Ber om ursäkt, jag blandade ihop lite. Skillnaden mellan ultralamina och lamina (och kanske även de andra) är att ultralamina har en tightare passform, kortare dragkedja och lättare tyg. Då låter det ju rimligare att den kan vara lättare och varmare. Får man fråga förresten vad du har testat för syntetsäckar då du verkar ha så dåliga erfarenheter av dem?
McKinley, Caravan, Ajungilak och Haglöfs av olika modeller har jag använt, ägt eller äger. Jag har inte dåliga erfarenheter av syntetsäckar generellt så tror du missförstått mig där
Mest har jag frusit i en Ajungliak som inte alls levde upp till utlovad temperatur (blev retur och pengarna tillbaka direkt jag kom hem efter den vandringen), bäst erfarenhet har jag av Caravan och Haglöfs.Bäst fiberfyllning enligt min egen erfarenhet är DuPont Quallofil som behåller loft och egenskaper bra över många år, och dessutom till skillnad från många andra polystrefibrer är hyfsat komprimerbar i packningen.
Jag är dessutom i-vändare och sover gärna på sidan, så jag föredrar lite rymligare passform på mina sovsäckar.