så använder jag bara skumplastunderlag.Jag ser ingen stor fördel med att integrera liggunderlag, kudde och sovsäck. Dock så är ju mindre vikt och volym på totalen alltid intressant. Vad ser ni för några fördelar med att integrera de tre? En annan stor nackdel är ju att vi här i Skandinavien kanske har 2-3 olika sovsäckar beroende på säsong och då kan man inte skifta underlag och kudde mellan, om de inte är löstagbara.
 
Jag håller med om att det är jättekonstigt. Vissa får inte göra såna trådar medan de här http://www.utsidan.se/cldoc/studentenkat-om-crashpads.htm får göra en enkät och skyltar med samarbete med ett företag.

Även dom startade en tråd först som blev stängd, sen har den nyheten kommit upp.
Det ter sig väl ganska naturligt att man pratar med admin före man börjar posta saker som är tveksamt mot reglerna..

En väl utformad produkt kan ju säkert vara fint, men man ska ju inte tro att friluftsprylar är en outforskad marknad så det blir väl knappast lätt..
Det finns för övrigt produkter med liknande koncept, dels quiltar man knäpper ihop under liggunderlaget men även, men även sovsäckar med liggunderlags-ficka.

Och ska den finnas i handeln så är det ju mer än bara idén eller konceptet det handlar om, beroende på hur produkten är utformad, hur varm den är vad den väger hur bekvämt man ligger osv påverkar nog väldigt mycket vilken målgrupp som är villig att köpa den.. För att inte tala om laser-index dvs hur cool och snygg produkten är, det är folk villiga att betala för, se på iphone.
 
Din ide är tvärdöd direkt.

Alla som håller på så här kombinerar och använder utrustningen på ett proffsigt sätt - med lösa delar.

Det du berskriver är typ ett lågprishotell som en taxigubbe kan sälja till en på midsommardagensmorgon.

Släpp denna tanke direkt.
 
* låter denna vidareutveckling bra tycker du?
* skulle du kunna tänka dig att köpa denna produkt om den fanns på marknaden?
* vad skulle du isåfall vara villig att ge för den?

1:a Nej
2:a Nej
3:a 0 kr

Tänkte på tvättning av kombo-säcken, olika material, kanske allt är isärtagbart... hmm dålig idé!

Mvh troswe
 
Din ide är tvärdöd direkt.

Alla som håller på så här kombinerar och använder utrustningen på ett proffsigt sätt - med lösa delar.

Det du berskriver är typ ett lågprishotell som en taxigubbe kan sälja till en på midsommardagensmorgon.

Släpp denna tanke direkt.

Inget lågprishotell ens, snarare ett pop-up tält.

Som sagt, man kombinerar olika efter behov och kan behöva anpassa efter terräng, sitter delarna ihop krävs samma förutsättningar alltid.

Dessutom: http://www.bigagnes.com/Products/SleepingBags
 
..Vi har valt att förbättra sovsäcken med ett integrerat liggunderlag och kudde. .....

* låter denna vidareutveckling bra tycker du?
* skulle du kunna tänka dig att köpa denna produkt om den fanns på marknaden?
* vad skulle du isåfall vara villig att ge för den?

Tanken är intressant, den delen av sovsäcken som hamnar under kroppen gör ju egentligen inte mycket nytta. Den lär sannolikt inte tillföra någon isolationsförmåga när den är så tillplattad. Det är kanske 1/3 av sovsäcksmaterialet man kan ta bort där.

Men en kudde är ointressant för mig, har alltid nån fleecetröja eller liknande som kan vikas ihop och användas som kudde.

Priset är förstås beroende på prestanda. Även om er produkt också skulle innehålla ett rätt fint liggunderlag(nån uppblåsbar variant) så skulle jag nog inte vara beredd att betala så värst mycket mer än för motsvarande traditionella sovsäck.
 
Tanken

kanske inte är helt dödfödd.

Olika användare rör sig olika när de sover det finns ivändare och medvändare. En Ivändare kanske skulle kunna trivas i en konstruktion med en relativt bred uppblåsbar underdel och en integrerad överdel med dunfyllning. Om det hela är rätt brett hindrar man konstruktionen att följa med runt när sovaren vänder sig.

Lite stoppning kanske man kan ha på ovansidan av underdelen men att man blåser upp understa delen hårdare?

Alltså en integration av typ Mammut light pump mat med en dunsäck.

Thure
 

Bilagor

  • mammut-light-pump-pad_2.jpg
    mammut-light-pump-pad_2.jpg
    10.2 KB · Visningar: 891
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
Vagabond78 Tips/Köpråd liggunderlag/sovsäck för flerårig 3-säsongs användning Bo och sova 2
Struensee Sökes liggunderlag och sovsäck för sarektur Bo och sova 3
Nordiska Motorcyklister Billigt & Varmt - Vintercampa // liggunderlag+sovsäck SMALL budget; förslag?! Bo och sova 10
Sigfridsson Råd om sovsäck/liggunderlag och annan utrustning - Kungsleden Bo och sova 11
Kogoyo kondensering neråt vintertältning Bo och sova 13
Valjeabris Sovsäck o liggunderlag på kilimanjaro Bo och sova 6
bico Liggunderlag, sovsäck och kudde Bo och sova 8
NaturBoel Hjälp att köpa rätt sovsäck och liggunderlag Bo och sova 12
Nils_pn Sovsäck och liggunderlag för långa (202cm) Bo och sova 10
alle.samuelsson_hotmail.com Student - Val av sovsäck & liggunderlag Bo och sova 10
Breton Syntet-Sovsäck// Exped liggunderlag Bo och sova 12
linus.holmqvist tips på tält, sovsäck & liggunderlag för helags 3dagars tur. Bo och sova 18
kvaark Köpa liggunderlag o sovsäck för sommaren Bo och sova 3
Jamte Val av sovsäck och liggunderlag Bo och sova 8
The Crow Kondens mellan liggunderlag och sovsäck? Bo och sova 4
Foehammer117 sovsäck och liggunderlag för en europa- mellanöstern- nord/syd Asien cykel resa Bo och sova 2
never sovsäck, liggunderlag till ca. 0C Bo och sova 2
Maxplosive Reinventing the sovsäck... Bo och sova 1
Vandringsstav Järnnätter och sovsäck Bo och sova 46
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
såg Sovsäck minus 5 comfort. september ocktober Bo och sova 4
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13
fredrik.lillbacka Undvika att få blöt sovsäck Bo och sova 3
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2
HanSolo Sovsäck - vilka kan komprimeras mest? Bo och sova 16
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
Tomppen Ny sovsäck, svårt att bestämma temperatur Bo och sova 6
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
chala Sovsäck för -30ºC och lägre! Bo och sova 14
hsp Tvätta sovsäck runt huvudet Bo och sova 16
petersundqvist Sovsäck Denver Redstar Bo och sova 3
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
Rådfrågar Mått? Bo och sova 3
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
WilliamGurebo Tlimit för sovsäck i fjällen? Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3
Bearik Sovsäck i bomull? Bo och sova 8
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
k.a.ll.e Möjligt att rengöra ytmögel sovsäck? Bo och sova 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.