Sovsäck m. liten packvolym

Är på jakt efter en sovsäck, runt -8 i komf. temp, som har så liten packvolym som möjligt.

Vikten är även den viktig, men volymen är viktigare. Har kikat runt på alla möjliga sidor men har inte blivit så mycket klokare, så undrar om ni kanske har något tips?

Åh juste, ett annat krux är att den får max kosta 3000kr. :)

PS. Är iVändare.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Det finns sovsäckar och det finns korvskinn! Mången sovsäcksköpare anser att packvolym är den viktigaste faktorn men faktum är att ni skaffar den för att sova i eller under den....Flexibilitet i användningen är nog den viktigaste faktorn, samt sovkomfort. Är du en ivändare kan en korvskinnssmal sovsäck fungera super, medan för den andra fungerar den som en egen privat annaconda. Är du ivändare måste du ha en rymligare säck, varav följer större packvolym och vikt.
Mitt råd ta reda på hur du hanterar sovandet först, välj säck sen.
//J

wm superlite komf temp -7,dryga 750gram i storl165cm,går bra att "fälla ut" ett ben i sänder för mej,packar den rätt platt i en vattentät packpåse.3000kr kostade den på Getout.

avslutad210712

Gäst
Har varit i kontakt med honom, nästan så gott som gjort en beställning, men packvolymen är inte den minsta. Kanske finns andra alternativ där ute? :)

Jag(vi) har säck(ar) från roberts som har 4 liters packvolym och som troligen klarar någonstans mellan -5 och -10. Har aldrig testat i så låg temperatur men min säck har bara haft dragkedjan igendragen en enda natt (och då svettades jag) och i övrigt har jag använt den som ett täcke och då pratar vi temperaturer ner mot nollstrecket.

Vi har Voyager Light men har beställt med bästa dunkvalitet plus att vi beställde med en invändig krage precis som på WM's ultralite.

Jag har svårt att tro att det finns säckar som klarar lägre temperaturer än våra och som samtidigt har mindre packvolym.

WMs säckar är för mig tämligen trånga över benen och funkar inte för mig då jag är en ivändare. Men rymlighet och åtföljande mer tyg och fjäder bygger både volym och vikt.
//

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips