Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Sovsäck m. liten packvolym
- Trådstartare Linyah
- Start datum
Ivändare eller medvändare talar om hur man vänder sig när man sover.
Vänder man sig i säcken eller vänder man sig med säcken?
På säckar med huva är frågan relevant eftersom en ivändare inte kommer att ha huvan rätt efter en vändning.
Misstänkte att det var det, det handlade om.
Har inte hört uttrycken tidigare bara.
Då kanske man kan mynta ett nytt uttryck.
Medi-vändare! För sådan är nämligen jag
//Peter
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Tror jag också är en medi-vändare,vrider huvan så att andningen inte 'störs' och resten av sovsäcken ligger rakt.
Eller är det semi-vändare???
peter
Eller är det semi-vändare???
peter
Undrar vad de menar med "stuff size"? 6 * 12 inches på WM:s Highlite, dvs. ca. 18 * 36 cm. Det är ju okomprimerat men inte bara lagd i en påse. Avses den påse säcken ligger i, utan att komprimera med kompressionsremmar? Lite komprimerat blir det ju även i ursprungspåsen.På www.backcountrygear.com/catalog/bagtable.cfm kan man sortera efter bl.a packstorlek,-9C är 15,8F.
peter
Raskesven
Undrar vad de menar med "stuff size"? 6 * 12 inches på WM:s Highlite, dvs. ca. 18 * 36 cm. Det är ju okomprimerat men inte bara lagd i en påse. Avses den påse säcken ligger i, utan att komprimera med kompressionsremmar? Lite komprimerat blir det ju även i ursprungspåsen.
Raskesven
Vet inte,du har väl den säcken?
6*12 inches blir väl 13,5*27 cm för att vara exakt,då verkar det som att det avses att den är komprimerad,antar jag.
peter
Senast ändrad:
Stämmer, dvs. jag har den säcken. (Är inte en inch 2,54 cm exakt?). Komprimerad blir den inte större än ca. 15 * 15* 12 cm (l*b*h) i Haglöfs, Hikers eller Granite Gears minsta kompressionsfodral.Vet inte,du har väl den säcken?
6*12 inches blir väl 13,5*26,75 cm för att vara exakt,då verkar det som att det avses att den är komprimerad,antar jag.
peter
Raskesven
Vet inte,du har väl den säcken?
6*12 inches blir väl 13,5*27 cm för att vara exakt,då verkar det som att det avses att den är komprimerad,antar jag.
peter
Precis som det nämns så är 1 inch = 2,54 cm.
Så 6 * 12 inches = 15,24 * 30,48 cm.
Rätt ska va rätt
//Peter
Stämmer, dvs. jag har den säcken. (Är inte en inch 2,54 cm exakt?). Komprimerad blir den inte större än ca. 15 * 15* 12 cm (l*b*h) i Haglöfs, Hikers eller Granite Gears minsta kompressionsfodral.
Raskesven
1 inch=22,5 mm.Annars vet jag inte vad jag använt när jag reglat,alltid trott att det var 'Svampbobfyrkant' (Tvåtumfyra).
Tror dom avser en cylinderform.
peter
1 inch=22,5 mm.Annars vet jag inte vad jag använt när jag reglat,alltid trott att det var 'Svampbobfyrkant' (Tvåtumfyra).
peter
Alltså vet jag inte
1 inch är helt korrekt 25,4 mm.
peter
Signifikanta siffror
För att man ska kunna räkna på detta sätt krävs att man angivit måttet som 6.0 * 12.0. inches eller ännu hellre 6.00 * 12.00. inches
Skriver man (åtminstone om man vet vad man håller på med) ett mått som 6 tum så innebär det att måttet är >5,5 tum och < 6,5 tum.
Antag att du har en planka, en bil , ett träd, ett snöre eller något annat som du tycker är 4m i någon riktning. Det är inte detsamma som att storleken är 400 cm. Än mindre att storleken är 4000 mm.
Per Brune
Precis som det nämns så är 1 inch = 2,54 cm.
Så 6 * 12 inches = 15,24 * 30,48 cm.
Rätt ska va rätt
//Peter
För att man ska kunna räkna på detta sätt krävs att man angivit måttet som 6.0 * 12.0. inches eller ännu hellre 6.00 * 12.00. inches
Skriver man (åtminstone om man vet vad man håller på med) ett mått som 6 tum så innebär det att måttet är >5,5 tum och < 6,5 tum.
Antag att du har en planka, en bil , ett träd, ett snöre eller något annat som du tycker är 4m i någon riktning. Det är inte detsamma som att storleken är 400 cm. Än mindre att storleken är 4000 mm.
Per Brune
Per Brune
Jodå jag har också läst matematik.
Tänkte jag skulle lägga mig på en lagom nivå, istället för att snacka matematik på "professor" nivå.
Jag kanske skulle avrundat siffrorna och sagt ca 16*31 cm.
Huvudsaken var att 1 inch = 2,54 cm eller som vissa sagt 25,4 mm
peter
Det här bygger på att man mätar tjocklek före hyvling!
En ytterpanel är hyvlad på en sida, således blir den lite tunnare, så från 25komma-nånting ner till 22-23 mm nånstanns.
Medan en regel som i regel är ett råplan är hyvlad på alla sidor krymper ännu lite mer.
Vilket innebär att en "entumfyra" är 22*100mm, och en "tvåtumfyra" är 45*95mm!
Liknande trådar
- Svar
- 21
- Visningar
- 10 M
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg